Jag blir alltid så förvånad när någon jag håller på och leker rollspelsrelaterade aktiviteter med för första gången säger att de känner sig oväntat egoboostade av "allt beröm de får." Jag känner så dels för att de som regel förtjänar det och mer därtill och borde känna till detta och dels för att det i mina ögon är helt jävla självklart att alla runt spelbordet hela tiden ska försöka höja upp varandra med positiv feedback. Efter varje scen, varje cool grej, varje beslut, varje element som introduceras i storyn (särskilt här tror jag att det är viktigt!) ska det komma minst ett "Awesome!" och instämmande nickar, i bästa fall high fives all around och jubelpaus men det slår mig att det här kanske inte är självklart för alla i och med att så pass många nykomlingar tycks lite ovana vid det. Jag kan heller inte minnas varifrån jag fått det ursprungligen eller vilka texter eller podcasts eller människor som propagerat för det men såhär spontant så är det kanske inte något vi pratar så mycket om i rollspelsvärlden? Har vi kanske helt olika syn på detta?
Hur mycket positiv feedback på spelarnivå ger ni när ni spelar rollspel? Hur gör ni det? När och varför? Tror ni att det skiljer sig från spelstil till spelstil eller är det Awesome Nr 1 för alla spel?
Hur mycket positiv feedback på spelarnivå ger ni när ni spelar rollspel? Hur gör ni det? När och varför? Tror ni att det skiljer sig från spelstil till spelstil eller är det Awesome Nr 1 för alla spel?