azzmazzter300
Veteran
Du tolkar fel. Det jag säger är att du inte får någon användbar information om spelaren utifrån karaktärsval. Inte för att spelarens karaktärsval inte är ett utslag av spelarens personlighet, utan för att det är för oinformativt: det finns väldigt många anledningar att välja ett yrke i rollspel. Så mitt svar på frågan, som är frågan du ställde är: det finns ingen (användbar) styrka i sambandet.Mutanten;n90222 said:Avgöra och avgöra. Veta säkert kan man ju aldrig göra men det handlar om att kunna göra kvalificerade bedömningar som skulle stämma något sånär med vad relativt vetenskapliga personlighetstester skulle utvisa om spelarens personlighet. Jag tolkar ditt resonemang som att det inte finns något samband mellan spelare och rollperson och det tror jag inte ett dugg på att det inte finns. Jag tror tvärtom att det finns ett uppenbart samband (som gorillotour också är inne på) så för min del handlar frågan mer om tillförlitligheten i sambandet. Kan en psykiatriker använda en spelares rollpersoner som screeninginstrument för psykiatriska diagnoser?
Men jag kan bli motbevisad: samla en massa människor, gör Myers-Briggs-test på dem, ta reda på vilket yrke de väljer i valfritt spelsystem och gör ett Chi-2-test.