Nekromanti Detta är D&D!

Eksem

Champion
Levelökningen är uppsnabbad, ja, men man dödar inte drakar efter två månaders spel (tja, beroende på hur mycket man spelar förstås), men kanske efter 40 spelmöten eller så. Förr var det väl snarare 80 spelmöten.

solvebring

Superhero
Det kanske kan stämma, ingen aning. Eftersom jag sågat sönder BP-systemet och kör tärning rakt igenom - det vill säga, jag har alltid ommodifierat gamla DoD att ha ungefär samma effekt, fast det blir lättare gjort. :gremgrin:
Har läst böckerna till och från, men som sagt, jag gör inte karaktärerna på samma vis.

solvebring

Superhero
Och om rollpersonerna blir för bra, då pajjar systemet ihop.
Det här har jag tagit upp halva tråden igenom. Nej det gör det inte alls - det är för att folk låser upp sig i regelböckerna. Regler are more like guidelines, miss Turner. :gremwink:
Du kan modifiera alla rollspel hur du vill - det är det som gör det lika bra med DoD (eller vilket rollspel som helst egentligen) som med D&D - bara det att du kanske får göra lite 1+1-huvudräkning i DoD, och i D&D är det redan gjort färdigt i regelböckerna.
Jesus!
Detta kalla modifieringstabeller för att stämma skickligheten överens med motståndet, så som att bossen blir svårare ju längre du kommer i ett dataspel - inget D&D är ensamt om direkt. :gremgrin:
Möter du en kloakråtta i DoD och är en klen liten sak får du spö... Är du asmäktig och möter det och det och det så har väl din SL självklart modifierat ditt motstånd. Man kan ju inte direkt "Ja, tjenare, aaa men du typ dödar en drake med ett slag, för så är det enligt boken, och det finns inga andra som är lika bra som du, så alla du möter dödar du genom att blåsa på dem"... Ständigt handlar det om att SL modifierar åt sin spelare så att spelet fungerar, ständigt, ständigt, ständigt, men det som du talar om - skalmässigt är det att spelmakaren gjort detta till en färdig grej i ett system åt SL, så att denne slipper göra det själv - det är den enda skillnaden i det här ärendet, vilket gör att D&D på så vis inte skiljer sig från något annat rollspel, för i alla rollspel tvingas SL modifiera åt sina spelare.
Eller hur?

Det skall avra jättesvårt att bli bra, så att man verkligen är nöjd när man är bra. Man kan se skillnaden mellan den vanlige och hjälten, men det är en mycket, mycket lång väg dit. Se Aragorn, han är en 87:årig Dunedain, det har nog tagit honom de åren att bli så grym också. :gremgrin: Men det måste ju fortfarande finnas motstånd för det, och det är där man behöver en SL - inte en regelbok, en SL - spel som spel i det fallet.

G

Guest

Guest
Fast då blir diskussionen helt meningslös. Antagligen pratar vi regler eller så kan vi ju bara ta och snacka lite allmänt om rollspel.

Har man diskussioner om rollspel så får vi väl utgå från att vi menar vad som står i respektive regelverk, inte blanda in en massa haschish-regler.... :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Har bara en sak att säga... usch... usch...
Det lät inte vidare bra det där. Fast ändå vill jag se det.
Ge MST3k (Mystery Science Theatre 3000) en chans, den är faktiskt kul. Tillbaka till ämnet: till skillnad från D&D.

lanariel.silver

Veteran
och när du enligt reglerna i DoD kan ha ihjäl en drake på ett skott, då har systemet pajat ihop! Om du då som SL går in och skriver om systemet är irelevant, då är det inte samma system.! spelat en karaktär i DoD91 i 6 år nu, och karaktären är ospelbar, pga att det inte finns några vettiga utmaningar kvar!

Organ

Out of time, out of mind
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Och om rollpersonerna blir för bra, då pajjar systemet ihop.

--------------------------------------------------------------------------------

Det här har jag tagit upp halva tråden igenom. Nej det gör det inte alls - det är för att folk låser upp sig i regelböckerna. Regler are more like guidelines, miss Turner.
Du kan modifiera alla rollspel hur du vill - det är det som gör det lika bra med DoD (eller vilket rollspel som helst egentligen) som med D&D - bara det att du kanske får göra lite 1+1-huvudräkning i DoD, och i D&D är det redan gjort färdigt i regelböckerna.
Fast om man måste modda reglerna för att spelet t.ex. ska funka med väldigt bra rollpersoner, så har det väl pajjat i det avseendet, eller? Det är, precis som du påpekade, dock inget som en i alla fall halv-ok spelledare inte kan fixa, men det fortfarande inget som har stöd i reglerna. Det är lite som att använda western för att spela rymdstrid; det går naturligtvis men varför inte använda ett sf-spel med färdiga sådana regler istället?

/Anders

solvebring

Superhero
Hahahaha!

Ja det är väl sant Lexx, men jag menade bara att jag inte kan tolka just det utav dina inlägg, eftersom jag aldrig (jo nån gång) spelat på det viset - alltså inte min fulla vetskap.

Eksem

Champion
" Nej det gör det inte alls - det är för att folk låser upp sig i regelböckerna. "

Okej, så om du ska ha rollpersoner med över 20 i FV, hur ser då spelet ut?

solvebring

Superhero
Det är inte irelevant, för inget rollspel där man utvecklas håller på det viset - inte förevigt. :gremwink:
Man blir alltid tvungen att ta itu med det, och den "itu-tagningen" finns färdig med böckerna till D&D, alltså har spelmakaren gjort samma sak som SL annars tvingas göra, och det är just det som är relevant för denna diskussion.

solvebring

Superhero
Vad menar du nu egentligen?
Dessa, men väldigt hög FV klarar normala slag etc. lätt som en plätt, men så får man också sätta in saker som är lika bra eller bättre gentemot just de gubbarna.

solvebring

Superhero
Citerar mig själv:
Det är inte irelevant, för inget rollspel där man utvecklas håller på det viset - inte förevigt.
Man blir alltid tvungen att ta itu med det, och den "itu-tagningen" finns färdig med böckerna till D&D, alltså har spelmakaren gjort samma sak som SL annars tvingas göra, och det är just det som är relevant för denna diskussion.

Eksem

Champion
Men det blir ju knappast särskilt roligt, att bara sitta och slå tills att någon rullar tjugo. Systemet är inte menat för FV över 20, eller andra för höga värden, ty då fungerar inte systemet längre.

Eksem

Champion
Och för att backtracka lite:

Du behöver inte D&D. Av flera anledningar. Du anser att de skillnader som du vill se mellan olika typer av rollpersoner redan tillgodoses i DoD. Du är ointresserad av högnivåspel. Du är inte intresserad av D&Ds mytologiska mishmash. Kort sagt, det som D&D gör bättre än DoD, det är du inte intresserad av.

Jag är övertygad om att du skulle ha lika roligt med D&D som med DoD, men det kommer inte göra någon större skillnad i ditt rollspelande. Då skulle du ju lika gärna kunna fortsätta spela DoD (som du ju dessutom känner dig väldigt hemma i). Och med tanke på hur dyrt D&D är, är det verkligen helt fel spel för dig att titta närmre på just nu (fast jag tror ändå att du skulle gilla att spela det, om du fick chansen).

Av samma anledning skulle jag inte heller rekommendera Runequest eller Stormbringer (a.k.a ELRIC!). Jag är av åsikten att de är ungefär likadana som Drakar och Demoner, fast väldigt mycket bättre genomförda. Men eftersom du ju just nu håller på att utarbeta en DoD-version som vore perfekt för dig, vore det ju verkligen pengar i sjön att satsa på något av de spelen. Om du vill ha exempel på bra saker att sno över från de spelen till DoD kan du ju ändå få dem förklarade här på forumen.

Jag tror det är bäst att stanna diskussionen om D&D här, va?
Fast nu tror jag att jag vet lite mer om vad du gillar, och vad du inte har, så nu kanske jag kan skriva ett vettigt tips... jag ska bara klura lite först.