Mundo;n195941 said:
Vad jag försöker säga är att många svenska rollspel skrivs som en instruktionsbok. Du öppnar en sida, du vill läsa om ett ämne och bam, gjort!
Amerikanska rollspel, i min erfarenhet, försöker ofta ta sig ur det sättet att skriva (jag har ingen aning om varför) och försöker få boken skriven som om det var en konversation mellan boken och personen som läser den. Jag tycker det blir brutalt förvirrande, speciellt när det gäller regler och världsbeskrivningar.
Det beror på vad de vill åstadkomma - och du fångar det ganska väl i frasen "en konversation mellan boken och personen som läser den"... I de sektorer jag har någon slags insikt i - museer, politik, skola, akademia - bla genom vänner i branschen "over there" mm, är alla fixerade vid att diskutera saker som "meningsfull interaktion", "aktivera", "berättelser" osv. (Eller tja, många av mina vänner spyr ju snarast över att deras chefer är besatta av detta, på känt manér.)
Det är en helt annan målsättning, än att skriva en snabb och tydlig "regelbok som instruktionsbok".
Om det är bra eller dåligt är väl ytterst en fråga om förutsättningarna. Även om jag tror det är något överdrivet, så är det generellt svårare att fånga amerikanska ungdomars intresse och de är mer i behov av extern motivering än svenska ungdomar, generellt sett. (Även om den skillnaden är på väg att suddas ut - men den var högst påtaglig för ett par decennier sedan. Sedan dess har vi i väldigt snabb takt rört oss mot att bli mer likt USA i det avseendet. Och för den som undrar var detta påstående kommer ifrån - det är inte bara påhitt. Det kommer ffa från mediavaneundersökningar som studerar hur mycket tid personer ägnar åt medier, vilka och med vilka syften mm. samt från fram-/samtidsstudier av olika slag.)
I den mån det går att se en skillnad mellan vilka som praktiserar rollspel som hobby, så kanske det också påverkar där. Iaf om jag ska spekulera lite utifrån ganska subjektiva intryck, så har jag en känsla av att hobbyn i Sverige är smalare - mer vita män i ett ganska smalt socioekonomiskt spann - än i USA.
Och det kanske spelar in, att våra "tydliga" regelböcker är produkter som kräver mer insats av läsaren. Du måste välja att läsa något som iofs är ganska tråkigt, för att få utdelning sen (i spelandet) - medan du kan ha roligare medan du läser ("din coca cola stinnade kompis försöker förklara det för dig medan hen tittar på en spännande film på Netflix"...)
Sedan är kvalitetsnivån förstås en annan faktor. Jag skulle säga att allt annat lika är det mycket enklare att rådda fram en passabel "tråkig" text från ett genomuselt utgångsläge än en text som lyckas vara både "engagerande" och dessutom välredigerad. Den som tar på sig det senare behöver betydligt bättre egenskaper som skribent, än den som ska skriva en instruktionsbokstext efter givet formulär.
Men som sagt, om de resurserna inte finns, så blir resultatet (iaf upplevt) sämre med ett ambitiösare upplägg - om inte annat så därför att misslyckandet syns mycket tydligare.