Förbjuda idioti? Nej.yokowermland;n69320 said:Alla inskränkningar på den är av ondo och då menar jag också alla varianter av hets lagstiftningar och andra förminskningar av det fria ordet. De är försök att förbjuda idioti och det är i sig idioti.
Minska mängden idoti som sprids? Ja.
Minska mängden hot minoritetsgrupper utsätts för? Ja.
Minska otryggheten för utsatta grupper? Ja.
Ibland står den enes frihet mot den andres. Rasisternas rätt att uttrycka sitt hat mot t.ex. rasifierades rätt att uttrycka sig utan att hotas för det.
Menar du att du är emot förtalslagstiftning? Urkundsförfalskingslagstiftning?
Det "fria ordet" måste begränsas om vi överhuvudtaget ska kunna ha ett någorlunda civiliserat samhälle. Annars blir det en Ayn Randsk nyliberal mardrömsstat där bara den starke får vara med.
Menar du att du har källor som visar att länder som saknar sådan lagstiftning klarar sig bättre, eller är det mest något du känner på dig?yokowermland;n69320 said:Titta bara vad fint de funkar med att hålla tillbaka sådana strömningar i samhället och succén bara fortsätter.
Jag menar, en bot behöver inte vara 100% effektiv för att kunna anses vara positiv. Och vi har trots allt haft viss fördröjning i Sverige vad gäller de rasistiska strömningar som sprids i europa. Jämför med t.ex. Danmark, där rasismen varit rumsren rätt länge. Jag skulle säga att jämfört med flera andra nordiska och europeiska länder så har de metoder vi använt funkat jämförelsevis bra.
Men den borde du väl vara emot, om du på riktigt anser att "alla inskränkningar" av yttrandefriheten är av ondo? Eller menade du kanske i själva verket att du accepterar vissa inskränkningar, men att de du tycker är dåliga är av ondo? Så att de som är av ondo är av ondo? Jag ser inte riktigt hur det hänger ihop, faktiskt. Det finns ingen knivskarp gräns mellan "åsikt" och "hot" och "förtal".yokowermland;n69320 said:För att klargöra min ståndpunkt så är har vi en välskriven lag gällande både förtal och hot
Vilka antidemokratiska lerpölar? Tvärtom granskar de ju i huvudsak makten, vilket är medias funktion i just ett demokratiskt samhälle. För att medborgare ska kunna fatta beslut om vem de vill rösta på så behöver det stå klart vilken människosyn de man kan rösta på har. Nu verkar det visserligen vara så att en plågsamt stor del av befolkningen är helt OK med att rösta på människor med en rejält vidrig människosyn, men ingen ska åtminstone kunna hävda att de "inget visste".yokowermland;n69320 said:Sedan är det ju synd att de fiskar i antidemokratiska lerpölar och samarbetar med "Research-gruppen"
Varför är det synd att de samarbetar med researchgruppen?