Nekromanti Den rosa T4:an

Kaoin

Veteran
Re: Läs mitt svar till Krille [ANT]

Nej, svaret är att det är t.ex. en sak Sverok kan göra. Men framförallt är det ju en fråga om upplysning. Att helt enkelt få folk tänka efter en gång till. Bara en sånhär debatt kan vara nog för det, och en liknande debatt kanske skulle föras i Sverox. Det kan mycket väl vara nog. Jag förstår inte varför att bara för så fort det sägs att det hade varit bra om något gjorts, så drar folk till med kvotering, masskonverteringar, jättebidrag och någon form av Sverok-anslagstavlan (för de som är gamla nog att minnas denna). Man kan göra en sansad, lagom insats för att väcka uppmärksamhet, utan att det blir 'löjligt'.

Nightowl

Champion

Sorry, men det känns inte som det skulle passera Nightowls 'utan att det blir löjligt'-kriterium. Socialstyrelsen vill att du spelar detta, liksom.
Jepp.

Det är bra att påminna folk om saken med jämna mellanrum, måhända, men sex-till åtta skivor brud (eller bög) om dagen blir lätt... krampartat.

Erik

w176

Förlorad dotter

Okej, Jag tror på kvotering. Faktiskt. Alla får stämpla mig hur mycket som helst som en rabiat fascistisk feminist och icke demokratisk manshatare för att jag har sagt det där, men jag gör faktiskt det.
Visst det är princip fel att kvotera, men med tanke på hur ytterst långsamt till exempel jämställdhets arbete går tror jag att det skulle vara ett bra medel.

Måhända kommer folk att uppfatta det som löjligt till att börja med att äventyr helt plötsligt innehåller kvinnor/HBT människor, oh visst kommer scenario författare säkert känna sig löjliga för att behöva skriva äventyr som inte är helt snedfördelade för att konventsarragören ska få pengar från sveroks.

Däremot så är det i dagsläget djävligt löjligt att äventyren könsmässigt ser ut som de gör idag, även om de flesta är för avtrubbade för att märka det. Att ett konventsäventyr innehåller och skildrar kvinnor/flator/transor på ett bra sätt är inte fånigt, utan det är snarare strukturen med världar som innehåller 90% vita hetosexuella män som är det samt så och så någon bimbo eller skojig orchbög som är fånig om något.

Liksom är det enda sättet att få en någorlunda jämställd spelhobby att inte ge bidrag till sexistiska spel tycker jag faktiskt att det är motiverat att kvotera. Jag tycker det fullkomligt emot att sverok ska få pengar från staten om de systematiskt stödjer rasistiskt, sexualdiskriminerade och sexistiskt material.

Nightowl

Champion
Innehåller även mini-svar till Rising

Om man som hetero-konstruktör synliggör något i ett verk kan det genast uppstå en fråga om varför man synliggör det... och jag är som bekant idog motståndare mot att införa saker som gnisslar i spelvärlden baföratt de passar i dagens Sverige.
Det behöver ju inte gnissla i spelvärlden - i Gondica har ju, om jag minns rätt, homosexualitet använts som skäl till utpressning, och misstankar om homosexualitet använts för att förnedra (eller nåt) en stroppig rollperson med strikt moral. Och i den miljö det beskrivs är homosexualitet nedvärderat.

Och - för att anknyta till Risings kommentar - jag är hellre klichéartad än osynlig. If we're damned if we do and damned if we don't, let's do it, damnit!

Erik

Nightowl

Champion
Bevis

Väger dessa "bevis" lika tungt som dina?
De är bägge anekdotiska bevis - Yyrkoon visar att det definitivt finns grupper där det finns problem, och du visar att problem definitivt inte finns i alla grupper. Ingendera kan säga något om den allmänna situationen i Rollspelssverige.

Erik, skämtar oftast om norrbottningar. Finns det en politisk korrekt term där också?

DeepThoughts

Veteran

Okej, Jag tror på kvotering. Faktiskt. Alla får stämpla mig hur mycket som helst som en rabiat fascistisk feminist och icke demokratisk manshatare för att jag har sagt det där, men jag gör faktiskt det.
Visst det är princip fel att kvotera, men med tanke på hur ytterst långsamt till exempel jämställdhets arbete går tror jag att det skulle vara ett bra medel.
Ta en stund och tänk på helhetsbilden. Hur många år har de "patriarkala strukturerna" existerat? Hur många generationer har levt enligt dessa förhållanden? Och folk förväntar sig att det ska vända på en kafferast?

Det tar tid och det finns inget bot mot det. Personligen tror jag till och med att de åtgärder som görs för att ändra allt på kortsikt kommer att motverka den långsiktiga förändringen som går ut på att alla verkligen är överens om att så här ska det vara.

Troberg

Sinister eater
Re: Hur svårt är det egentligen? Rollspel für alle!

Jo, men så är det ju i samhället också; alla ska få vara med, alla ska tas på allvar, osv. Så vad säger du om de som exempelvis vill starta ett nätverk för kvinnor som är offer för våldsbrott? "Det behövs väl inte? Vi har ju redan slagit fast att samhället är för alla. Varför krångla till det? Ni kan ju prata med oss andra, vi lyssnar ju självklart på alla."
Liknelsen är inte riktigt klockren. Sverok har som uppgift att tillvarata roll- och konfliktspelsrelaterade intressen, samhället har ett betydligt bredare ansvarsområde.

Det faktum att Sverok är en intresseförening innebär att man ska fokusera på det intresset, inte på alla andra möjliga, iofs välmenta och viktiga men ändå andra, intresseområden. Sveroks ansvar sträcker sig ungefär till att få mer spelare, från alla befolkningsgrupper. Resten finns det andra grupper för.

Rising

Vila i frid
Re: Hur svårt är det egentligen? Rollspel für alle!

Sveroks ansvar sträcker sig ungefär till att få mer spelare, från alla befolkningsgrupper. Resten finns det andra grupper för.
Jag tvekar också på om den här personen verkligen vänt sig till rätt ställe, och undrar om inte någon av de vanliga stödföreningarna i samhället hade varit ett lämpligare forum. Men, vem säger att en homosexuell adjunkt är så himla lämplig att tala med om man är en homosexuell rollspelare? Kanske är rollspelsintresset en nog så viktig gemensam nämnare.

Att minoriteter samlas inom olika intresseområden är inte konstigt. Det finns alla möjliga sådana grupper. Så, är det ointressant för Sverox att rapportera om en grupp HBT-rollspelare? Det tycker inte jag. Skall Sverok göra något för att agera i den här gruppens intresse? Det är en svårare fråga, men en av Sverok's uppgifter är att höja spelhobbyns anseende i gemene mans ögon. Om det här är ett problem, så är det ett problem som angår Sverok också.

Att vi har en diskussion om ämnet, det är inte konstigare än att samma ämne, fast för serier, diskuteras i Bild och Bubbla (vilket det görs).

Om en intresseförening i slutändan konstaterar att det inte finns något de kan göra, då är det en sak. Men att redan från början låtsas som att allt är hunky-dory bara för att man har en sån schysst inställning, nä jag köper inte det.

EchonCique

Hero
Ungdomstyrelsens åsikt i frågan.

Ungdomsstyrelsens åsikt är viktig då det är de som håller i penningpungen och har mandat att neka föreningar och organisationer bidrag om de inte följer deras åsikter.

- Den nya propositionens fyra huvudspår
- Ungdomsstyrelsens mål för statsbidrag
- Regler för statsbidrag

Det finns en massa mer information på deras webbplats. Mycket information som leder till att det nog är tämligen berättat med en insats att informera och upplysa om tillståndet för HBT inom Sverok. Detta för att spräcka en del fördomar, myter och osanningar som cirkulerar.

Rising

Vila i frid

Yes! Det är sånt här jag vill se på forumet. Svårsmält inlägg. En tankeställare.

Ja. Jag tror att kvotering skulle fungera, om:

1. Vi fortsätter att diskutera den här frågan, fortsätter åskådliggöra hur skevt det ser ut idag, osv, utan att något händer.

2. Man inte stoppar in inflytelserika kvinno- och HBT-porträtt i scenarior som utspelas i tidsepoker där sådana saknades. Då är det ju som om man gömde undan problemet; som att göra ett rollspel i den amerikanska södern innan inbördeskriget utan att ta med slaveriet. Det finns en anledning till att kvinnor genom historien har tilldelats så oglamorösa roller i skymundan, och det måste synas.

3. Man kvoterar ordentligt. Jag ser hellre en kvot på ett äventyr av sju som handlar om HBT-personer på riktigt (och som skrivs av engagerade författare), än att alla äventyr ska ha 1% transsexuella statister som flyger förbi i förbifarten. Jag vill hellre gestalta gay i ett äventyr där det verkligen blir en viktig del av storyn (eller i en värld där ingen bryr sig), än att kvoteringen bara blir en ytlig dekor. Liksom, såsom bilden av Modesty Blaise när hon inte är mer än en James Bond med tuttar.

4. Man tänker långsiktigt. Jag är övertygad om att många kvoterade äventyr skulle suga apa. Med tiden skulle det dock inte bli så big deal längre, och då skulle dessa roller börja glida över på de vanliga äventyren. Den eldfängda flata man sett den bisexuella spelledaren gestalta i ett starkt kvotat Kultäventyr skulle ju passa perfekt som en halflingrogue i D&D, tänker man, och så onödiggörs kvoterna.

5. När punkt 4 uppfylls så tar man bort kvoteringen.

6. Man försöker ha högt i tak. När någon kritiserar ett kvoterat äventyr så vill jag inte höra något reservationslöst bitchande om "det säger du bara för att jag är en Qvinna, och för att du är rädd för starka kvinnor! Mitt äventyr -Stålmuttan mot Ondskebatongen- är minsan bla bla bla!" utan ni hispiga gnällkärringar får faktiskt lära er att...

nä, jag skojar. Vad jag tänkte säga var något om självironi, distans och humor, men jag tappade spåret.

Bra inlägg, iaf. Men egentligen ser jag kvotering som ett enormt misslyckande, så förhoppningsvis räcker det med punkt ett.

Krille

Super Moderator

"Men egentligen ser jag kvotering som ett enormt misslyckande, så förhoppningsvis räcker det med punkt ett."

Egentligen ska inte ens den till. Kvoterade personer är faktiskt rätt nedgraderande, enligt min ringa åsikt. Det finns en orsak till att "kvotneger" är ett förringande uttryck, och jag tror faktiskt inte att det beror på ordvalet "neger". Tvärtom är förmodligen ordet "neger" ett resultat av förringningen av att ha blivit utvald för jobbet på grund av "fel" hudfärg.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Jag har ändrat mig

Statistik tycker jag att vi ser överallt i stort sett varenda dag. Det är väl ingen idag som är omedveten om att rökning skadar, kvinnor har lägre löner och homosexuella ungdomar oftare tar livet av sig? Men icke desto mindre röker folk fortfarande, kvinnor får lägre löner och homosexuella och andra grupper betraktas med i bästa fall misstänksamhet och i värsta fall förakt och hat. Jag tror att folk har blivit avtrubbade av alla siffror och statistiska uppgifter. Avtrubbade men inte hjärtlösa, okunniga men inte okänsliga. Utanförskap och självförakt är starka känslor som alla någon gång upplevt och i viss mån förstår. Jag blir mer gripen av "En komikers uppväxt" eller "Friendsreklamen" än sifferuppgifter om att mobbing är dåligt. Det är klart att man ska akta sig för populism eller rena rövarhistorier men ibland krävs det att man blottar sitt eget innersta för att nå fram till någon annans.

Rising

Vila i frid
Sagan om Kalle Kvotering och Hökmark von Rümpen

Kvoterade personer är faktiskt rätt nedgraderande, enligt min ringa åsikt.
Det är inte något så smått som "din ringa åsikt", utan det är ett stort, ambitiöst högerpropagandaspektakel, rentutav.

Egentligen så har jag en enorm respekt för den här sortens spin doctoring. Inte bara respekt, utan jag tycker till och med att det är skitlattjo. För det är så nedrigt, på det sätt som vänsterpropaganda varit i alla år (såsom det skandalösa att vänsterfolk idag påstår att feminism är en vänsterfråga, när det ju i själva verket uppfanns av liberaler). Låt mig förklara:

Bra syn på kvotering:
Ponera att det idag finns orättvisor. Orättvisorna ser till att Minori inte får ett lika fint jobb som hon skulle ha fått om hon inte hade tillhört en minoritet. Minori drabbas av fördomar, för ingen har sett någon från Minori's minoritet i ett så fint jobb som hon egentligen förtjänar.

In kommer Kalle Kvotering. Han säger att Minori minsann visst skall få det jobb hon förtjänar. Högerbrallan Hökmark von Rümpen (m) opponerar sig, och pekar på att Minori faktiskt har sämre betyg än Allman Svensson. Kalle Kvotering säger dock att Allman har gynnats ända sedan skolåren av att tillhöra normen, och att Minori's kompetens är mycket högre än hennes erkända kompetens.

Kalle Kvotering vinner valet och Minori får sitt fina jobb. Efter ett knippe år så har folk vant sig vid att se minoriteter i sådana höga, fina jobb, och fördomarna försvinner. Då plockas kvoteringen bort och man uppnår ett rättvisare samhälle.

Dålig syn på kvotering:
Högerbrallan Hökmark von Rümpen börjar dock innan dess att slipa på sin motargumentation, för han är smart. Han säger att första meningen i ovanstående textexempel är fel redan från början:

Det är nämligen inte alls orättvist idag, menar han, utan alla kan nå dit de vill om de bara kämpar. Däremot blir det orättvist om Minori plötsligt kommer särbehandlas. Ja, inte bara det, utan hon kommer också se det som en förolämpning. "Jag gör det här för din egen självrespekt, lilla gumman", säger Högerbrallan med ett snett leende och trycker ner Minori i Tenstamyllan där hon hör hemma.

Högerbrallan Hökmark undviker elegant frågan om hur någon som diskrimineras i både hem, skola och på arbetsmarknaden egentligen ska kunna slå sig fram till de positioner som behövs för att kunna bryta fördomarna. Det finaste med allt är nämligen att Hökmark von Rümpen inte vill att Minori's arbete ska vara upp till Minori själv att välja, utan åt Direktör Dollarflin att avgöra. Detta är precis vad som sker idag. Diskrimineringen i samhället döljs nästan, eftersom olika minoriteter hamnar på positioner där de kan lura statistiken, men där de inte förmår hota Allman Svensson i fråga om de verkligt attraktiva arbetena. Kvinnor blir mellanchefer, färgade blir receptionister och andra sorters "ansikten utåt", muslimer blir... tja, ingen vet var man skall göra av muslimerna, ännu.

---

Är något av det jag skrivit om kvotering ovan sant? Nja och nej. Kvotering är ingen superlösning (jag glömde medvetet att prata om Minori's kompis (=Minimumansträngning, som utnyttjar systemet) och jag snabbspolade förbi partiet om Allman Svensson's egna behov och ambitioner. Båda dessa sidoberättelser hade kunnat visa på grova luckor med kvoteringssystemet), det är i själva verket en riktig pisslösning. Men eftersom problemet beror på att några människor besitter mycket frihet, att de kan diktera andra människors frihet (de har alltså inte "frihet", utan "makt"), så finns det bara två lösningar. Antingen ger de upp sin makt frivilligt, eller så tar man bort deras makt. Det senare alternativet går att genomföra genom att man tillför en annan maktstruktur (=kvoteringssystemet) åt andra hållet.

Alltså, samhället kommer ge makt åt Minori över Allman Svensson, för att försöka motbalansera den maktskevfördelning som redan finns idag.

Det är en pisslösning att genomföra, men den måste finnas till hands, annars så uppmuntrar ju faktiskt samhället sina egna orättvisor. Min personliga åsikt är att det är bättre att bli omkörd av någon som åker räkmacka på ett kvoteringssystem än någon som åker räkmacka på grund av samhällets orättvisor. För; jag kan rösta bort Kalle Kvotering, men jag kan inte rösta bort Direktör Dollarflin.

/Rising

Krille

Super Moderator
Och nu med rollspelsanknytning!

Tja, det finns väl inte så mycket att tillägga, annat än möjligen hur sjutton du förklarar Snails i Dungeons&Dragons-filmen.

w176

Förlorad dotter

Nja, en kvotneger eller som det mesta i actionfilmer en kvotkvinna som även fungerar som sexobjekt som onus på det hela är något fult. Ofta en klichéartad och dåligt genomarbetat karaktär osv., men på grund av trycket på att det ska finnas kvotneger osv. och på grund av att de börjat förkomma svarta på film har vi nu börjat se en normaliserig angående svara karaktärer så finns det nu i mycket fler svarta på film och till följd av att de började finnas svarta på film har det nu även kommit ett tryck på att de svarta karaktärerna faktiskt ska hålla lika hög/låg kvalitet som filmen i övrigt.

Dvs. att den till och början klysiga kvotnegern har lett till fler bra svarta karaktärer på film, och detta snabbare än om det inte funnits en period av klysiga kvotnegrar.

w176

Förlorad dotter

Håller med dig i stort, som sagt bättre än kvotneger än ingen neger alls.

Dock kvotering är ett medel som vilket annat som helst för att uppnå ett mål, måhända inte ett optimalt ett men ändå, men misslyckandet ligger inte i att man använder det utan i att behovet finns.

/Elin som överväger att skriva karaktärerna och sedan sist av allt slumpa fram kön, sexualitet och etniskt ursprung om hon väl får för sig att spelleda något

jens

Veteran
Re: Jag har ändrat mig

Tjena,
Jo orsaken varför jag drog in med lite statistik var för att jag var lite rädd för hur anekdota bevis skulle bemötas. Jag är ingen dundrande författare direkt så jag tänkte "in med lite statistik det går hem i stugorna" (ungefär :gremsmile:)

Problemet ligger väl i att jag inte VILL blotta mitt innersta - debattartikeln funkade ju som en "komma ut" variant till en hel del folk vilket jag personligen inte ville egentligen. Så för mig var det en del vändor om jag egentligen ville skriva skiten till att börja med. Lika lite som jag känner att berätta om den tid då man vankade av och an som tonåring för att lista ut vad "man var" så känner jag för att glida igenom dom saker som folk har gjort eller kan ha gjort för att dom vet att man är den man är. (tro mig under en period satt jag och misstänkte typ alla för allt :gremsmile:)

Vad jag personligen är glad över angående debattartikeln är att det blev en diskussion kring det vilket är det bästa som kan hända. Oberoende vad folk säger och tycker om texten så är det intressant vad som sägs ...

Som jag nämnt på Sveroks forum; finns det inget behov, utan det är bara jag och några polare som förvirrat oss - tja då är det så och vi kan leende som måsar lägga ner projektet och vara nöjda som faen att det inte behövs.

Det finns jättemycket schyssta människor i Sverok som är allt förutom homofober - jag är först upp för att hojta det till världen - men det finns en otrolig känsla av isolation också samt en del obehagligheter. Kan man fixa till det så tycker jag att man ska göra det, det är i nuläget (om det är så för fler) inte ett inträdesprov för HBT folk som man skulle behöva gå igenom.

/Jens

Rosen

Myrmidon
Rätt OT...

Erik, skämtar oftast om norrbottningar. Finns det en politisk korrekt term där också?

Lappjävlar? (-:
Inte helt dum parallell, faktiskt - när jag själv bodde däruppe brukade jag irritera mig storligen över folk söderöver som trodde att norrbottningar i allmänhet utgjordes av bönder (åtminstone i bemärkelsen lantbrukare, folk som driver bondgårdar) och renskötande samer. Fast sedan jag blev 08 har jag märkt att den information om de nordliga länen som erbjuds härnere är så liten och vinklad att det faktiskt är fullt förståeligt att folk här tror det.

Sen är det en annan femma att många av skämten om norrbottningar är j-igt sanna... Det tyckte jag redan när jag bodde där.

--
Åke, som förresten kom ihåg ett väldigt udda fall av diskriminering; Nightowl och hans fästman råkade vara i hufvudstaden när jag fyllde år, så de kom över och hälsade på. Jag tog några foton av dem under kvällen, och allihop blev rejält suddiga -- men (insert Twilight Zone-musiken) bara korten av de två; alla andra foton från den kvällen är skarpa. (-:

jens

Veteran
Jag skämtar med mina polare - vissa av dom är judar, andra muslimer, andra bögar, flator eller transpersoner. Om du och jag hade vart polare hade jag nog drivit med att du är militär och jag hade nog kunna lita på en böggliring också för den delen. Det är när man drar skämt på andras bekostnad som det blir ett problem (för att vara lite petig; ett exkluderande skämt istället för ett inkluderande). Jag garvar åt bögskämt jag med men det finns gränser om vad som är ett ok skämt och vad som inte är det (om jag tillåts citera: "Kalla mig gärna bög, det är när du säger 'jävla bög' som jag blir arg") - hoppas det går att förstå vad jag försöker säga, svårformulerat det där.

Skillnaden mellan dig "Vitvarg" och säg en muslim är att dom står i underläge med dig. Eller för den delen invandrare som är, oberoende vad vi två tycker, en undanskuffad del i vårt samhälle. När nån stor och stark retas med den svage så förlorar det lite av sitt humorvärde och glider in på "mobbning".

Samma gäller din heterosexualitet - den uppmärksammas konstant eftersom det är den som antas vara det alla är. Den finns i dom böcker du läser, dom illustrationer du stirrar över. Den är redan där och accepterad - frågan som vi ville ha "upp på mattan" var om det samma gällde för HBT folk.

En transsexuell person eller en som är transvestit är inte det samma som nån som klär ut sig till alv direkt. Samma som skämten, det finns en linje där det ena är accepterat (fast i detta fall av samhället) som en oskydlig men lite fånig hobby och det andra anses äckligt och fel.

Grejen är att om du inte bryr dig så är det ok - det är ju inte som om jag går runt och försöker hångla upp dig eller nåt (men om du är intresserad så... män i uniform *jk* :gremwink:). Kör på som du tycker är rätt och blir jag eller nån annan putt får vi väl snacka om det, det är ju itne svårare än så?

jens

jens

Veteran
Tjena,
Jag är ledsen att jag inte respekterade det avgränsande som fanns mellan sexualitet och rollspel, men vad faen. Katten är ute och avklädd nu.
(det är ascreapy att folk pratar om en så där förresten "tja Jens dit och hit" meningslös kommentar :gremsmile:)

Det är väl bra att du inte känner dig isolerad, hurra för dig! Som jag sagt nu en del gånger i olika inlägg - vi vill se om behov finns, finns det inte så - ja då är allt underbart!

Sverok har, som du nog väl vet en del andra åtagande än bara det där med att hosta fram deg. Jämlikhet och demokratisk skolning är bara förnamnet sen om man vill ha den form av förmynderi är väl en annan femma (jag känner mig lite skeptisk till det), därför finns det inga krav från vår sida som "inkvotera HBTfolk i äventyren!" utan enbart att vi ska kolla om behov finns av att upplysa om att det finns fler än bara heteros i spelhålorna.

Att du känner dig nöjd med läget är som sagt asbra, seriöst. Men vissa känner inte så i alla gånger och vissa är rädda för att dom KOMMER bli illa bemötta. Personligen hade jag tyckt att det vart bra med en grupp som klart signalerar att det är ok att skutta ur garderoben... och vidare - det är inte som om vi krävt några pengar för organisationen direkt.

förresten;
Jestanses vad mycket bisexuella som hoppat upp och svarat - var är transpersonerna och dom homosexuella? (skoj också att alla ska berätta om dom är straight eller bi eller så - faen halva idén med organisationen är ju nästan löst)

/Jens