Jag har aldrig hängt på rollspelsforum annat än mitt eget där vi inte diskuterar sånt här så jag kan inte uttala mig om missnöjdheten i allmänhet men jag kan iaf dela med mig av mina egna tankar.
DoD 91 - 5
Chronopia - 2
Dod 6 - 3
Trudvang - 5
DoD 91 var ju kulmen på utveckling av Äventyrsspels spelserie. Det är svårt att ta det systemet längre. Vi använde nästan aldrig Ereb då det kändes som nåt lapptäcke som 20 snorungar fantiserat ihop.
Chronopia var början på slutet dom fick nån slags idé om att göra Chronicles av dod, kunde ha funkat om dom hade tagit och gjort ett nytt spel av det a lá Gotterdämerung eller liknande men dom gjorde det med allas favoritspel Dod 91. Fail.
Dod 6 var ett första försök till ett nytt system. Det enda som räddade grabbarna i Riotminds från katastrof var den otroligt höga standarden i illustrationer och omslag. Den grafiska produkten hade helt enkelt så hög klass att det höll Dod vid liv. Varje uppdatering blev bättre och bättre med illustratörer som Alvaro och Bergting och Paul Bonners omslag såklart som ofta stod till grund för 20-30% av försäljningssiffrorna ensam. [källa behövs dock
]
Trudvang var ett helt nytt sätt att tänka i färdigheter. Sjukt revulutionerande men kanske precis för sent. Folk lockades fortfarande till produkterna pga den grafiska standarden men dom inbitna som kanske skulle ha uppskattat det nya systemet med specialiceringar och fördjupningar köpte aldrig spelet pga av att dom kännt sig svikna av tidigare systemmässigt undermåliga produkter. Riotminds kämpade tappert för att få nya spelare men första intrycket bestod.
Om riotminds hade kommit med Trudvang direkt istället för Dod6 så hade det gått sjukt mycket bättre för dem. Nu kom inovationen för sent. Det handlar om timing.