Mutanten;n90243 said:
Jag har gärna gjort det om jag hade haft tid till det. Min förhoppning när jag skapade tråden var att någon seriös forskare hade gjort en sådan studie redan. Men rollspelsforskningen verkar eftersatt så det kanske var att hoppas på för mycket.
Sedan är det viktigt att vi inte hänger upp oss på just karaktärernas yrken. Jag tänker mig ett helhetsperspektiv på rollpersonen där yrket är viktigt men långt ifrån allt i analysen.
Gör någon strawpoll vetja. Här är en möjlig försöksdesign:
Begränsa dig till ett spel, säg D&D 3.5, eller något annat populärt spel med ganska få men väl definierade yrken. Hitta ett pålitligt Myers-Briggs test online, låt respondenter ta detta. Låt dem svara på vad de fick för svar på Myers-Briggs, samt vilket yrke de senast spelade i DoD. Nu har du en korstabell, som lätt kan analyseras statistiskt. Såhär ser den ut ungefär:
[TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 500"]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD]Krigare[/TD]
[TD]Riddare[/TD]
[TD]Magiker[/TD]
[TD]...[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Intj[/TD]
[TD]3[/TD]
[TD]2[/TD]
[TD]5[/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Intp[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]3[/TD]
[TD]4[/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]...[/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Beroende på stickprovsstorleken kan du behöva slå ihop olika grupper, kanske bara ta en av de fyra "personlighetsdimensionerna" åt gången och slå ihop de minst populära yrkena till en "annat"-grupp, och sedan kanske korrigera för massignifikans, antingen genom att kontrollera familywise error rate, eller false discovery rate, valet av detta spelar antagligen liten roll (ursäkta svengelskan, jag känner inte till några bra vedertagna översättningar).Korrigering för massignifikans betyder i enkla termer ungefär att p-värdet multipliceras med 4, om vi gör fyra test. Säg att du är nöjd med ett p-värde på under 0.05 för att förkasta nollhypotesen: "Det finns ingen skillnad i fördelning mellan yrkena beroende på de olika personlighetstyperna", och så är du klar.
Det stora problemet är, precis som nästan alltid, att hitta tillräckligt många personer för att få en rimlig styrka på testet, varje fält ska, som en tumregel, ha ett förväntat värde på 5 under nollhypotesen.
Du kan självklart skriva ett spelsystem sådant att det testar spelarnas psykologiska profil, och om du tar en "helhetsbild" så köper jag resonemanget: självklart påverkar vår personlighet sättet att spela, och någon mätbar del av spelandet kan ge information om oss. Ett bra mätbart exempel är: att vi frivilligt spelar rollspel.
Yrkesvalet däremot, är jag övertygad om säger väldigt lite om spelaren.