Nekromanti Det negativa mot DOD i riotminds regi(no flame)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Eksem said:
Jag tänker passa på att här skriva att jag inte alls går med på en historieskrivning som går ut på att Riotminds drevs bort från WRNU p.g.a. kollektiv oresonlig kritik.
Du har rätt, det går inte jag heller med på, även om jag kanske har gett det intrycket genom att ha formulerat mig alltför svepande.

Däremot tror jag att de till del valde att lämna rollspel.nu på grund av forumsklimatet, och det räcker tyvärr med en handfull användare för att skapa ett negativt (eller positivt, men det negativa är enklare) klimat. Eller åtminstone upplevt klimat.

Jag vet inte om jag redan har dragit exemplet, men i Aftonbladets kommentarsfält räcker det med en handfull rasister (eller en hängiven sådan, med flera alias) för att skapa ett klimat som är allt annat än vad majoriteten av läsarna står för. Eller är den liknelsen helt keff? (sorry, jag vet att man ska akta sig för att spela rasistkortet, jag menar inte att någon här är rasist, såklart)

solvebring

Superhero
Arfert said:
Det trista är att man inte kan göra rollspel med den typen av illustratörer längre. Som marknaden är nu. Om man inte kan få ett rejält kompispris eller nåt. RMs styrka, att de haft råd med illustratörer, blev kanske en svaghet.
Väldigt, väldigt sant. Det blev kanske för dyrt i slutändan.

Frågan är dock hur mycket Riotminds faktiskt har betalat och inte. Mot slutet verkar det ha dalat. Jag vet ingenting om det, men däremot har jag på Facebook i diskussioner kring dylika hört både illustratörer Per och Peter säga att det är så jävla svårt att jobba med rollspel eftersom man måste göra det gratis.

Exakt vad de menar med det vet jag inte, men det låter ju som att RM kanske inte betalade så bra trots allt.

... Märk dock väl att jag inte vet något utan bara säger vad jag hört/sett. Vill bara poängtera det ifall någon annan än Arfert läser detta. För förhastade slutsatser är aldrig bra.

Vitulv

Bunny said:
Vitulv said:
I övrigt tycker jag din sammanfattning är ganska bra. Jag har fortfarande svårt att förstå hur något som jag uppfattar som så trivialt som rollspel kan väcka så starka känslor att man helt vinkar adjö till normala, sociala konventioner. Jag inser dock att det är möjligtvis ett problem hos mig, och inte hos communityt i övrigt.
Att du upprepade gånger i tråden redan beskrivit att du tagit åt dig när andra har skrivit illa om ditt favoritspel tycker jag faktiskt tyder på att bryr dig en hel del. :gremsmile:
Jag tog nog illa vid mig av folks beteende, snarare än något annat. Så det var en kul poäng, men tyvärr felaktig :gremsmile:

Bunny

Crazy like a fool
Magnus Seter said:
Rollspel.nu kan vara en plats som främjar svenska rollspel, och ger svenska rollspelsmakare av alla sorter stöd och support. Det är min förhoppning.
Det kommer ju inte gå att sätta ett mål likt "ge svenska rollspelsmakare stöd och support". Det här är ett allmänt hållet och egalitärt diskussionsforum. Vissa ger inte ett jota för svenska rollspel, andra bryr sig inte om stöd och support, och så ska det ju få vara. Men om du menar att vi däremot ska göra vårt bästa för att se till att det finns gott om utrymme för stöd och support av svenska rollspelsmakare - om det är vad som efterfrågas av dem - så håller jag med.

Och när en spelskapare kommer hit, uppfattas vi som ett kollektiv, som en samling människor under samma tak. Om en av oss beter sig illa, drabbar det oss andra, rättvist eller orättvist.
Jag läste ditt trådexempel i ett annat inlägg. Om tråden skett idag så hade Targon och Ymir blivit tagna i örat nära nog direkt efter sina första inlägg, skulle jag vilja påstå. Vi kan prata om personer, och jag ser att det fortsätter att göras flitigt i den här tråden, men faktum är att det fanns ett utrymme för den typen av beteende då. De rörde sig faktiskt inom de råmärken för acceptabelt beteende som rådde på forumet då, och som syntes i betydligt fler sammanhang än de som rörde Riotminds. Idag accepteras det inte hos någon*.

* sagt utan att ta hänsyn till alla de tänkbara missar och inkonsekvenser vi i moderatorkåren gjort oss skyldiga till

Jag tycker att det är värt att tänka på att alla som individer på ett eller annat sätt representerar rollspel.nu som kollektiv. Det betyder inte att vi ska agera som ett kollektiv, men det betyder att man ska ta sitt lilla ansvar för helheten rollspel.nu, och inte bara fokusera på sin egen individ eller sitt egna ego.
Det liknar det som vi ofta i modereringar brukar omnämna med floskler som "gemensamt ansvar för debattnivån" och liknande, och visst, så är det ju, men vi kan också arbeta med tydligare modeller för att visa på hur vi kan uppnå den samtalstonen. :gremsmile:

Arfert

Facit
Jag vet ju vad jag skulle ha betalat för bilder, och även om det är är kompispris är det mycket pengar. Och Donner bör ju vara allt annat än gratis.

solvebring

Superhero
Jo, det kan man ju lugnt säga. Det är många bilder och det är etablerade gubbs vi talar om. Det blir dyrt även i kompisformat.

Hur gick det förresten med illustrationerna som skulle vara i Fantasy! Kör Per dem också, eller hur blev det?

... solvebring som bara tänkte vara OT högst ett par inlägg om just det.

Arfert

Facit
solvebring said:
Jo, det kan man ju lugnt säga. Det är många bilder och det är etablerade gubbs vi talar om. Det blir dyrt även i kompisformat.

Hur gick det förresten med illustrationerna som skulle vara i Fantasy! Kör Per dem också, eller hur blev det?

... solvebring som bara tänkte vara OT högst ett par inlägg om just det.
Det blir Per och ev nån till.

Lindenius

Swashbuckler
The Fänboi unSupremacy

Bunny said:
Jag tror att de allra flesta av oss förmår hålla oss ganska likgiltiga inför de flesta spel vi inte gillar, men de spel Ron Edwards beskriver specifikt är de som, kortfattat, lovar honom det han vill ha, spelar på hans intressen, får honom att hoppas och känna för en produkt för att sedan se dem ta väldigt få kreativa steg i fråga om väldigt mycket. Och Ron Edwards är, liksom väldigt många på det här forumet, en luttrad rollspelare; när någon utlovar något nytt, nyskapande och fräscht i hans genre så vet han ganska snart om det faktiskt förhåller sig så. Det som sedemera "krossar hans hjärta", är att han i dessa produkter upptäcker visioner och uppfinningsrikedom som faktiskt kunnat göra dem till en unik och ny upplevelse för honom, men som inte ges sitt fulla uttryck.
Detta är absolut inget isolerat till rollspel. En hel generation (X) blev i princip hjärtekrossade av George Lucas prequel-triologi, av precis samma anledning som du nämner. De gamla filmerna var fyllda av nostagi och hjärta. När de nya inte levererade blev fänboisen förkrossade. Det onyanserade uttrycket "George Lucas raped my childhood" har varit en vanlig kommentar på filmforum sedan filmerna kom ut.

That said.

Även om fänbois till viss del har "rätt" och poänger med sin (stuntals hätska) kritik* är min erfarenhet att många av dessa, när det kommer till kritan, är rätt usla (film)berättare. Jag vet inte hur många kommentarer i stil med "uhh… Episod 2 är skitdålig, den hade varit mycket bättre om Darth Maul hade blivit klonad cyborg och rest tillbaka i tiden för att förhindra att han blev dödad och sedan varit den som lett klonsoldaterna… bla bla bla… sedan visar det sig att Luke och Leia är Darth Mauls kloner och Darth Vader i själva verket är Darth Maul ". D v s det enda kritikern förmår uttrycka är någon sort fänboi-runk-fantasi som skulle varit ännu värre än filmen de kritiserar.

Jag vet inte om samma fenomen går att överföra till rollspelskritik(er). Jag tänker dock slänga ut två hypoteser för att se om det finns likheter (bu eller bä mottages tacksamt):

1. De som kritiserade DoD Trudis mest ljudligt och icke-konstruktivt när "det begav sig" hade inte själva gett ut några spel. De har fortfarande inte gjort det.

2. De som var mest nyanserade i sin kritik, hade själva nyligen producerat färdiga rollspel eller gjorde det inom några år. Inte nödvädigtvis (läs: förmodligen inte) i samma skala, utan snarare "indie".

//erik. * prequel-triologin sög trots allt härsken getpung…

Recca

Femme Fatale
Vitulv said:
Nu kan ju du inte veta det här, men flera av oss som i den här tråden har uttalat oss till stöd för Riotminds (eller snarare kritiskt mot deras belackare, i ärlighetens namn) också kämpade rätt hårt även när det begav sig.

Så var lite försiktig med hur du riktar eventuella antaganden om feghet.
Det är lite knepigt att "rikta antaganden" men jag förstår vad det är du vill säga, trots att det blev lite felformulerat. Och som du säger så har jag ju som sagt ingen riktig koll på det där utan det var väl den frågan som väcktes när jag vimsade genom tråden.

Vitulv

Recca said:
Vitulv said:
Nu kan ju du inte veta det här, men flera av oss som i den här tråden har uttalat oss till stöd för Riotminds (eller snarare kritiskt mot deras belackare, i ärlighetens namn) också kämpade rätt hårt även när det begav sig.

Så var lite försiktig med hur du riktar eventuella antaganden om feghet.
Det är lite knepigt att "rikta antaganden" men jag förstår vad det är du vill säga, trots att det blev lite felformulerat. Och som du säger så har jag ju som sagt ingen riktig koll på det där utan det var väl den frågan som väcktes när jag vimsade genom tråden.

Rickard

Urverk speldesign
Vitulv said:
Det här är klass att göra detta i en tråd som bland annat handlar om det dåliga forumsklimatet. Ja, jag vet. Du har säkert något jättebra argument för att göra dryga inlägg liknande detta. Hög klass!

/Han som undrar varför han ens läser tråden, för den slutade ha vettigt innehåll för ungefär hundra inlägg sedan men kunde inte hålla käft när det gäller beteenden som det här

Necross

Swashbuckler
Re: The Fänboi unSupremacy

Lindenius said:
Jag vet inte om samma fenomen går att överföra till rollspelskritik(er). Jag tänker dock slänga ut två hypoteser för att se om det finns likheter (bu eller bä mottages tacksamt):

1. De som kritiserade DoD Trudis mest ljudligt och icke-konstruktivt när "det begav sig" hade inte själva gett ut några spel. De har fortfarande inte gjort det.

2. De som var mest nyanserade i sin kritik, hade själva nyligen producerat färdiga rollspel eller gjorde det inom några år. Inte nödvädigtvis (läs: förmodligen inte) i samma skala, utan snarare "indie".
Först: Star Wars-jämförelsen är bang on target.

Men sen: Vad menar du egentligen? Vem orkar göra ett spel liksom?! De flesta har ju jobb och sånt :gremsmile:

Vitulv

Necross said:
Lindenius said:

Först: Star Wars-jämförelsen är bang on target.

Men sen: Vad menar du egentligen? Vem orkar göra ett spel liksom?! De flesta har ju jobb och sånt :gremsmile:
Jag köper nog inte heller hypotesen. Jag tror att grupp 1 är lite för stor för att dra slutsatser kring :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Lindenius said:
Jag kastar ut följande hypotes:

"De som kritiserade DoD Trudvang och Riotminds mest ljudligt och icke-konstruktivt hade kopplingar eller lojaliteter till andra speltillverkare. Några har det fortfarande."

/M

Storuggla

Champion

"Jag kastar ut följande hypotes:

"De som kritiserade DoD Trudvang och Riotminds mest ljudligt och icke-konstruktivt hade kopplingar eller lojaliteter till andra speltillverkare. Några har det fortfarande."

Also know as fanboys?

Storuggla, sparar på tecken

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vitulv, du verkar fortsätta med en nedlåtande attityd mot just Recca. Då Bunny tidigare sade åt dig att skärpa dig och du bevisligen inte har gjort det får du en veckas avstängning.

Han, vi föredrar om användare inte hobbymodererar tonen i diskussionen. Om den är ett problem, rapportera till moderatorerna -- hobbymoderation gör inte heller något för att höja stämningen.

Necross

Swashbuckler

Magnus Seter said:

Nu börjar det likna nåt! 30 sidor in i tråden dyker det äntligen upp en konspirationsteori, jag blir extatisk. Men nja, är det så illa att t ex nån som gillar/jobbar för ett visst storsäljande svenskt spel skulle orka skriva osaklig kritik mot en konkurrent på ett nätforum? Ganska tragiskt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
För övrigt vill jag understryka att jag inte vill se fler pikar mellan de båda användarna Recca och Vitulv -- ett ansvar som så klart ligger på båda användarna.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Necross said:
Magnus Seter said:

Nu börjar det likna nåt! 30 sidor in i tråden dyker det äntligen upp en konspirationsteori, jag blir extatisk. Men nja, är det så illa att t ex nån som gillar/jobbar för ett visst storsäljande svenskt spel skulle orka skriva osaklig kritik mot en konkurrent på ett nätforum? Ganska tragiskt.
Det är ingen konspirationsteori, jag har ingen som helst tro på att Ymir, Targon et. al. satt på en krog i Göteborg och smidde planer på att tillsammans sänka Riot, i ett hemligt brödraskap.

Men samtidigt betyder inte att deras egna preferenser inte spelade roll när de framförde sin kritik, det är det jag far efter. Och det är väl egentligen så att det gäller för oss alla.

Men ändock ...

Targon till exempel, i tråden jag länkade till, var mest uppbragt över att Riot överhuvudtaget hade mage att göra ett spel som skulle konkurrera med hans egna spel som han inte var klar med. Så för mig är det tydligt att det inte hade att göra med kvaliteten på spelet (som Riot inte hade släppt), eller dåligt uppträdande från Riot (eftersom det enda de hann göra var att släppa en pressrelease som var ganska generell), utan helt enkelt var ångest hos en presumptiv speltillverkare över att Riot gav ut ett spel som skulle konkurrera med det egna.

Det denna teori faller på är att det inte bara är Riot som fick utstå sådan kritik från de mest högljudda kritikerna. D&D och WotC var populära mål också. Flera andra spelbolag fick också sin släng av sleven, så det kan ju mer ha att göra med den personliga inställningen till hur man ger kritik än kopplingen till andra spel eller speltillverkare.

Synd att du missade forumsölen igår. Du hade gillat tonläget!

/M

Necross

Swashbuckler

Magnus Seter said:
Men samtidigt betyder inte att deras egna preferenser inte spelade roll när de framförde sin kritik, det är det jag far efter. Och det är väl egentligen så att det gäller för oss alla.
Mmm. Själv brukar jag försöka begränsa mig till att kommentera de spel som jag förstår mig på, och det är främst de som jag gillar som jag förstår mig på.

Sen kan man ju kommentera t ex att ett företag köper upp ett varumärke bara för att göra något helt annat än vad varumärket ursprungligen betecknade. Eller genustänk och dylikt allmänt.

Magnus Seter said:
Targon till exempel, i tråden jag länkade till, var mest uppbragt över att Riot överhuvudtaget hade mage att göra ett spel som skulle konkurrera med hans egna spel som han inte var klar med...
Mycket märkligt gjort.

Magnus Seter said:
Det denna teori faller på är att det inte bara är Riot som fick utstå sådan kritik från de mest högljudda kritikerna. D&D och WotC var populära mål också. Flera andra spelbolag fick också sin släng av sleven, så det kan ju mer ha att göra med den personliga inställningen till hur man ger kritik än kopplingen till andra spel eller speltillverkare.
Nja, de där stora får väl mycket kritik för att det är så många som spelar dem? (i linje med vad jag skrev ovan) Och många har lagt ned många timmar på de spelen - det ligger dem varmt om hjärtat. Och de har såklart olika syn på saker.

Magnus Seter said:
Synd att du missade forumsölen igår. Du hade gillat tonläget!
Missade å missade. Det finns väl inga moderatorer närvarande eller? Då är det nog inget jag vågar mig på :gremsmile: