Nekromanti Det negativa mot DOD i riotminds regi(no flame)

Necross

Swashbuckler
Vän av ordning said:
Necross said:
Men herregud vad allt ska vara känsligt då hela tiden. Förstör, mördar, våldför sig på, förintar, misshandlar - man får inte ens använda ett målande språk? Och allt ska vara så himla konstruktivt hela tiden, även när man pratar om något som är en del av det förgångna.
Det är tyvärr en rätt vanlig reaktion när man stöter på något man inte är så förtjust i. I stället för att tänka »det där verkar inte vara något för mig«, tänker man »men fyfaan vad kasst – jag hatar det«.

Dels en grav överreaktion (använda »hat« när man egentligen menar »milt ogillande«), och dels en förväxling av personlig smak och objektiv kvalitet (fritt från Robin D. Laws).

Hallå! Det handlar om något så trivialt och marginaliserat som bordsrollspel.
Jag har funderat lite fram och tillbaka på det här inlägget. Det är lite knepigt att förstå för mig. Är det inte upp till var och en att avgöra hur mycket man känner för ett visst ämne? Och därmed hur starka ord man vill ta till? (Nej, jag försvarar inte det där överordet jag använde, men vill veta lite hur du tänker)

Jag känner mig ganska träffad, då jag bränt en enorm (ENORM!) mängd fritid på spelen DoD, Vampire the Masquerade och D&D - som alla genomgått en himla massa omgörning, enligt mig oftast i onödan. Därav har jag rantat ganska mycket om dem på nätforum. Jag är inte särskilt konservativ i övrigt, men väldigt nostalgisk av mig :gremsmile:

(Sorry om det här blev lite OT)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tycker iofs. det känns rätt självklart att du inte får välja vilka ord du tar till. Liksom., befinner man sig på en plats med andra är det väl rätt självklart att man iakttar de föreskrifter som finns där. Vi skriker inte i biblioteken, vi gör inte personangrepp på forum och så vidare. Varje ställen har sina "regler". Jag kan tycka överanvändande av hårda ord går in under "vett och etikett" samt "sunt förnuft". Men det är ju bara jag det...

Sen kan man ju ställa sig frågan: bara för bolagen ändrar ditt rollspel, betyder det att du måste sluta med det? Nej, inte alls. I Riotminds specifika fall med DoD hade ju det varit dött under lång tid, så det var ju inte som om det förändrade fokuset påverkade ditt sätt att spela?

Necross

Swashbuckler
Robert Jonsson said:
Jag tycker iofs. det känns rätt självklart att du inte får välja vilka ord du tar till. Liksom., befinner man sig på en plats med andra är det väl rätt självklart att man iakttar de föreskrifter som finns där. Vi skriker inte i biblioteken, vi gör inte personangrepp på forum och så vidare. Varje ställen har sina "regler". Jag kan tycka överanvändande av hårda ord går in under "vett och etikett" samt "sunt förnuft". Men det är ju bara jag det...
Jo, ja, det är så klart sant. Men det jag menar är att jag verkar ha lite mer förståelse för "nerdrage" än många andra här, pga nerden kan ha lagt ned större delen av sin fritid på ett visst spel. Det Vän av ordning skrev var ju att det var något trivialt. Eller det kanske var ironi?

Robert Jonsson said:
Sen kan man ju ställa sig frågan: bara för bolagen ändrar ditt rollspel, betyder det att du måste sluta med det? Nej, inte alls. I Riotminds specifika fall med DoD hade ju det varit dött under lång tid, så det var ju inte som om det förändrade fokuset påverkade ditt sätt att spela?
Också sant. Men det är mer principen med det här med varumärken jag stör mig på. Varför gör man inte bara ett nytt spel med ett eget namn, istället för att reta upp de som lirar det gamla spelet? (Det handlar så klart om pengar, men jag skulle iaf aldrig göra en sån grej)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nygammalt

Också sant. Men det är mer principen med det här med varumärken jag stör mig på. Varför gör man inte bara ett nytt spel med ett eget namn, istället för att reta upp de som lirar det gamla spelet? (Det handlar så klart om pengar, men jag skulle iaf aldrig göra en sån grej)
Om de hade gjort det hade folk klagat på att deras nya spel bara var en kopia av Drakar och demoner.

/tobias

Necross

Swashbuckler
Re: Nygammalt

Gurgeh said:
Om de hade gjort det hade folk klagat på att deras nya spel bara var en kopia av Drakar och demoner./tobias
Inte jag! Jag tror att man kan modifiera det befintliga så att spelet blir bättre och bättre. Och lägga till optional rules. Sån är jag.

Robert Jonsson

Re: Nygammalt

Fast för varje dig, så finns det två andra som inte tycker som du. :gremwink:

Jag kan ha förståelse för nerdrage - men jag kan också tycka att man kan uttrycka sin nerdrage på ett passande sätt. Liksom, Rage:a lagomt under ordnade former?

För övrigt, dina känslor är så klart exakt samma sak som Ereb-stofilerna kände i samband med att Chronopia släpptes och vad Chronopia-kidzen kände då brädspelet Chronopia gavs ut. Vi kan ana ett generellt drag hos fan(boy)s. De är inte nöjda då deras trygga sfär av en modul förändras. Det är dock inte en ursäkt att uttrycka sig hursomhelst i mina ögon.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Necross said:
Jag har funderat lite fram och tillbaka på det här inlägget. Det är lite knepigt att förstå för mig. Är det inte upp till var och en att avgöra hur mycket man känner för ett visst ämne? Och därmed hur starka ord man vill ta till?
Jag menar helt enkelt att om man blir ursinnig och fradgar för att nån gjort ett spel man inte är förtjust i – då kanske det är läge att fundera på om det verkligen är en sund reaktion. (Jag är visserligen rätt flegmatisk av mig, så jag tycker förstås att folk ständigt reagerar orimligt starkt över sånt jag betraktar som irrelevanta småsaker.)

Men oavsett hur mycket tid och energi man lagt ner på det så kvarstår faktum: Det är bara ett spel.

Recca

Femme Fatale
Vän av ordning said:
Men oavsett hur mycket tid och energi man lagt ner på det så kvarstår faktum: Det är bara ett spel.
Vi lever bara ett liv. :gremwink:

Har man spenderat stor del av sitt liv åt ett intresse så är det viktigare än du uttrycker. Lite som att säga, "det är ju bara ett [insert whatever here]".

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Recca said:
Har man spenderat stor del av sitt liv åt ett intresse så är det viktigare än du uttrycker. Lite som att säga, "det är ju bara ett [insert whatever here]".
För det första kan vi väl enas om att alla här troligen lägger ner enormt mycket tid på sin hobby: spel?

Om vi är överens om det, så kan vi väl också enas om att mängden tid nedlagd inte nödvändigtvis per automatik leder till starkare reaktioner mot förändringar? För om det skulle vara så, skulle jag, Dante, Anders Blixt, Oldtimer, Krille och många andra svära som borstbindare konstant, bomba varenda tråd med sågningar och allmänt vara väldigt jobbiga, hela tiden.

Och det är vi inte (ja, i alla fall de andra är inte jobbiga konstant, hur ni uppfattar mig vet jag ju inte).

För mig personligen så är de starka reaktionerna på ett förändrat spel svåra att förstå, eftersom det gamla spelet fortfarande finns kvar, även om en ny version kommit ut.

Alltså, det man lagt enorm tid på, och älskar, och har haft jättemycket kul med, har ju inte försvunnit från hyllan hemma. Så det är väl bara att fortsätta spela med det man redan älskade, och försöka engagera andra att spela det också. Istället för att såga det nya, kan man lyfta fram det gamla och vad som var bra. Och skriva eget till det gamla spelet. Och arrangera på konvent. Och tusen andra saker.

Som för mig nu, WFRPv3 passar inte mig. Alltså tänker jag fortsätta spela WFRPv2. Att WFRPv3 existerar rör mig inte i ryggen. Och jag har lagt kanske tusentals timmar på att spela WFRPv1 och WFRPv2, och att skriva material på nätet, och göra Altdorf-kartan, och massor med annat.

Det har inte försvunnit. Så jag tar WFRPv3 med ro.

/M

Storuggla

Champion
"Som för mig nu, WFRPv3 passar inte mig."

Det här var intressant och om du har lust får du gärna starta en tråd om detta, eller skicka mig ett privat meddelande med dina tankar kring trean så länge du undviker att skicka med nakenfoton på dig.

Storuggla, för jag velar om trean

Ram

Skev
Magnus Seter said:
Det har inte försvunnit. Så jag tar WFRPv3 med ro.
Well, det är olika från spel till spel. I vissa fall är en ny ed. bara mindre uppdateringar, i andra så innebär det nästan slutet för det gamla.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ram said:
Well, det är olika från spel till spel.
Nej. Det är alltid så att det gamla spelet finns kvar även om en ny version släpps. Det gamla exploderar inte, det kommer inte hem ninjas och byter ut det gamla spelet mot det nya, du blir inte nedslagen på vägen hem och vaknar med väskorna fulla med det nya spelet, du kedjas inte fast vid det nya spelet och tvingas titta på när det gamla bränns upp i en enorm majbrasa ...

Visst, det görs inga nya saker till det gamla spelet, men allt som oftast kommer det nu ett nytt spel just för att det gamla inte säljs längre. Som D&D3 och DoD6.

Där fanns ju inte ens det gamla spelet på marknaden längre. Så om man är sur för det, skulle man ju ha gått och varit sur för det i typ 10 år innan det nya kom in på scenen.

I don't get it.

/M

Ram

Skev
Magnus Seter said:
Visst, det görs inga nya saker till det gamla spelet, men allt som oftast kommer det nu ett nytt spel just för att det gamla inte säljs längre. Som D&D3 och DoD6.
Njä. DoD91 dog fethårt. Ereb och allt det andra upphörde. Turdvang och DoD6 var antagligen bättre spel, men de kunde inte ersätta det gamla.

Du spelar spel som är stora nog att ha en egen, aktiv community som överlever att spelet i sig försvinner. Det är inte alla spel som har det.

Sedan är det ungefär 1882890983498 gånger roligare att spela ett levande spel än ett dött. Se till exempel på M:UA. Det var det nya svarta, nu är det nästan bara det svarta.

Max Raven

T12-kultist
Magnus Seter said:
Ram said:
Well, det är olika från spel till spel.
Nej. Det är alltid så att det gamla spelet finns kvar även om en ny version släpps. Det gamla exploderar inte, det kommer inte hem ninjas och byter ut det gamla spelet mot det nya, du blir inte nedslagen på vägen hem och vaknar med väskorna fulla med det nya spelet, du kedjas inte fast vid det nya spelet och tvingas titta på när det gamla bränns upp i en enorm majbrasa ...

Där fanns ju inte ens det gamla spelet på marknaden längre. Så om man är sur för det, skulle man ju ha gått och varit sur för det i typ 10 år innan det nya kom in på scenen.

I don't get it./M
Ja, iofs överväger jag ju att hyra in ninjor för att stjäla gamla versioner av rollspel om jag någonsin kommer så långt, men det är ju bara jag. Mig veterligt.

Mer allvarligt så har jag ju varit där, ett spel man älskar och spelar hur mycket som helst slutar ges ut. Antingen släpper de en ny version (som man "måste" köpa för att få tillgång till nya grejer) eller så slutar de ge ut spelet. Själv tycker jag det senare är värre, och det har hänt mig oftare (Trinityverse, I hardly knew thee) än att en ny version ges ut (Changeling? Eh, nya versionen är ju awesome). Det kändes illa då men man går vidare på något sätt till slut - och hade spelet en hyfsad levnadsbana (eller gott om krokar) så kan man använda det länge, länge. Är populariteten stor nog kan man ofta hitta mängder med fan-skrivna äventyr etc online, nästan oavsett hur lång tid som gått sen det dog.

Den enda fördelen med att köpa en ny version har för någon som spelar det gamla spelet (förutom möjliga regelförbättringar) är dock mer material att använda. Om det är ett helt nytt universum är fluffmaterialet också irrelevant. Då är det värsta som kan hända att ens gamla spelare försvinner och man inte kan få ihop en ny grupp (vilket brukar gå ändå, om man är SL). På plussidan brukar det bli enklare att komma över gammalt material via folk som säljer sina gamla samlingar.

Nu är jag kanske inte så lättretad på just det här området, men att ta det lite lugnt och inte gå till överdrift för att någon gör något som man inte gillar. Vill man prompt spela det ändå så finns ju alltid husregler...

Recca

Femme Fatale
Magnus Seter said:
För det första kan vi väl enas om att alla här troligen lägger ner enormt mycket tid på sin hobby: spel?
Jag vill tro att jag inte är lika nördig som er andra. :gremlaugh:
Magnus Seter said:
För mig personligen så är de starka reaktionerna på ett förändrat spel svåra att förstå, eftersom det gamla spelet fortfarande finns kvar, även om en ny version kommit ut.
Egentligen kan jag inte påminna mig att jag någon gång tagit illa upp av att det kommit en ny version av något spel.

Så jag håller nog med dig. :gremsmile:

Hmm... Och eftersom jag råkat följa diskussionen så har jag yttrat mig lite då och då när jag kommit på något inte helt knäppt att skriva.

Anarchclown

Swashbuckler
Fast att ett spel får aktiv support är väldigt viktigt för hur många som spelar det. Om man vill dela erfarenheten med andra så spelar det roll att de faktiskt delar erfarenheten och inte kör något helt annat. Precis som att personer som gillar gamla filmer eller böcker inte vill att det ska komma en nyutgåva med samma namn som är helt annorlunda och slaktar det gamla materialet eftersom en massa nya människor kommer att tillkomma i deras community och försöka hävda att deras kunskaper är gamla och mossiga.

Fatta om någon gav ut en ny bok med namnet Sagan Om Ringen. Som delade en del detaljer med originalet men med vissa ändringar i hur världen fungerade, kanske krutvapen till exempel var vanligt bland dvärgarna, och allting i storyn, Gandalf började som vit eftersom det där med ressurection är fånigt, etc.

Tänk er sedan de faktiska inslagna skyltfönstren och enorma milsvidderna med hattexter som kom ut på internet. Helt plötsligt framstår några få personer som använder klumpiga ord inte riktigt som lika skrämmande.

Om man vill bygga om något som tusentals människor redan älskar så ska man iaktta största möjliga ödmjukhet i allmänhet. Man kan faktiskt inte förvänta sig att folk överhuvudtaget ska acceptera ens existens. Det är som att styvpappa bara förväntar sig att mammas ungar som är tolv år gamla ska börja kalla honom pappa och aldrig vara sura över att han bestämmer, inte realistiskt.

Sedan kan man ju som medlem i ett forum försöka sanera sig själv och låta bli att bete sig som ett tolvårigt barn med ny styvpappa och försöka hålla sig till en vettig nivå. Som moderator för sagda forum har man sin fulla rätt att sätta precis vilken nivå man vill. Men att kritisera folk för att ha starka känslor om när någon "våldtar deras barndom" känns som skrattretande brist på empati.

Däremot att folk hoppar på ett spel utan bakgrund med massor med ny skit är en helt annan femma och känns jäkligt oproduktivt. DVS jag kan till fullo förstå kritiken mot Drakar från RM, men kritiken mot Götterdammerung som rörde något annat än faktiska fel på den produkten känns väl ganska onödig eller? (har inte läst GD så jag tänker inte uttala mig om det är bra eller inte).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Anarchclown said:
Fatta om någon gav ut en ny bok med namnet Sagan Om Ringen. Som delade en del detaljer med originalet men med vissa ändringar i hur världen fungerade, kanske krutvapen till exempel var vanligt bland dvärgarna, och allting i storyn, Gandalf började som vit eftersom det där med ressurection är fånigt, etc.

Tänk er sedan de faktiska inslagna skyltfönstren och enorma milsvidderna med hattexter som kom ut på internet. Helt plötsligt framstår några få personer som använder klumpiga ord inte riktigt som lika skrämmande.
Du menar ungefär som om de gjorde en film där de ändrat massa i karaktärerna, typ gjort Gimli till en comic relief? =)

//Krank, OT

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ram said:
Njä. DoD91 dog fethårt. Ereb och allt det andra upphörde. Turdvang och DoD6 var antagligen bättre spel, men de kunde inte ersätta det gamla.
Hur aktivt var DoD91 och Ereb innan DoDv6? Ärlig fråga alltså, jag har ingen koll.

Ram said:
Du spelar spel som är stora nog att ha en egen, aktiv community som överlever att spelet i sig försvinner.
Jag är till stor del med och skapar det communityt. Ett spel som DoD91 behöver "bara" en handfull aktiva som skapar material för att plötsligt leva upp och få igång ett community. Men det krävs ju att några personer sätter igång.

WFRP till exempel, där är det kanske 15 personer som är aktiva, och de är väldigt aktiva. Det drar med sig några till som är lite aktiva, och så är bollen i rullning.

Visst har jag förstått att "döda" spel är mindre attraktiva än "levande" spel, och jag lider själv något av det i mina spelval. Men i dagens läge, med Internet som kanal att nå ut, finns det alla möjligheter att komma över nytt material till gamla spel. Eller gammalt material man inte fick tag på när det begav sig, för den delen.

Men jag förstår ditt resonemang, och många delar det sättet att se på olika versioner av rollspel.

/M

Robert Jonsson

Magnus Seter said:
Hur aktivt var DoD91 och Ereb innan DoDv6? Ärlig fråga alltså, jag har ingen koll.
Vid den tiden drev jag fortfarande Altors Vidder som på den tiden var rätt stor och omfattande (jag hade till och med en varulvsbild målad av Herr Bergting himself på den!). Jag hade mest fokus på Soluna och kampanjen Det Solunska Ödet då, men hade även med Ereb och Chronopia-material där.

Det hade rätt mycket besökare på sajten och jag hade rätt mycket kommunikation med besökare både på sajten, andra sajter och forum. Här var det, om jag minns rätt, fortfarande rätt gott med diskussioner.

Så överlag var det faktiskt väldigt levande innan DOD6.