Ursäkta den bristfälliga formateringen, jag tycks fumla ordentligt när jag försöker citera...
Jag markerar rader från mitt tidigare inlägg med "W:" & kranks med "K:".
>>W:Man ser i samhället & i trådar som denna att "social justice warriors" & den sjukdom de spridit i samhället gått alldeles för långt..
>K:Inte då. Vi har inte ens kommit halvvägs till ett någorlunda civiliserat samhälle.
-Emedan jag starkt håller med om den senare delen, så är jag starkt skeptisk till de att onödvändiga SJW's skulle vara ett steg på vägen.
>K:Att du ens ser "social justice warrior" som något negativt säger en del...
-Ursäkta, jag var otydlig.. "skadlig SJW", borde jag sagt.. SSJW förkortat?
-Med det vill jag mena alla dessa som tävlar om att överdriva sin "sak" för att få större publik, inte för att föra sin "sak" frammåt.
>>W:Alla har i lag rätt att skyddas mot våld, och trovärdiga1 hot om våld ska bestraffas.
>K:...Där "trovärdiga" räknas som...?
-cirka 0.51 sannolikhet, "Verkar trovärdigt för bedömaren", eller bevisbart.
-Vi vet båda att du är liberalare än mig i tolkningen av vad som utgör ett lagligt åtalbart hot, och vi vet båda att detta är en fråga där vi drar åt olika håll.
-Men du är inte dum & förespråkar inte att alla anstymelser till hot ska dömas utan granskning av hotets natur/trovärdighet, så sluta med den tomma retoriken tack.
>K:Vem ska bedöma trovärdigheten?
-Lag & polis. Du vet att det är så det fungerar, mer tom retorik.
>>W:Men på nåt förkastligt sätt så har överdrivna SJW's av idiotiska & egoistiska skäl eroderat gränsen på "hot" till nån blandning av "Något jag inte håller med om" och något sheeple inte håller för "sanning".
>K:Mer att vi är kapabla att läsa mellan rader, så när en gangster går in i en butik och väser "det vore ju HIMLA SYND om något skulle hända med din butik här hörru" så är det faktiskt hot det också, även om gangstern inte säger "jag tänker bränna ner stället om du inte pröjsar".
-Då får "ni" väl gå till polis med detta. De är tränade att bedöma dylika saker.
-Jag ser faror med båda sidor, och kan tycka att emedan dina fiktiva maffiosos är farliga för samhället, så är SSJW's minst lika farliga för samhället som helhet. Den ena har skadeverkan i kvalitet, den andra i kvantitet.
>K:Eller för den delen, om någon skriver "jag vet att du bor på [adress], och jag har just köpt en köttyxa...".
-Mer tom retorik.
>K:Hot behöver inte vara det minsta kopplade till faktiskt utförande, för att innebära stora problem för den som utsätts för dem.
-Ännu mer tom retorik.
>>W
För att inte inte tala om den massiva mängden av direkt påhittade hot som bara hittas på för att lura till sig pengar/publicitet...)
>K: För att inte tala om hur villiga många internetkrigare är att hitta på anklagelser om att andra hittat på hot)
-Det finns motiv i pengar & publicitet som ges av "hot" i dagens samhälle, inte lika mycket i att antyda att en person inte blivit hotad.
-Jag skulle vilja ha tid att ta på att faktiskt göra en regelrät undersökning i saken, men ack..
-En sak som sticker som en nagel i ögat på dig måste ju vara den hemska logiken att OM rätt många SSJW's faktiskt blivit hotade som de säger..
-Så hade polis garanterat gett rådet att INTE gå ut med detta, då det kan sabotera undersökning, generera copycats & dylikt.
-Enkelt uttryckt.. Får man ett hot av allvarlig karaktär mot sig finns det sätt att bemöta dessa & ta hjälp av polis.
-Att dra nytta av uppmärksamheten för öka sin follower base på nätet är INTE en av dessa.
>>W:Jag skulle sannolikt få lite av 4chan style blandning av irritation, frustration, positiv förvåning & upplysning.
>K:Med andra ord ett fascistiskt, svaghetsföraktande helveteshål där endast de som har tillräckligt tjock hud ens får existera. "Kul".
-Nu blir jag lite nyfiken... Hur i hela webben kan du få problem med fascism & svaghetsföraktande om ingen vet vem du är & ingen bryr sig?
-Tjock hud, well, där har du en poäng. IMHO är yttrandefriheten mer värd än respekten för andras åsikter.
>>W:Massor av överdrivna SJW's och anti-yttrandefrihetsbegränsare skulle få ett hellvete jag inte ens vill tänka på.
>K:Ja, det vore ju helt fruktansvärt med ett samhälle där hot tas på allvar och mobbing inte skämtas bort. Tydligen.
-Häxjakt, häxjakt hela dan... Men to each his/her own.
-Jag skulle genuint vilja ha en "what-if-machine"...
>>W
et finns inget bra sätt att begränsa yttrandefrihet i ett upplyst & civiliserat samhälle.
>K:Betyder det att du också vill ta bort även lagstiftningen gällande hot, förtal, ärekränkning och falskt vittnesmål? De är ju också begränsningar av yttrandefriheten.
-I ett upplyst samhälle så behövs de inte.
-Tills vidare så bör vi ha lagar som skyddar, men dessa lagar BÖR vara baserade på okyldig till motsatsen bevisats.
>K:Utan begränsningar av yttrandefriheten finns inget samhälle, och ett samhälle där endast "starka" grupper får uttala sig och vistas i offentliga rum och ha åsikter skulle jag inte kalla "upplyst". Snarare tvärtom; ett samhälle där det inte lämnas plats även för de som inte har "hård hud" är i allra högsta grad nedsläckt.
-Bullshit. Per definition.
-Först, se ovan. i upplyst samhälle finns inget behov av begränsningen.
-Sen, med yttrandefrihet överdriven så får UPPENBARLIGEN alla uttala sig (inte bara starka). Du försöker blanda yttrandefrihet med nån suspekt anarki.
-Vill en person uttala sig där alla hör, får denna naturligtvis vara beredd på att alla svaren kanske inte är positiva, annat vore att beröva flertalet personer på frihet för att blidka en person.. Galet.
-Skulle inte andra extremen; ett samhälle där ALLA har en rätt att definera vad anstöt är & rätt att censuerera det de tar anstöt av (censurera för samhället, inte individen, v.s), vara värre btw?
>>W:1: Jag kände att ordet "trovärdiga" behövdes för att bromsa upp lurendrejare som t.ex. Sarkeesian. Lite jobbigt att det behövdes, men...
>K:Lite jobbigt att det behövs, men: ...
-Jag har annat intryck än dig, hittade inte källan jag sökte men en enkel sökning gav:
https://www.youtube.com/watch?v=yIpw3wHn9Sk
(Det kopplat med hennes i det närmaste totala brist på bevis/research räcker för mig.)
Ursäkta wall of text, ursäkta sidospåren, ursäkta igen formateringen..
Krank, vill du diskutera vidare så skicka ett privat meddelande om det blir långt. (annars vet du nog vars jag står i SJW-frågan (yttrandefrihet>SSJW))