zo0ok
Rollspelsamatör
Jag tror att stereotypiskt psykopatiskt beteende till stor del sammanfaller med hur ordet ondska används i vanligt språk.Fast om du nu envisas med en definition av ondska som dels inte delas av i stort sett någon annan, och dels flera betrkatar som direkt stötande
Jag är inte intresserad av att definiera ordet ondska. Och jag förstår att du vill att ordet inte ens ska användas, men nu förekommer det i trådens titel och därför använde jag det, och förklarade jag hur jag uppfattar det.
Det är ju ett trolleritrick du klarar av att göra därför att du väsentligen underkänner ordet ondska helt, och tömmer det på dess vardagliga innehåll:Om jag säger "jag tror inte på ondska" så är det ju inte så att jag säger "Jag tror inte på psykopati".
Jag tror på psykopati, men jag har inget till övers för och ingen egentlig användning för begreppet "ondska".
Vad jag precis menar med "okunskap, naivitet och önsketänkande" är synen på psykopatiska brottslingar som personer som kan botas genom vård och därmed släppas ut i samhället. Och bristen på förståelse för att psykopater är neurologiskt annorlunda, och inte har vissa känslor.Så att du då i princip kallar mig naiv etc för att jag inte tror på ondska är… Tja, i bästa fall missrtiktat, i värsta fall oärligt.
Jag gissar att det där triggar mig ungefär lika mycket som det triggar dig att jag kallar psykopater för onda.Psykopati är en omständighet.
Hur som helst handlar tråden om "val" och också psykopater har val att göra "gott" eller att göra "skada".
Jag tror inte att vi kommer förstå varandra bättre genom att införa ytterligare ett subjektivt ord "avskyvärt".Tänker du dig att alla som är psykopater agerar på ett sätt som du betraktar som avskyvärt?
Är alla som agerar avskyvärt psykopater?
Är det skärningen mellan cirklarna "psykopat" och "agerar avskyvärt" du rent subjektivt omdefinierat begreppet "ondska" till att betyda?
Förmågan att skada andra människor utan empati, ånger och skuld, och att rent av söka precis det och njuta av det, tycker jag är ganska praktiskt meningsfulla saker att lägga i begreppet ondska.