Seinet said:
Fast id Software lyckades ju bra med "mer av allt" med DooM3. Bättre grafik, en story i spelet och låta ljud och ljus vara en del av spelstämmningen.
...fast Doom 3 är ju inte det minsta Doom överhuvudtaget. Man har tatt bort i stort sett allt som gjorde doom till, well, doom... Man försöker smeta upp en story, all mörsarkänsla är helt borta till förmån för att man tultar runt som nån annan liten jävla mes i becksvart mönster för att man är för pantad för att ens tejpa en ficklampa på vapnen. Horderna med fiender är utbytta mot enstaka monster som kommer ur tidigare nämnda mörker. Känslan är helt annorlunda...
Kort sagt, det var itne "mer av allt". man tog bort såpass mycket att spelet inte gick att känna igen, och sedan fyllde man på med bajs.
Som någon skrev om Doom 3: "Det här var jädrigt najs, nu kan man ju bara hoppas att någon gör ett spel av det också..."
Painkiller, däremot är ett strålande exempel på
hur man gör när man ska renodla koncept. Det är den riktiga uppföljaren till Doom/Quake.
//Krank, som började spela datorspel på allvar ungefär samtidigt som Doom 2 var the latest and the greatest