Nekromanti Det fria ordet (Varning, kan vara magstark läsning)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
D?e?t? ?k?a?n?s?k?e? ?ä?r? ?d?e?t? ?s?o?m? ?ä?r? ?s?k?i?l?l?n?a?d?e?n? ?-?-? ?j?a?g? ?t?y?c?k?e?r? ?i?n?t?e? ?a?t?t? ?d?e?t? ?ä?r? ?s?p?e?c?i?e?l?l?t? ?l?å?n?g?s?ö?k?t?.? ?J?a?g? ?t?y?c?k?e?r? ?n?ä?m?l?i?g?e?n? ?a?t?t? ?d?e?t? ?ä?r? ?p?r?e?c?i?s? ?d?e?t? ?d?ä?r? ?s?o?m? ?ä?r? ?b?e?l?ö?n?i?n?g?e?n? ?-?-? ?m?a?n? ?f?å?r? ?s?e? ?d?e?m? ?d?ö?d?a?s?.?
?
?I? ?H?i?t?m?a?n?s?p?e?l?e?n? ?b?r?u?k?a?r? ?d?e?s?s?u?t?o?m? ?a?n?d?r?a? ?s?a?k?e?r? ?r?i?s?k?e?r?a?s? ?n?ä?r? ?m?a?n? ?d?ö?d?a?r? ?f?o?l?k? ?a?l?l?t?f?ö?r? ?ö?p?p?e?t? ?-?-? ?f?o?l?k? ?r?e?a?g?e?r?a?r?,? ?e?t?c?.? ?M?e?n? ?j?a?g? ?h?a?r? ?i?n?t?e? ?s?p?e?l?a?t? ?j?u?s?t? ?d?e?t? ?H?i?t?m?a?n?s?p?e?l?e?t?,? ?s?å? ?j?u?s?t? ?d?e?n? ?b?i?t?e?n? ?v?å?g?a?r? ?j?a?g? ?i?n?t?e? ?u?t?t?a?l?a? ?m?i?g? ?o?m?.? ?M?e?n? ?d?e?t? ?d?u? ?t?a?l?a?r? ?o?m? ?h?ä?n?d?e?r? ?j?u? ?g?a?r?a?n?t?e?r?a?t?,? ?o?c?h? ?d?e?t? ?s?e?r? ?j?a?g? ?d?e?f?i?n?i?t?i?v?t? ?s?o?m? ?e?n? ?f?o?r?m? ?a?v? ?b?e?l?ö?n?i?n?g?.? ?I? ?f?o?r?m? ?a?v? ?c?o?n?t?e?n?t?.?
?
?E?l?l?e?r? ?m?e?n?a?r? ?d?u? ?p?å? ?r?i?k?t?i?g?t? ?a?t?t? ?d?e?t? ?i?n?t?e? ?f?i?n?n?s? ?e?n? ?h?i?m?l?a? ?m?a?s?s?a? ?s?p?e?l?a?r?e? ?s?o?m? ?g?i?l?l?a?r? ?a?t?t? ?t?e?s?t?a? ?a?t?t? ?g?ö?r?a? ?s?a?k?e?r? ?d?e?t? ?i?n?t?e? ?ä?r? ?t?ä?n?k?t? ?a?t?t? ?m?a?n? ?s?k?a? ?g?ö?r?a??? ?A?t?t? ?p?o?ä?n?g?s?y?s?t?e?m?e?t? ?l?i?k?s?o?m? ?ä?r? ?d?e?n? ?e?n?d?a? ?b?e?l?ö?n?i?n?g?s?m?e?k?a?n?i?k?e?n? ?i? ?s?p?e?l?e?t???

Äh, skit i det. Det är ett sidospår. Startas det en tråd som handlar specifikt om det kanske jag svarar, men jag lovar att göra mitt allra yttersta för att låta bli.

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Encouraged and rewarded inte belöningsmekanism är väl uttrycken hon använder. Jag hävdar att det är ett galet påstående ja. Ja, det finns som sagt folk som testar allt, vilket är varför man kan fråga sig varför de två bikinitjejerna är där från början. Men att säga att man belönar folk för att göra något genom att låta dem göra det och ge dem ett straff för att man gör det är lite som att (obs extremt exempel) samhället belönar rån för att man sätter rånare i fängelse på bestämd tid.

Edit: Ack, där får jag för att jag är sen med att svara. Point taken. Vi tar det någon annan gång, om någonsin.

Organ

Out of time, out of mind
Lupus Maximus;n69339 said:
Sidofråga, var det rätt att frivilliga åkte och slogs mot fascisterna i Spanska inbördeskriget eller i Finland under vinterkriget?
Inte ens ett sidosvar utan bara en sidokommentar; Jag vet inte vad dagens lagstiftning säger om frågan men i alla fall under tiden för andra världskriget så var det i lag förbjudet för svenska medborgare att slåss i andra länders arméer. Så de som åkte som frivilliga till Spanien, likväl de svenskar som enrollerade sig i Waffen SS, bröt således mot lagen. Undantaget var faktiskt de frivilliga i Finland då det var en del av den statligt sanktionerade hjälpen till Finland. Huruvida krigsfrivilliga verkligen ställdes inför rätta om och när de kom tillbaka till Sverige varierade dock stort. I de flesta fall blev det oftast "bara" fråga om att de inte inställt sig till krigstjänstgöring i det svenska försvaret. Så de allra flest kom s a s "undan".