Nekromanti Din rollperson avslöjar dig ... eller?

azzmazzter300

Veteran
Mutanten;n90548 said:
Psykologen kan hoppa över det inledande kapitlet och gå direkt på kapitlet som handlar om hur man skapar en rollperson:

Psykologen: Kommer du ihåg att du fyllde i MADRS-självskattningsformulär för depression sist du var här?
Patient: Ja.
Psykologen: I dag tänkte jag att du skulle få fylla i ett nytt självskattningsformulär.
Patient: Visst.
Psykologen: Bra. Då får jag be dig fylla i det här rollformuläret som hör till 80-talsrollspelet Drakar och Demoner. Föreställ dig att du lever i en värld som heter Ereb Altor och som inte är helt olik Tolkiens fantasyvärld i Sagan om Ringen. Hur stark resp hur intelligent behöver du vara för att klara dig i den världen tror du? Vad skulle du vilja arbeta med? Vilka vapen behöver du ha för att överleva? Jag kommer att ge dig olika alternativ genom att läsa i den här regelboken för dig.
Patient: Jag väljer att bara en bländande vacker krigare med svällande muskler och med ett stort jävla tvåhandssvärd!
Psykologen: Det hade jag på känn att du skulle välja sett till dina övriga symptom, mumlar psykologen samtidigt som han/hon nickar insiktsfullt.
Hur man förstör ett skämt och missar en poäng.

Mutanten

Hero
kloptok;n90354 said:
Den stora frågan som jag ser det är hur man översätter mellan basala "byggstenar" för känslor och personlighet (för den matematiskt sinnade: typ som basvektorer som spänner upp rummet av personligheter) och siffrorna som står på rollformuläret. Det blir nog lätt väldigt godtyckligt. Och utan en sådan översättning är det väldigt svårt att göra någon form av empiriska tester.
Det är nog den stora frågan ja och det kan mycket väl vara så att det faller på det. Eller också så säger rollformulärets grundegenskaper, färdighetsvärden, yrkesval mm mer om spelaren än vi tror. Jag tvivlar på att någon här på forumet har svaret på den frågan och det är inte menat som kritik. Jag uppskattar alla synpunkter som ni har postat i tråden så här långt.

Mutanten

Hero
azzmazzter300;n90564 said:
Hur man förstör ett skämt och missar en poäng.
Det kan hända förutsatt att du har ensamrätt på att definiera skämtets värde och skämtets poäng.

Mutanten

Hero
Lupus Maximus;n90563 said:
Då kommer din "forskning" vara lika tillförlitlig som den du anklagar.
Ja om analytikern känner spelarna sedan förut så skulle då inte jag lita på analysen av spelarnas personligheter även om analytikern säger sig bedöma spelarnas personligheter enbart utifrån sperlarnas rollpersoner. Analytikern ska bara ha tillgång till rollformulären. Först efter att analytikern har gjort bedömningen så samkörs bedömningen med resultat från bla Meyer Briggs (MBTI) för att se om bedömningarna överlappar.

azzmazzter300

Veteran
Mutanten;n90571 said:
Det kan hända förutsatt att du har ensamrätt på att definiera skämtets värde och skämtets poäng.

Patienten: "Jag fattar inte, varför får jag inte välja en person i midgård istället?"
Psykologen: "Det är viktigt att vi inkorporerar ROLLSPEL i din psykologiska bedömning"
Patienten: "Okej, jag är en hobtjuv"
Psykologen: "Det finns inga Hober i Ereb Altor, men du kan vara en anka"

Mutanten

Hero
azzmazzter300;n90575 said:
Patienten: "Jag fattar inte, varför får jag inte välja en person i midgård istället?"
Psykologen: "Det är viktigt att vi inkorporerar ROLLSPEL i din psykologiska bedömning"
Patienten: "Okej, jag är en hobtjuv"
Psykologen: "Det finns inga Hober i Ereb Altor, men du kan vara en anka"
Jag förstår inte vad du försöker säga. Jag tror inte vi försöker förmedla samma sak med våra skämt.

azzmazzter300

Veteran
Mutanten;n90581 said:
Jag förstår inte vad du försöker säga. Jag tror inte vi försöker förmedla samma sak med våra skämt.
Fundera på vad jag vill säga med ett scenario om en psykolog som anstränger sig för att trycka in rollspel i sin praktik med uselt resultat.

Mutanten

Hero
azzmazzter300;n90582 said:
Fundera på vad jag vill säga med ett scenario om en psykolog som anstränger sig för att trycka in rollspel i sin praktik med uselt resultat.
Jaha mitt skämt gick ut på att psykologen med rollspel som skattningsformulär ringar in patientens problem med stor tillförlitlighet. Jag tror skillnaden ligger i att du inte tror på metoden medan jag tror att det kan gå att använda rollformulär som skattningsformulär för psykiatriska diagnoser. Ditt skämts poäng förutsätter att det är knasigt att använda rollpel i sammanhanget. Jag tror ju inte att det är knasigt (även om jag rekommenderar betydligt mer forskning på området än det som har framkommit i den här tråden innan psykologerna börjar använda rollspel som ett standardiserat instrument inom psykologin).

azzmazzter300

Veteran
Mutanten;n90583 said:
Jaha mitt skämt gick ut på att psykologen med rollspel som skattningsformulär ringar in patientens problem. Jag tror skillnaden ligger i att du inte tror på metoden medan jag tror att det kan gå att använda rollformulär som skattningsformulär för psykiatriska diagnoser. Ditt skämt blig ju bara roligt om det är knasigt att använda rollpel i sammanhanget. Det tycker ju inte jag (även om jag rekommenderar mer forskning på betydligt området än det som har framkommit i den här tråden innan psykologerna börjar använda rollspel som ett standardiserat instrument inom psykologin).
Ditt exempel gav ingen anledning att tro det heller. Inget i ditt scenario blev bättre av att psykologen använde sig av bordsrollspel.

"Då får jag be dig fylla i det här rollformuläret som hör till 80-talsrollspelet Drakar och Demoner. Föreställ dig att du lever i en värld som heter Ereb Altor och som inte är helt olik Tolkiens fantasyvärld i Sagan om Ringen. Hur stark resp hur intelligent behöver du vara för att klara dig i den världen tror du? Vad skulle du vilja arbeta med? Vilka vapen behöver du ha för att överleva? Jag kommer att ge dig olika alternativ genom att läsa i den här regelboken för dig."

Är en mardröm. Om du inte tror mig, be någon läsa yrkesbeskrivningarna i DoD högt för dig.

Mutanten

Hero
För att vara lite seriös så skulle en lyckad forskning på området kunna medföra att psykologin börjar tillämpa fiktivt karaktärsskapande som metod för att identifera psykiatriska problem hos patienterna. Jag kan hålla med om att det är långsökt men man vet aldrig vilka samband som kan dölja sig bakom undersökningar som verkar ointressanta vid första anblicken.

Mutanten

Hero
azzmazzter300;n90585 said:
Ditt exempel gav ingen anledning att tro det heller. Inget i ditt scenario blev bättre av att psykologen använde sig av bordsrollspel.

"Då får jag be dig fylla i det här rollformuläret som hör till 80-talsrollspelet Drakar och Demoner. Föreställ dig att du lever i en värld som heter Ereb Altor och som inte är helt olik Tolkiens fantasyvärld i Sagan om Ringen. Hur stark resp hur intelligent behöver du vara för att klara dig i den världen tror du? Vad skulle du vilja arbeta med? Vilka vapen behöver du ha för att överleva? Jag kommer att ge dig olika alternativ genom att läsa i den här regelboken för dig."

Är en mardröm. Om du inte tror mig, be någon läsa yrkesbeskrivningarna i DoD högt för dig.
Det du citerar är ju ett skämt. Självklart är informationen psykologen efterfrågar otillräcklig i verkliga livet. Det behöver man inte läsa yrkesbeskrivningar i DoD för att förstå. Skämtet är att psykologen ser rakt igenom patienten endast genom att patienten beskriver en rollperson med några få ord. Det är en extrem överrdrift av hur analysen skulle gå till i verkligheten. Det är det som är tänkt att vara det roliga i skämtet. Att det är ett skämt hindrar dock inte från att det skulle kunna gå i verkligheten med en mer avancerad metod baserad på analyser av patienten skapande fiktiva karaktärer.

Jag tvivlar på att du och jag förstår vad den adre försöker säga egentligen. Jag förstår att du inte tror på metoden och jag säger inte att du har fel heller. Jag säger bara att jag är nyfiken på hur spelaren avspeglar sig i spelarens rollpersoner och att jag tror det kan finnas tydligare samband mellan spelare och rollperson än vad lekmän på området förstår.

azzmazzter300

Veteran
Mutanten;n90586 said:
För att vara lite seriös så skulle en lyckad forskning på området kunna medföra att psykologin börjar tillämpa fiktivt karaktärsskapande som metod för att identifera psykiatriska problem hos patienterna. Jag kan hålla med om att det är långsökt men man vet aldrig vilka samband som kan dölja sig bakom undersökningar som verkar ointressanta vid första anblicken.
Okej, jag ska väl erkänna att det finns en poäng här: Min invändning är att det finns inget specifikt i en rollspelskaraktär som hjälper mer än till exempel: "Vilken karaktär i Harry Potter identifierar du dig mest med?" eller "Om du var en karaktär i Nalle Puh, vilken skulle du vara, och varför?". Det som är specifikt i rollspel är ju att karaktärerna har poäng som avgör hur bra de är på att göra olika saker, och den psykolog som ber en patient rulla en karaktär slösar sin patients tid och pengar: "Nu kommer vi till utrustningslistan"

Mutanten

Hero
azzmazzter300;n90588 said:
Okej, jag ska väl erkänna att det finns en poäng här: Min invändning är att det finns inget specifikt i en rollspelskaraktär som hjälper mer än till exempel: "Vilken karaktär i Harry Potter identifierar du dig mest med?" eller "Om du var en karaktär i Nalle Puh, vilken skulle du vara, och varför?". Det som är specifikt i rollspel är ju att karaktärerna har poäng som avgör hur bra de är på att göra olika saker, och den psykolog som ber en patient rulla en karaktär slösar sin patients tid och pengar: "Nu kommer vi till utrustningslistan"
Jag tror att det kan hjälpa en psykolog att förstå en patient genom att be patienten beskriva vem i Nalle Puh eller Harry Potter han eller hon tycker sig vara mest lik förutsatt att patienten har någorlunda koll på vilka karaktärerna är. Det säger en del om patientens tankar om sig själv. Hur långt det räcker i att diagnostisera patienten låter jag vara osagt.

Jag tror nämligen det säger någonting om en människa om personen drömmer om att vara barnläkare och rädda små oskyldiga barns liv eller om personen drömmer om att vara yrkesmördare som skjuter personer som inte har gjort honom/henne ett dugg i huvudet för en bunt sedlar. Så om du ser dig själv som Skalman, Vargen, Krösus Sork eller Bamse tror jag säger mer än dig än du själv kanske tror.

På tal om Bamse. En av killarna som spelade karaktärer med mentala förmågor i mitt ursprungliga inlägg här i tråden gillade för övrigt Skalman i Bamse när han var barn. I dag arbetar han som programmerare. Jag tror den vi föreställer oss vara avslöjar mer om oss som människor än vi själva kanske förstår. Det är vad jag tror och det är orsaken till trådstarten. Men jag tror ingen här har något svar så vi får nöja oss med vad var och en tror i frågan. Jag hade hoppats på mer fakta men det var nog att hoppas på för mycket. Rollspelsforskningen är som sagt eftersatt.