Nekromanti Detta är D&D!

Organ

Out of time, out of mind
Tackar - och nu kan jag medge att jag faktiskt är sugen på att spela D&D
Jag ligger precis i startgroparna för att dra igång en snabbkampanj avsedd just som D&D-introduktion. Synd att du bor så helsikes avsides från mig räknat annars hade du fått en stol om du velat.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Du behöver för den delen int ens särskilt många böcker. Tre stycken närmare bestämt:

Player´s Handbook
Monster Manual
Dungeon Master´s Guide
Om man ska hårddra det så klarar sig den med stram budget med endast PHB då det är den delen som innehåller själva regelverket. DMGn innehåller visserligen reglerna för XP-utdelande men de är störtenkla att improvisera och MM klarar man sig utan om man kör färdiga äventyr då alla monster som förekommer alltid finns komplett beskrivna.

Eller om du har 350 spänn + fraktpeng över så kan du hugga på denna. (Det är prisvärt.)

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Men sedan finns det väl en jäkla massa tillägg?
Stämmer. Det finns nästan en bok för varenda jäkla företeelse i spelet. Det är dock inget du behöver för att spela. Jag använder t.ex. inga extraböcker utan kör endast med de tre grundböckerna och jag har aldrig tyckt att det varit något som fattats eller känt något behov att skaffa fler.

/Anders

solvebring

Superhero
En liten håla med 4000-5000 invånare i värmland... heter Storfors. usch!

Men skall flytta till Fellingsbro nu i höst antagligen för folkhögskola.

G

Guest

Guest
Nej, inte alls, tvärtom... Men som vissa sagt tdigare. Det tar en dag att lära sig, en livstid att bemästra... eller vad det var :)

Organ

Out of time, out of mind
Tja det beror väl på hur bra man behärskar engelska antar jag. :gremgrin:

Om du känner dig osäker så kan du alltid använda Dunder & Drakar, en halvfärdig översättning till svenska som finns att ladda ner här

/Anders

solvebring

Superhero
Njaej. Det där verkade vara ett halvvirrigt projekt det där. Lite halvdant får man lov att säga. :gremcrazy:
Köper nog hellre engelsk version om jag kan fixa det. Har VG i engelska B, så jag hoppas att jag klarar det. Kanske kan vara en del typiska speltermer som kan bli svåra.
Nåväl, än har jag inga pengar att lägga på spel, så vi får väl se.
Men tack ändå.

Eksem

Champion
Som jag skrivit förr, lägg inte dina slantar på D&D. Det är för mycket med det spelet som inte passar dig, det är tre gånger så dyrt som de flesta andra spel (eftersom man måste ha tre grundböcker), och du behöver inte ett nytt fantasyspel om du ändå har ett som du tycker om och moddar själv.

Flurtis

Hero
Nej, håller inte med dig här Eksem. Han kan ju egentligen inte veta om han gillar den sortens spel föränn han har provat, vilket han inte har gjort. Jamenar jag fick intrycket av att han inte gillade att spela EPIC, men har bara gjort det på system som fungerar halvtaskigt på det. Han skulle kanske få en annorlunda upplevelse på ett bra EPIC system.

//Flurtis, som kan hålla med Eksem till den del att Adus kanske bör test spela det före du köper det.

Eksem

Champion
"Han kan ju egentligen inte veta om han gillar den sortens spel föränn han har provat"

Som jag skrev tidigare, jag tror Adus skulle gilla att spela D&D, men det är verkligen inte den lämpligaste investeringen för Adus.

Don Kennetho

Warrior
I EDD så delar man ju upp sina attacker då i flera. Har man minst 20 i FV så kan man ju göra flera handlingar med vapnet med minst FV 10 i varje. Funkar ju precis som i Stormbringer.