Nekromanti Det här med rustningar

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Jag har funderat en del på det här med rustningar i rollspel. Det finns mängder med regelvarianter. Rustningar som svårighetsgrad för att träffa, rustningar som reducerar skada med ett fast eller rörligt värde, rustningar som ger bonus på ett motståndsslag, och så vidare. I bästa fall är reglerna inte i vägen. I sämsta fall är de besvärliga eller trasiga. Jag har nog aldrig upplevt att de varit direkt intressanta. Samtidigt har jag inte läst eller spelat några mängder med spel. Så vilken är din regelfavorit när det gäller rustningar, och varför gillar du den framför andra?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
luddwig;n334928 said:
Jag har funderat en del på det här med rustningar i rollspel. Det finns mängder med regelvarianter. Rustningar som svårighetsgrad för att träffa, rustningar som reducerar skada med ett fast eller rörligt värde, rustningar som ger bonus på ett motståndsslag, och så vidare. I bästa fall är reglerna inte i vägen. I sämsta fall är de besvärliga eller trasiga. Jag har nog aldrig upplevt att de varit direkt intressanta. Samtidigt har jag inte läst eller spelat några mängder med spel. Så vilken är din regelfavorit när det gäller rustningar, och varför gillar du den framför andra?
Allt beror ju helt på grundsystemet.

Har man ett system med femtioelva olika tärningsslag för attacker, pareringar, skada och annat – då föredrar jag nog att det ger en plusmodifikation på defensiva slag (eller egentligen föredrar jag nästan att inte spela alls då).

Har man ett system som bara använder spelarvända slag föredrar jag personligen att man ger plusmodifikation på handlingar där rustningen är till hjälp – och minusmodifikation på handlingar där rustningen är i vägen. Det ger en trevlig mix av enkelhet att använda, realism och att spelarnas val spelar roll, tycker jag.

Har man ett system som eftersträvar betydligt mer narrativ och drama än realism – då kan man gott låta rustningen vara karaktärsutsmyckning, ungefär som kläder.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
ceruleanfive;n334929 said:
Har man ett system som eftersträvar betydligt mer narrativ och drama än realism – då kan man gott låta rustningen vara karaktärsutsmyckning, ungefär som kläder.
Ja, frågan gäller såklart endast spel där det förekommer regler för rustningar, vilket rimligtvis är spel där strid kan förekomma. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,536
Jag älskar när min rustning gör det svårare att träffa mig! Det bästa är i dicepool spel där min rustning äter tärningar från anfallarens pöl. Inget är bättre i en rollspels fight än ögonblicket där spelledaren inser att du är så tungt jävla bepansrad att fienden inte ens får rulla några tärningar. D&D:s "DU KAN INTE RULLA SÅ HÄR HÖGT BIIIIITTTTCCCCHHH!" är också ok.

Men jag tycker att rustningar ska vara badass och mytiska på samma sätt som vapen. Jag skrev en fantasy roman, Ixion, där huvudpersonens coola grej är en oförstörbar rustning.

Jag vill inte ha realistiska regler. Jag vill kunna sova, knulla, simma, hjula och slåss i min rustning utan några problem. Jag vill inte att den ska gå sönder. Jag vill att om den är min coola grej så ska fuckers inte ta den från mig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,536
Trollkarlar med rustningar är också sweet och amazing. Chaos Warrior of Tzeentch style.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Utan att ha något direkt svar på din fråga, så har jag (unik som jag är) också funderat en del på detta.

Generellt tycker jag att rustningar ska göra saker svårare. Saker som att simma iklädd en lång ringbrynja eller plåtrustning händer liksom inte - att klättra upp för en hög mur utan rep och några som kan hjälpa till att dra upp en kanske går i vissa fall, men det bör vara extremt svårt och utmattande. Långa språngmarcher? Glöm det.

I D&D är ju AC en abstraktion för att slippa tänka på hur rustningar egentligen fungerar, med resultatet att väldigt många tänker på det ändå. Rent speltekniskt är det ju ingen skillnad om motståndaren missar, eller om han/hon träffar och rustningen absorberar all skada så resultatet blir noll. På det viset är AC ganska elegant och tråkigt i mina ögon, då alla rustningar blir helt ointressanta efter den punkt att du uppdaterat din AC på ditt rollformulär. En rustning som absorberar skada kommer alltid göra skadeslaget intressant. Rustningar som absorberar en eller flera tärningar skada (istället för ett fast värde) gör det också intressant - men då på bekostnad av flow i strider. D&D (OSR) har ett snabbt flöde, som kan bli lite väl snabbt ibland. Men att slå anfall, parering, kroppsdel, skada och absorbering för varje runda? Näääe, så vill jag inte ha det heller.

Flera spel har ju dessutom fått för sig att en tyngre rustning skall ge sämre initiativförmåga, vilket jag har svårt att köpa. Initiativet bör alltid vara det samma[SUP]*[/SUP], men förmågan att förflytta sig variabel. Du blir ju inte sämre på att se det vrålande trollet komma bara för att du tar på dig en ringbrynja. På samma sätt som du antagligen inte är speciellt mycket långsammare på att attackera en motståndare som du redan är nära.

Men hjälmar då? Ja, då tar vi mina åsikter om initiativ och slänger dem i soporna. Anledningen är att det är extremt svårt att se/höra något med en ordentlig (stängd) hjälm på huvudet. I princip all förflyttning som inte är på plan mark utan hinder blir svår pga. begränsad sikt, och då du redan är nedtyngd av en rejäl rustning så blir även förflyttningen i sig svår om du snubblar på något. Ännu mer så om du kompletterat din plåtkostym med en stor sköld.

Problemet (för vissa) är, att tar man hänsyn till det alla de där sakerna, så är det inte kul att spela någon med tung rustning, hjälm och sköld.

Själv spelar jag inte rollspel för att det skall vara realistiskt, utan för att det är jäkligt kul att väva en berättelse tillsammans med spelarna. Därför tycker jag att mycket av rustningarnas egenskaper kan reduceras till ett absorberingsvärde, en hjälm ger bonus på absorbering (om man inte kör med specifika träffområden) på bekostnad av sämre initiativ, tung rustning på ben och fötter ger ytterligare absorbering i utbyte mot svårare slag för att smyga, klättra, etc.

Det som är viktigt för mig som SL är att mina spelare känner att rustningar spelar roll - på fler sätt än i strid. Väljer du mycket rustning, ja då kommer en del saker bli svåra. Väljer du att gå utan rustning är du mer anpassningsbar till olika situationer - men det kommer göra riktigt ont någon gång i framtiden. Inget av valen ska vara "bäst" och det behöver inte vara svart och vitt - men det måste vara skillnad.

[SUP]*[/SUP]Samma som karaktärens initiativ då denne ej har rustning på sig, inte samma för alla karaktärer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Min favorit är när rustningen utgör ett tröskelvärde för skadan. Dvs om jag har en rustning med värde 6 och du gör 5 i skada så händer ingenting. Om du gör 7 i skada, då tar jag sju i skada.

Jag föredrar det framför absorbtion där skadan sänks eftersom det innebär att när du väl får in en träff som går igenom rustning så händer det faktiskt något.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Rent spelmässigt. Rustningar gör att strider tar längre strid. Sämst är nog (gamla) DoD, där rustningen drar av på skadan. I vissa fall kunde man lika gärna slå skadeslaget först, eftersom det var bara en liten chans att vapnet ens penetrerade rustningen.

Till Matiné, som är swashbucklingstrider, så lät jag mest rustningen höja traumatröskeln, alltså sänka chansen att personen blev utslagen i förtid. På film skyddar sällan rustning och det spelet simulerade filmstrider.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,586
Är det relativt få tärningsslag i övrigt, tycker jag bäst om när rustningen absorberar skada med ett rörligt värde, men minskar chansen att helt undvika skada med ett fast värde.

Jag gillar även varianten som finns i vissa Fate-hack med olikfärgade tärningar. Ju tyngre rustning, desto fler sådana olikfärgade tärningar. Om någon av dem blir ett + (eller en 6:a om man använder vanliga T6:or) minskar skadan med ett. Samma sak för vapen där de gör mer skada om en olikfärgad tärning visar + eller 6. Ju tyngre vapen, desto fler olikfärgade tärningar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,084
Location
Ereb Altor
Jag har gett upp och erkänner mig nu besegrad. Vi spelar f.n Kopparhavets hjältar (som har samma rustningsregler som Hjältarnas Tid) och det är en bra balans mellan enkelhet, spelbarhet och slump. Rustning är inte värdelöst och inte superbra, utan ett intressant taktiskt val, men främst på metaplan.

Nu är det ju få som har rustning på fartyg så det löser sig lite självt för det mesta, men principen funkar utmärkt för oss.

Rustning ger alltså ett skyddsvärde i antal tärningar samt ett antal initiativtärningar. Enkelt och effektivt.

Sedan finns det en del vapen/attacker som kan ignorera skydd vilket är coolt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Om man utgår från att reglerna ska simulera hur en rustning fungerar i verkligheten är antagligen alla regler för rustningar dåliga. Jag har försökt komma på ett bättre sätt att hantera det, utan att lyckas.

Om man däremot bara ser reglerna som spelregler fungerar det mesta någorlunda, men som leder till märkliga effekter. I DoD är vapenskadan och rustningarnas absorbering konstigt dimensionerade, så att många vapen helt enkelt inte kan skada en person med en hygglig rustning. I D&D känns det tråkigt att det inte känns annorlunda att vara otroligt smidig och ducka för attackerna, och att vara bepansrad och ta dem på rusningen.

Ett bra system skulle antagligen vara för komplext för att vara spelbart. Tyvärr.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Om du gör cinematiska regler bör du nog ignorera rustningar fullständigt. Brukar huggas svärd och spjut och rostiga skedar rakt igenom även de mest pampiga plåtrustningarna i Hollywood-rullar.

Jag är ett stort fan av sten-sax-påse i spelsystem. Rätt skydd vid rätt tillfälle ger dig fullständigt skydd. Oavsett om det handlar om att åla i leran bakom en pelare som vält eller att snöra på sig gambeson, ringbrynja, harnesk, och tunnhjälm. Tids nog kommer en handgranat flygande eller någon dolkar dig i armhålan.

För det är allt det handlar om i slutänden—vad ger det upphov till för situationer, och hur underlättar rustningsreglerna att det känns både som att rustningen ger dig fördelar och som att du kan övervinna motståndare med rustning om du bara är smart/bra/stark/snabb/störig nog?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Jag har nog haft roligast i strid med rustning när jag lirat nån bit av ett CoC-äventyr som utspelade sig på medeltiden, där jag var en riddare o min rustning absorberade 1T8 eller nåt sånt, och vapen gjorde något likartat i skada, o man hade typ 14-15 HP. Det kändes gött som fan med rustning, men man litade inte på den.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Egentligen är jag med Gurgeh, det är som bärförmåga - inget är riktigt bra.

Ska jag välja något praktiskt blir det tärningsvärden i kombination med att försvar sjunker. Ger mest intressanta utfall. Fasta värden är för statiskt och "saves" känns som det tar ifrån anfallaren påverkan (jag vet att det inte behöver vara så men det är min emotionella upplevelse när ett bra anfallsslag kontra av en save - motsatsen till God45 alltså).
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Scion 2nd edition har lite skumma saker. Finns 2 olika typer av rustningar (samma objekt kan inte ge båda):
* Soft armour (Gör att det krävs fler nettosuccesser för att göra första skadenivån). 1 per källa, men de stackar.
* Hard armour (Ger dig extra Bruised levels. De här återfås automatiskt efter striden) - Finns i nivå 1 / 3

Man har försvar 1 + antal successer på sitt försvarsslag som är ett av Resilience-attributen (Stamina, Resolve, Composure), vilket man har ett värde 1-5. Alla slag som är 8+ är lyckat. För varje (1)0 så slår man en extra tärning. Fienden har fasta Defense-värden som man måste komma över. Senast slogs vi med en person som hade Defense 6.... Det var lite svettigt.

Naturligtvis finns det saker som Piercing på vapen som tar bort effekten av 2 soft eller 1 hard, eller Brutal som gör crits billigare.
Framgår det tydligt om motståndaren har soft/hard armour. Nope. Det är ju trots allt ett Storypath-spel... ;)

Så ett attack-slag:
Close Combat + Might + ev enhanchments. Både Skills och Stats är range 1-5 (med reservation för att demi-gods och gods kanske har högre. Reglerna ej tillgängliga än). Enhachments är hård cap på 5 men rekommenderas max 3. Sedan kan man under vissa förutsättningar få använda en sak som heter Scale, vilket kan öka antal successer rejält...



Missade att man skulle skriva sin favorit. Det här är inte favoriten. Jag föredrar nog att rustningar gör en svårare att träffa. Kör man med absorbering av skada, så får det effekten att man blir osårbar mot vapen som gör mindre skada.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Ulfgeir;n334957 said:
Missade att man skulle skriva sin favorit.
Det är helt lugnt. Du får klaga på ruttna system också om du vill. Det här är trots allt rollspel.nu.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Konceptuellt gillar jag hur The One Ring löser det (om jag minns rätt), där rustning primärt skyddar mot Injury (allvarlig skada) men istället minskar din Stamina på grund av belastning. Det var alltså lättare att bli trött och prestera sämre i en strid med rustning men samtidigt mindre risk att få en skada som skulle döda dig.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,790
Jag gillar tanken på att rustningar är realistiska. Nackdelen med det är att rustning helt enkelt är väldigt bra, så ett realistiskt rustningssystem måste handla om att ta sig förbi rustningen. Ska man göra det till något mer än AC hamnar man lätt i en soppa av träffområden och specialmanövrar.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
zonk;n334951 said:
Jag har nog haft roligast i strid med rustning när jag lirat nån bit av ett CoC-äventyr som utspelade sig på medeltiden, där jag var en riddare o min rustning absorberade 1T8 eller nåt sånt, och vapen gjorde något likartat i skada, o man hade typ 14-15 HP. Det kändes gött som fan med rustning, men man litade inte på den.
Jag gillar också att ha rustningar med tärningsvärden om man vill ha klassisk ABS. Då känns det som om man kommer ifrån att vissa rustningar gör en helt omöjlig att skada med vissa vapen. I det rymd-OSR jag pysslar med för tillfället kombinerar jag det med att rustningar är bättre eller sämre mot vissa typer av skador vilket hanteras genom övertag eller underläge på abs-tärningsslaget (dvs slå två tärningar, välja högsta eller lägsta).
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
illuzive;n334935 said:
Generellt tycker jag att rustningar ska göra saker svårare. Saker som att simma iklädd en lång ringbrynja eller plåtrustning händer liksom inte - att klättra upp för en hög mur utan rep och några som kan hjälpa till att dra upp en kanske går i vissa fall, men det bör vara extremt svårt och utmattande. Långa språngmarcher? Glöm det.
Har en bekant (tror han finns på forumet, men kommer inte ihåg namnet), som sprang ett 1-milslopp I ringbrynja och kittelhjälm… Han hamnade på bild I tidningen för det. Han kom runt, men hans tid blev ju klart sämre än normalt.
 
Top