JohanL
Champion
Och praktiskt möjligt om man bara skapar en ny våning varje gång de närmar sig slutet på den förra.
Då är det den nya lägsta!

Och praktiskt möjligt om man bara skapar en ny våning varje gång de närmar sig slutet på den förra.
Vi talar ju här om huruvida jag tycker något är kul eller inte, så bara för att det inte finns en principiell skillnad betyder ju inte att det inte finns en emotionell skillnad. Precis som att någon som gillar mysterielösandespel kan känna sig lurad om hen får reda på att spelledaren hittade på mysteriet efter hand, istället för att det fanns ett tydligt etablerat svar. Upplevelsen, om spelledaren var skicklig, kan ha varit identisk under spel, men emotionellt är det en stor skillnad, då den ena aktiviteten uppfattas som meningsfull och den andra som meningslös. För mig är det ju då tvärtom, att för mycket företablerade hemligheter gör att jag känner att mina bidrag blir meningslösa, medan det som uppfinns i stunden är meningsfullt.Jag ser, på ett plan, inte skillnaden medan "En deltagare hittar på något som andra får anspassa sig efter" mot "En spelledare sitter med en hemlighet". För mig är prep och o-prep samma sak, bara att det fastsätts på olika tillfällen. I samberättande kan jag komma på en delhandling flera scener i förväg och styra mot det tidigt. Jag kan också hitta på någonting för stunden och på så sätt förändra scenen. Vissa samberättarspel har till och med prep som sätts innan spelmötet, antiingen tillsammans i grupp (skapa relationskarta), via spelet ("dessa fakta ska du försöka passa in") eller via att en person preppar ("hitta på ett par fronter").
Fast jag tycker å andra sidan att prep alltid går att rucka på. Vissa planteringar jag gör slår aldrig rot.
Så ... "medförfattare"? Det är rätt luddigt. Om man inte kunnat bli neggad i samberättande hade man aldrig kunnat få tvister i samberättande.
Det fanns ett äldre varulvsscenario (fanskapat) till WFRP 2ed, med en sådan förbannelse, där motiveringen som svar på frågan varför den inte gick att häva var typ "hey, this is WFRP, what did you expect, a happy fairy-tale ending?"Förbannelser som inte går att bryta.
Man skulle ju kunna göra ett rollspelsäventyr med lite samma händelseutveckling.
Igen, Cthulhu? I normalfallet kan ett bossmonster som måste hanteras på annat sätt än våld för att kunna besegras gå bra, men om man inte alls kan vinna måste man återigen ha ett upplägg där känslan av hopplöshet är önskvärd.
Mysterium där det inte går att få reda på vad som hände.
Ja, sådant har jag inga problem med. Då kan man ju spela på det, då spelar vi på samma villkor.Något som kan vara snyggt är när hemligheten (alltså om det är det omöjliga) är något som uppenbaras för spelarna men som omöjligen kan uppenbaras för rollpersonerna i spel. Kanske för att sambandet är för obskyrt, för meta eller är en händelse som man som spelare vet kommer ske senare i historien. Kan vara, behöver inte vara.
I spelets diegetiska kronologi var det alltid omöjligt för rollpersonerna att lyckas, men i spelet var det aldrig en preppad förutsättning.
Men det OP pratar om är väl just att det är bestämt i förväg? Att man har ett preppat scenario med någon sorts problem som inte kan lösas. Och en av deltagarna vet om att så är fallet, men de andra, som ska försöka lösa problemet, vet det inte.Det här är vad jag menar! Just att inte ha garantier för framgång. Det inte sagt att någon bestämt något i förväg.
Mysterium där det inte går att få reda på vad som hände.
Bossmonster som inte går att döda.
Dungeons som inte har en lägsta våning.
Förbannelser som inte går att bryta.
Jag är lite fascinerad över de omöjliga äventyren. Det finns några stycken, som jag inte tänker skriva namnen på för att inte förstöra dem, och jag finner dem fascinerande.
Vad har ni för tankar om den här typen av äventyr?
Förutom den där grejen med Babels bibliotek-dungeonen så är ju allt det där grejer som finns på riktigt. Obotliga sjukdomar, ostoppbara diktatorer, vem var Jack the Ripper osv. Suger ju att fruktlöst stångas sig blodig mot dom på riktigt, så det kan säker också ge något att fruktlöst stånga sig blodig i fiktionen. Men det är nog inte för mig.