solvebring
Superhero
Har bara en sak att säga... usch... usch...
Det lät inte vidare bra det där. Fast ändå vill jag se det.
Det här har jag tagit upp halva tråden igenom. Nej det gör det inte alls - det är för att folk låser upp sig i regelböckerna. Regler are more like guidelines, miss Turner.Och om rollpersonerna blir för bra, då pajjar systemet ihop.
Ge MST3k (Mystery Science Theatre 3000) en chans, den är faktiskt kul. Tillbaka till ämnet: till skillnad från D&D.Har bara en sak att säga... usch... usch...
Fast om man måste modda reglerna för att spelet t.ex. ska funka med väldigt bra rollpersoner, så har det väl pajjat i det avseendet, eller? Det är, precis som du påpekade, dock inget som en i alla fall halv-ok spelledare inte kan fixa, men det fortfarande inget som har stöd i reglerna. Det är lite som att använda western för att spela rymdstrid; det går naturligtvis men varför inte använda ett sf-spel med färdiga sådana regler istället?Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Och om rollpersonerna blir för bra, då pajjar systemet ihop.
--------------------------------------------------------------------------------
Det här har jag tagit upp halva tråden igenom. Nej det gör det inte alls - det är för att folk låser upp sig i regelböckerna. Regler are more like guidelines, miss Turner.
Du kan modifiera alla rollspel hur du vill - det är det som gör det lika bra med DoD (eller vilket rollspel som helst egentligen) som med D&D - bara det att du kanske får göra lite 1+1-huvudräkning i DoD, och i D&D är det redan gjort färdigt i regelböckerna.
Det är inte irelevant, för inget rollspel där man utvecklas håller på det viset - inte förevigt.
Man blir alltid tvungen att ta itu med det, och den "itu-tagningen" finns färdig med böckerna till D&D, alltså har spelmakaren gjort samma sak som SL annars tvingas göra, och det är just det som är relevant för denna diskussion.