Bolongo;n310326 said:
Jag blir omedelbart fundersam på hur du använder termen, när du kallar PF för en heartbreaker?
Det spelet passar ju verkligen inte in på Edwards ursprungliga definition...
Ärligt talat - jag tror inte de flesta har nytta av den strikta definitionen.
En heartbreaker för mig är mera vitt definierat varje spel som känns... "aningslöst"?
Ett spel som helt missat gängse trender. Inte alls snappat upp nya sätt lösa gamla problem. Som inte ser hur spelet skapar fler problem än det löser. Ett spel som känns naivt. Någon som lagt ner blod svett och tårar på sina husregler... och att dessa sedan oförklarligt blivit en publik produkt - lite som fan fiction som aldrig borde blivit tillgänglig för allmänheten.
En retroklon är ju avsiktligt gammaldags, och är därför inte aningslös, och därför ingen heartbreaker. Jag tycker inte heller Pathfinder passar in. Visst skröt de om att de fixat 3E en gång för alla (vilket var lika falskt som när WotC skröt om att 3.5 fixade 3.0), men bara för att man har en skamlös marknadsavdelning blir din produkt ingen heartbreaker.
Däremot skulle jag kunna säga att Pathfinder 2 uppvisar heartbreaker-drag. Jag häpnar över aningslösheten när jag kollar i playtesten - för vem är spelet gjort? Vilka är problemen spelet försöker lösa? Vem trodde folk ville ha detta?
På samma sätt känns (efter månaders praktisk erfarenhet i verkligt spel) Warhammer Fantasy Role-Play 4 från Cubicle 7 som en heartbreaker. Jag ser de goda intentionerna, men jag ser också den totala bristen på självinsikt och självkritik - spelet faller ihop under sin egen tyngd. Varje enskild regelnyhet kan mycket väl vara införd för de rätta skälen, men ingen verkar ha märkt (eller hunnit speltesta) hur alla dessa individuella tillägg skapar en helhet som är otroligt komplicerad, svårspelad och massivt detaljerad på ett sätt som inte känns det minsta elegant modern eller strömlinjeformad.
Så att begränsa sig till den ursprungliga definitionen, exempelvis att det måste vara en ensam kille i en källare som förlorar sina besparingar på D&D med annorlunda alver, känns inte tvungen i denna diskussion. Tycker jag.