Nekromanti Dibuks dolk

nicole

Warrior
Har du någon idé om hur artefakten "Dibuks dolk" som beskrivs i Religioner ser ut? Kan den se olika ut? Är det en tung eller lätt dolk? Vad är det för magi som gör att den ökar blödningstakten? Hur mäktig är en sådan dolk relativt sett (Eg. Hur ofta börjar man blöda i en strid, och hur vanligt är det att man nästan förblöder?)

Magnus L

Hero
Vad är det för magi som gör att den ökar blödningstakten?

Du sätter fingret på en sak som är lite irriterande i Eon...eller bra om man vill se det från det hållet...att man måste beskriva och designa alla magiska föremål. Det är en vanlig magisk dolk som får sin kraft från Dibuk...räcker inte enligt reglerna, men enligt mig :gremcool:

Fahnen

Swordsman
Antagligen kan den se ut hur som helst..... Jag trodde dolken var en vanlig dolk som genomgått en religös process.

Winroth_UBBT

Veteran
Det beskrivs i Magi och Mystik hur man gör magiska föremål.
Jag antar att det är den magiska effekten Blödning som ligger till grund för dolken.
Dolken är i min mening inte speciellt mäktig och ämnad för ritualer inte för strid. Den används när man genomför blodsoffer till Dibuk. Skall man slåss är det bättre att använda ett svärd eller dylikt.

Taskkarr

Veteran
Tja, jag tror att den kan se olika ut beroende på kultur och dylikt hos tillverkaren och kanske till viss del hos mottagaren.

Det är ganska vanligt att man börjar blöda i strid, iaf om man blir träffad av hugg och framförallt stickvapen. Vid hög skadeverkan och dålig rustning är det livsfarligt.
Med tanke på att dolken ökar blödningstakten med ob2t6 vilket kan bli ganska mycket utan alltför stora problem så är den ganska mäktig. Problemet är att den måste nog komma igenom eventuell rustning för att öka blödningen. Så någon med tung rustning är ganska säker.

Vehener

Veteran
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Dibuks dolk i en stridssituation

Har inte Mystik och Magi framför mig så jag kan inte med säkerhet ge dig desigdata för dolken varför jag låter bli.

Den stora fördelen en anfallare med ett motsvarande vapen har är att den kan göra de kvicka (kräver stridskonst) och snabba anfall som i vanliga fall endast gör begränsad skada. Användaren behöver bara träffa och gå igenom en eventuell rustning för att ge ob2D6 i ökad blödningstakt. Kvicka anfall (som inte bara är snabba utan även halverade med avseende på skadeverkan) skapar nu mindre rännilar av blod och genom att behålla initiativet eller defensivt arbetandes i kombination med riposter (stridskonst) kan användaren av dolken långsamt åderlåta någon till döds.

Hade för dryga veckan en stridssituation där en man beväpnad med en smäcker sabel och en sådan dolk ställdes mot Uzgür, en orch beväpnad med en mindre smäcker sabel och rundsköld. Terrängen var sådan att den inte tillät tjurrusning medelst sköldstöt så de gick in i närstrid. Orchen var redan utmattad och motståndaren sökte en glipa så det tog några sekunder innan de till slut fann varandra. Initiativet gick till mannen med sabel och den elaka dolken. Ett par hugg från den smäckra sabel gled harmlöst av skölden och Uzgür var på väg att med den kraft han förmådde uppbåda sänka sin sabel i den vidrigt välbadade mannen framför honom då denne till hans förvåning inte avsåg att parera hugget med sin dolk utan istället stötte den mot honom. "Instinktivundvika, bah den tar jag och mitt motthugg kommer mångfaldigt att betala tillbaka för den eventuella smärtan." Dolken fann sitt mål, gjorde ingen extraskada men tog sig utan problem igenom rustningen och första blod drogs. De facto så mycket blod att orchen svor till och förde sin hand till såret istället för att fullfölja sin attack. Vilket han sedermera fick betala dyrt för. Den därpå följande minutens strid bestod av ömsom hugg mot skölden ömsom såväl kvicka som snabba stick med dolken. Mot de kvicka sticken kunde orchen intet göra och när de gång efter gång fann sämre skyddade delar så rann blod från ett drygt halvdussin sår. Uzgür tvingades att bli mer och mer defensiv och hade inte stridslarmet utanför gjort klart för mannen med den elaka dolken att han hade större problem än en av blodförlust ragglande orch så hade detta varit slutet för Uzgür. Som det nu var så var såren så många att det fortfarande inte var säkert att han skulle kunnat lyckas förbinda dem med den hjälp som kom honom till undsättning. Men Uzgür reser aldrig utan en ränsel full av praktiska naturläkemedel varför han klarade sig.

Väljer användaren en Dibuk eller på motsvarande sätt besvärad dolk en plats som inte tillåter kraftfylla huggande rörelser och annat som tenderar att förkorta såväl strider som kroppar så kan en kvick, snabb och defensiv hållning göra henne till segrare mot fiender hon annars endast skulle kunna tillfoga enstaka rispor. Mot fler än en fiende så föreslår jag att dolkens användare lär sig stridskonstmanövern utmanövrering.

Pendragon

Swashbuckler
Re: En liten detalj om Riposter...

Dolkar har för dåligt SI för att kunna användas vid riposter...

Däremot undrar jag om tvåhandsvapen som fattas i en hand kan användas till det om deras SI är tillräckligt högt, t ex slagsvärd.

/Joel

Vehener

Veteran
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Re: En liten detalj om Riposter...

Dolkar har för dåligt SI för att kunna användas vid riposter...
Attans glömde att vapens SI och vapens snabbhet/andvändbarhet har housats.

Då förtydligar jag mitt råd: se till att dolkbäraren bibehåller initiativet genom att göra snabba anfall (och finter) vilket försvårar motståndarens möjligheter att själv ta initiativet.

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Har du någon idé om hur artefakten "Dibuks dolk" som beskrivs i Religioner ser ut?
Dolkens utseende varierar, men jag antar att det är en vanlig dolk (kan alltså se ut lite hur som helst) som har (o)helgats med en effekt liknande "Blödning".

Vad är det för magi som gör att den ökar blödningstakten?
Troligen är dolken en magisk artefakt som innehåller en transformator (den får ju kraften från dibuk så genetarot behövs inte) och ett fokus (tror iaf det hette så, det som lägger besvärjelsen) dvs den får teologiska filament som sedan transformeras till nekromanti och aktiverar besvärjelsen blödning (med avstånd beröring) som ligger i fokuset.

Har inte magi & mystik framför mig, men jag vet att en av mina spelare gjorde en dolk med liknande effekt, bara det att den också hade en generator (eftersom spelaren var ateist så kunde han inte få kraft från gudar). Hoppas att detta förklarar någorlunda förståeligt :gremsmile:

nicole

Warrior
Trots att jag äger mystik och magi har jag inte begripigt magisystemet riktigt, men jag förstår på ett ungefär...filament är knepigt...

nicole

Warrior
Re: Dibuks dolk i en stridssituation

*surar över att kvickt anfall inte ingår i "lönnmördarkonst" enligt KV*

rax

Swordsman

Man kan ju alltid bygga en egen stridskonst? :gremwink:

Och när jag ändå är igång - varför är det viktigt att rent regeltekniskt veta hur en gudomlig artefakt är "konstruerad"? Har Dibuk direkt eller via någon av sina präster låtit helga dolken att göra Ob2t6 extra i blödningstakt har han gjort det - punkt.

Vill man bygga en liknande dolk med hjälp av M&M så bygger man (i mitt tycke) en "sekulär" variant enligt gängse magiteori, men det är inte Dibuks dolk för det.

/Rax, rullar tummarna

rax

Swordsman

en nyfiken skit som försöker nära mig
Är hon månne rollspelsvampyr? Försöker du suga kunskapen ur oss och lämna livlösa rollspelarlik efter dig? :gremgrin:

Allvarligt talat handlar det väl lite om vilken inställning man har. Just i fallet religiösa föremål tycker jag själv att det är onödigt att veta hur de fungerar, det är liksom gudens vilja att de ska göra det.

/Rax, erbjuder sin ofantliga SL-visdom: "it works because I say so"

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Religiösa artefakter och blödning.

• Heliga föremål sin kraft ifrån sin gudom (teotropi) till skillnad från dom vanligaste magiska föremålen som får sin kraft ifrån en bunden demon (daimotropi).
  • En magisk artefakt har en "färdighetschans" och kan således misslyckas medans ett heligt föremål har automatisk framgång.
  • Det heliga föremålet kan endast användas de som guden anser vara värdiga. Om en ovärdig person försöker använda artefakten så kan gudomen helt enkelt vägra att ge kraft till föremålet. se sid. 10 i Religionsboken. Alltså kan man inte sno ett heligt föremål och förvänta sig att det ska funka.