Nekromanti Detta är D&D!

Rising

Vila i frid
Är du hög?

Det är ett pedagogiskt upplagt spel. Det är lätt att förstå, man växer in i spelet. Men också så här: Det tar en dag att lära sig, men ett helt liv att bemästra.
Skojar du? Jag fattar knappt någonting ännu, och jag har bläddrat i böckerna hur länge som helst, känns det som.

Jag skulle vilja säga "det tar en hel dag att göra en karaktär (om man inte vill göra en spellcaster, då tar det längre tid), men ett helt liv att lära sig spelleda."

När jag läser om regelfrågorna i Dragon så kan jag aldrig svaren på dem, och inte bara det; jag begriper i nio fall av tio inte ens vad det egentligen är de frågar om. Jag skulle vilja säga att det är ett extremt svårt rollspel.

Jag försökte göra en Wand Expert Night Hag en gång, och mitt huvud exploderade innan jag ens hade grundegenskaperna färdigplitade.

Eksem

Champion
Re: Är du hög?

Fast grundmekaniken och att delta som spelare på level 1-4 måste du väl ändå behärska? Du har väl ändå spelat Minis-spelet också?

Jag tycker faktiskt att D&D 3.5 tillhör de mest begripligt skrivna rollspelsböcker jag läst. Det säger förstås mer om rollspelsböcker än om D&D, men jo, med tanke på hur komplext spelet är med alla detaljer tyckte jag att det var väldigt lätt att lära sig från böckerna.

Rising

Vila i frid

Fast grundmekaniken och att delta som spelare på level 1-4 måste du väl ändå behärska?
Nja... Alltså, jag har faktiskt inte försökt göra någon vanlijkaraktär ännu. Jag försökte en gång, men det är ju skittråkigt. Det känns verkligen som "shit. Det måste ha gjorts tusen andra karaktärer med exakt samma grundegenskaper och feats som den här. Jag är inte ens diehard på D&D - men det känns ändå played out", så jag gjorde den till en jungle halfling med unearthed arcana-reglerna, och det påverkade den inte direkt särskilt mycket.

Men okej, standardgubbz kanske jag skulle kunna göra. Men typ, trip och grapple och bullrush och sånt har jag fortfarande ingen koll på, så om jag skulle spelleda det så skulle det i stort sett bli exakt som minisreglerna - för allt annat är så svårt att använda och ens hitta i regelboken.

Och, liksom; att spela med vaniljkaraktärer på level 1 och möta kobolder och sån skit... Det tycker jag faktiskt inte känns ett dugg lockande. Så om det är ända sättet att lära sig spelet på så kommer jag aldrig att komma igång. Okej, jag kanske sätter ribban lite för högt när jag redan från början vill använda alla häftiga grejer på en och samma gång; men jag vill ändå kunna göra något som känns annorlunda och eget redan i den första spelsessionen. Och det trappsteget tycker jag ligger alldeles för högt upp i D&D. Liksom; jag vet inte ens hur eller var man ska börja för att göra en kobold soulknife. För att ta ett exempel som jag ändå inte tycker låter alltför farfetched.

Eksem

Champion

Jo, men det var ju det jag menade. Det är ett system man lär in. Det fungerar ju inte med e-trippande pomo-lirare som har tid att spela en session per spel. Och jag vill mena att det är en av spelets styrkor. Om man inte gillar det, så bör man ju välja ett annat spel. Jag tycker att det är en intressant och konsekvent genomförd approach.

Storuggla

Champion

"Och, liksom; att spela med vaniljkaraktärer på level 1 och möta kobolder och sån skit... Det tycker jag faktiskt inte känns ett dugg lockande."

Det där tycker jag verkar genomgående för D&D. Alla som spelar det verkar lira värsta halvdemon-kvartsdrake-kvartsormbunke och har en klass som beskrivs i en artikel i Dragon #23 som är helt fläckig av flott och stekfett. LIte som sådarna där som inte kan ha sex normalt utan måste hänga i snören från taket och svinga fram och tillbaka medan deras partner smiskar dem med en blöt selleri för att få till det.

Storuggla, det förhållandet tog slut snabbt

Rising

Vila i frid

Ja, det du skriver stämmer verkligen in på mig. Inte det där med smisk med blöt selleri (eller jo, kanske det också) men det här med flott.

Det är väl just det att dungeoncrawl på låg nivå... Det kan man ju lika gärna uppleva med DoD. Det är knappt någon skillnad på den låga nivån, eftersom man har så få feats och strategiska resurser att leka med.

Men det här flottiga och über... Det går liksom inte att spela i särskilt många andra spel (om man inte samberättar, men det är något helt annat). Jag vill ha det som är unikt för just D&D; knarkiga spindeldemoner, feta encounters med beholders, överfeta monster med CR:17+, hela folkhav med soldater som man röjer bland (jag har velat ha stämningen i bilden på Elric mot den gröna bakgrunden på DoD-boxen sedan jag var liten, men inte haft något rollspel att testa det i), och fucking hacka-sig-ut-ur-magen-på-en-purple-worm-action!

Å så går inte det, för det enda sättet att lära sig reglerna som krävs för att man ska kunna spela det är att man tragglar sig igenom tolv sessioner där allt rollpersonerna klarar att göra är att sparka på byäldstens elaka golden retriever och leta efter någon gummas borttappade mango. Och kanske, kanske, kanske så får man turen att slåss mot något så häftigt som ett mongrelfolk.

Jag kan ju säga så här: En av de tråkigaste minis jag har är Wood Elf Ranger. Och han är CR:5. Det känns inte så lockande att behöva spela tusen miljoner äventyr innan man äntligen kan möta så oerhört coola snubbar som honom.

Om jag spelade regelbundet hade det kanske varit annorlunda, men som det är nu så skulle jag ju bara glömma bort alla regler mellan gångerna.

Så fuck D&D. Eller: Någon borde göra ett extremt nedslimmat D&D med bara en massa ost. Typ; "D&D the Easy-Cheesy way!" Det skulle varit grymt.

solvebring

Superhero
Vad du menar med eller andra för höga värden fattar jag inte riktigt, men dock kan jag hålla med om detta, ja, det är väl inte riktigt välanpassat för värden som överstiger tjugo. Men det är inte mer med det när man är mästare - en fullbordad mästare är en mästare, och då får man vara det också. Det finns ju många mästare som är SLPs, och som RP får man ju helt enkelt också lov att spela livet som mästare om man vill fortsätta efter det.
Jag tycker att rollspel alltid är vad man gör det till - och detta är just en sådan punkt, och just en sådan punkt som man kan göra något häftigt av. Som att den RP som är mästare blir med de andra som en läromästare, han tränar dem emot pengar, ger dem råd som en kamrat, och griper in när slutet är nära. En Aragorn helt enkelt - vore inte det en jävligt häftig idé föresten?
Mästare måste det ju finnas, och då kan man ju cokså spela det - det tycker jag är coolt. Dock får man väl ta det att många fiender kanske inte är så mycket gentemot en mästare längre.

Men det är väl egentligen ingen miss i systemet direkt, utan att det är just regelskapet för att "så här är man fullbordad" - och jag lovar, det är långt till detta! :gremgrin:
Själv tycker jag inte heller att det är så kul att ha samma karaktär i typ hundra år.
Men som jag sade tidigare, det finns alltid möjligheter, man anpassar - och det är så det är, och det är möjligt i alla "experience"-rollspel. Sedan att D&D har ett förskrivet regelverk för just detta är jättebra och häftigt, men det innebär inte att det skulle skilja det märkbart från andra spel... och låt mig citera mig själv:
Men det är väl egentligen ingen miss i systemet direkt, utan att det är just regelskapet för att "så här är man fullbordad".
Men jag fattar helt och fullt vad du menar, och jag förstår dig, men jag vill bena isär det lite mer, för det är egentligen bara olika tolkningar hur man ser på olika regler egentligen.

solvebring

Superhero
Well, okej, skall försöka läsa upp mig ltie inom spelmarknaden med alla fina tips ni ger mig och se vad som kan vara ballt att köpa på sig här de kommande åren.

Och ja, om du vill så kan vi slopa våran D&D-diskussion för den blir allt mer sönderbenad - främst av vrånga mig antar jag, så sure. :gremgrin:

Eksem

Champion
"Sedan att D&D har ett förskrivet regelverk för just detta är jättebra och häftigt, men det innebär inte att det skulle skilja det märkbart från andra spel... "

Men det gör definitivt att det skiljer det från Drakar och Demoner. I DoD pajjar regelsystemet när man får höga värden. I D&D pajjar regelsystemet inte. Det är ingen miss, det har jag aldrig påstått, men det är en sak som D&D gör som DoD inte KAN göra. Och det finns fler saker D&D gör som DoD inte klarar av.

Eksem

Champion

"Det kan man ju lika gärna uppleva med DoD. Det är knappt någon skillnad på den låga nivån, eftersom man har så få feats och strategiska resurser att leka med."

Man har dock feats och strategiska resurser, och utöver det även andra möjliga motståndare, tydligare rollfördelning och en balans mellan olika roller i gruppen. Och ett mycket snabbare stridssystem, med klart fler möjligheter även på låg nivå. Det är stor skillnad att spela grottröj med D&D än med DoD. Även på låg nivå.

"Jag vill ha det som är unikt för just D&D"

Nja, du vill ha en del av det som är eget med just D&D, men du vill inte ha ALLT av det som är unikt.

Rising

Vila i frid
Som att den RP som är mästare blir med de andra som en läromästare, han tränar dem emot pengar, ger dem råd som en kamrat, och griper in när slutet är nära. En Aragorn helt enkelt - vore inte det en jävligt häftig idé föresten?
Nja, du missar poängen.

Man kan bli mästare i både DoD och D&D, men D&D är mer anpassat för just Aragorn-karaktärer. Att vara en Aragorn och möta superfarliga motståndare såsom Nazgüler, det klarar D&D bra; det blir nämligen utmanande och jämna strider; och systemet "hänger med" i de höga nivåerna. Man har större träffbonus, men motståndaren undviker också bättre; man gör mer skada, men motståndaren har också högre HP. Det finns en grundläggande balans här - men det intressantaste är att man på höga nivåer har andra trix och knep att tillgå än när man är en låglevelkaraktär; så man har både mer möjligheter att välja bland som spelare - samt fler risker att skydda sig emot från motståndaren.

När man blir tokbra i DoD (eller när man är tokdålig) så fungerar däremot inte systemet alls lika bra. Jag kände en kille som spelade DoD tills hans karaktär var tokbra - och när han mötte Vicotnik; den där slutbossen i - öh, härskarsviten (?) (Mikael Peterséns überkampanj, vad det nu än hette) så gick han helt sonika fram och slog ett dussin slag med sin tvåhandsyxa siktade mot motståndarens huvud för att kötta honom i en enda runda. Det kunde han göra, för han var über. Men det är ju inte så roligt. Så att spela en sådan där "Aragorn mot Nazghülerna"-strid i DoD är tyvärr inte alls lika roligt i DoD som det är i D&D.

På den höga nivån fungerar alltså inte DoD så bra. Det är inte menat att spelas på det viset. DoD är däremot överlägset på kultur- och umgängesspel och fungerar alldeles lysande på låga nivåer. Särskilt bra anser jag det vara när man gestaltar roller såsom lärda män, köpmän och narrar, m.m. Gör man en lärd man i DoD så har man en skitrolig karaktär redan från start, och varje lärd man blir olik den andre. DoD är helt enkelt suveränt på kunskaps- och sociala färdigheter. Men stridssystemet fungerar som så att det är roligast när både en själv och ens motståndare har stridsvärden på typ 14-18, ungefär.

D&D är bättre lämpat för karaktärer som Aragorn och den sortens utmaningar som Aragorn kan ge sig i kast med. Däremot kan D&D-systemet inte alls hantera Lärda Män, och när det gäller roller såsom bard och riddare så är de två helt olika saker i de båda spelen; i DoD är det två olika kulturtyper som kommer från helt olika umgängen och därför har olika kunskaper och sociala färdigheter; i D&D är det däremot två olika typer av kombinerade stridisar/spellcasters, och två olika barder är inte så olika varandra rent kulturellt/färdighetsmässigt.

Så systemen är inriktade på två olika saker. D&D är verkligen inställt på strid med karaktärer på upp till Gandalf/Aragorn-nivå. Man ska hjälpa varandra i strid och allas olika förmågor ska fylla specifika roller i denna strid.

DoD är däremot som bäst när man sitter och planerar hur man ska uppnå sina målsättningar. Skall man bryta sin in hos adelsmannen och leta efter statshemligheter? skall man infiltrera adeln med intriger och skådespel? skall man mobilisera ett bondeuppror? skall man kidnappa adelsmannens dotter? skall man röva och plundra grannstäder iförda adelsmannens knektars uniformer, för att försöka starta ett krig? Skall man leta efter giftiga svampar för att brygga ett gift? Typ. DoD skiner som starkast när man lyfter fram bredden och just diskussionerna som uppstår mellan olika karaktärstyper när deras kulturer och livsmål kolliderar med varandra.

Men det hanterar inte karaktärer på Aragorn-nivå vidare bra. Det finns helt enkelt inga regler som gör det roligt att vara så bra. Det öppnas inga nya möjligheter.

Det är det som är skillnaden mellan systemen.

Rising

Vila i frid

Man har dock feats och strategiska resurser, och utöver det även andra möjliga motståndare, tydligare rollfördelning och en balans mellan olika roller i gruppen.
Mmm... Du har rätt i att man har en rollfördelning som skiljer D&D från DoD. Balansen är det dock sådär med på nivå ett, skulle jag vilja påstå (fighters verkar ju överlägset bäst på nivå ett), och strategin tycker jag det inte är mycket med alls på låga nivåer. Det är extremt mycket "take that!" över D&D tills man har vettiga mängder HP. Vilket litet skelett som helst dödar ju en om han får in en critt, så; strategier schmategier. Det är för mycket slump.

Och ett mycket snabbare stridssystem
Med golvplaner? Tjenare, italienare. Jag hinner köra färdigt halva Krugal Svylses förbannelse innan du ens hittat en lämplig proxy för den dire chicken som kommer döda hela din spelgrupp.

---

Nä, ja; visst finns det skillnader, men det som gör D&D bra i min mening (de strategiska avvägningarna och resurshanteringen) fungerar inte tillräckligt bra på låga nivåer - man tjänar inte tillräckligt mycket på att spela smart, eftersom slumpen är så överväldigande och marginalerna är för små. Så det blir mest "take that!"-slag, fram och tillbaka. Och om jag ändå ska uthärda "take that!"-regler så kan jag lika gärna använda DoD - eftersom det är enklare och jag slipper golvplaner.

Eksem

Champion

"Med golvplaner? Tjenare, italienare. Jag hinner köra färdigt halva Krugal Svylses förbannelse innan du ens hittat en lämplig proxy för den dire chicken som kommer döda hela din spelgrupp.

Fast i DoD, där man aldrig träffar, och när man träffar blir blockad, och när man blir träffad inte kommer igenom rustningen, då går det faktiskt långsammare. Fast jag hade ju golvplaner i DoD också...

Och D&D är inte lika bra D&D som D&D blir högre nivåer, men jag anser fortfarande att det slår DoD på fingrarna på de punkterna. Men inte såpass mycket att jag skulle rekommendera någon att byta, men det skrev jag ju till Adus.

---

Saken med D&D och Rising är väl att du gillar vissa aspekter av spelet, men ogillar andra. Det är ju inte direkt ett lämpligt spel för dig. Jag menar, D&D är ett spel man kan vara BRA på, och det är det enda rollspel jag läst eller spelat som jag faktiskt kan säga det om. Det är faktiskt egensinnigt och intressant, och jag påstår att det är ett av spelets tillgångar. Det innebär förstås att spelet inte är till för alla, men hey, sådan slätstruken smörja är man väl ändå inte intresserad av, right?

Flurtis

Hero
Det är inte irelevant, för inget rollspel där man utvecklas håller på det viset - inte förevigt.
Nej men inte lågnt ifrån. Vet personligen folk som har spelat samma kampanj och rollpersoner ända ifrån 90-talet i D&D. Sen har man ju hört rövarhistorierna på dom internationella forumen där folk har spelat sen 70-talet.

Nej man kan kanske inte spela D&D i all evighet men system klarar lätt 10års spelande och man finner fortfarande motstånd. Dock så rör det sig då om CR30 monster och EPIC kampanjer, men det är ju det som gör det så kul :gremgrin: Efter tio år av spelande så har din karaktär gått från grisbonde till "Godslayer". Det kallar jag EPIC :gremshocked:

Flurtis

Hero
Dock tycker ju jag att man inte skall kunna spela i 2 mån och gå och döda en drake sedan - hallå, drakar är de mest mäktigaste varelserna på jorden!!! Demoner har jag dock varit med om många som blivit slaktade... Det går efter en längre tids spelande, runt 1 månad, två månader si-sådär så kan man allt ta en medelmåttans demon. Och det är vad man skall klara också, man skall aldrig ge sina spelare mer motstånd än vad man tror de klarar, det är ju bara dumt.
Nja, om man ska hårddra det och säga att man börjar med en grund lvl-1 karaktär så tar du dig inte upp lvl25 (kommer inte ihåg CR på värstingdrakarna just nu men det är inte under CR25 ialla fall, dock finns det olika drakar men vi pratar om värstingarna nu) på två månaders spel. Skall du ta dig från lvl 1-25 så gissar jag på absolut minst 4års spelande, om man spelar inom ramen för normalt.(I och med att det är exp baserat så kan man ju nå ditt fortare men då spelar man inte normalt. Som att spela Warcraft med alla fusk)

Tjusningena att få jobba och slita och riskera allt för att nå dit är borta. Det är några spelkvällar så är man ganska okej och pallar allt... eller?!
Hmm, kan inte påstå att när ens karaktär dör efter 3års utan möjlighet att ressurekta, så har det inte varit en väg varken utan slit eller risker.

Nej visst går det att spela uberbra rollpersoner men om man börjar från lvl1 så tar det tid att bli bra, det är det som jag gillar med D&D du kan börja från bonde och gå till gud, Systemet stöder det, men det tar tid. Mycket tid Det jag tror du hakar upp dig på är möjligheten att göra redan EPIC (Aragorn) karaktärer, visst men det är bara en möjlighet. Systemet stöder det (Nästan i alla fall, man får ta till några regler från EPIC-handbook).

Rising

Vila i frid
OT

Jag menar, D&D är ett spel man kan vara BRA på, och det är det enda rollspel jag läst eller spelat som jag faktiskt kan säga det om.
Håller med. Det är D&D's styrka. Men du som har bättre koll än jag; hur är Exalted? Är inte det tänkt som någorlunda gamistiskt? Eller - du har väl det, va? Eller tänker jag på någon annan?

Dimfrost

Special Circumstances
Exalted [OT]

Ja, Exalted är tänkt att vara speligt. Det blir det genom att man splittar ofantliga tärningspölar i något mindre ofantliga tärningspölar i strid, och bestämmer hur många poäng man ska satsa på att aktivera vilka specialförmågor (och hur man kombinerar dessa på rätt sätt). Till exempel diskuterar de på rpg.net hur man bäst ska kunna ha ihjäl en av de värsta ärkeskurkarna med en spelgrupp, olika strategier fram och tillbaka. Speligheten är inte alls genomskinlig och jag fattar inte så mycket, men det verkar i alla fall coolt. Så länge man inte behöver vara den stackars spelledaren som ska skapa balanserade utmaningar åt spelgruppen. Det finns ju ingen CR så egentligen borde spelledaren testspela alla strider i förväg.. Lägg till att det kan ta någon timme att skapa en balanserad motståndare, så inser man lätt varför jag aldrig skulle kunna spelleda Exalted med originalreglerna...

/Dimfrost

olaberg

Hero

Någon borde göra ett extremt nedslimmat D&D med bara en massa ost. Typ; "D&D the Easy-Cheesy way!" Det skulle varit grymt.
Det finns redan. Det kallas (nuförtiden) för OD&D och kom 1974.Supercheesy, okomplicerat och löjligt roligt.

Ett av problemen med den här tråden är att den handlar om "D&D" utan att vara specifik med vilken edition som avses. Det är ganska olika spel OD&D och d20, och de versioner som kom däremellan. Var och en med sina quirks.

Gritty turbogrottröj i 12 tum per minut, eller episkt draklansande, eller väljande bland ybermäktiga fantasysuperhjältefeats. Helt olika spel. Helt olika upplevelser.