azzmazzter300;n90588 said:
Okej, jag ska väl erkänna att det finns en poäng här: Min invändning är att det finns inget specifikt i en rollspelskaraktär som hjälper mer än till exempel: "Vilken karaktär i Harry Potter identifierar du dig mest med?" eller "Om du var en karaktär i Nalle Puh, vilken skulle du vara, och varför?". Det som är specifikt i rollspel är ju att karaktärerna har poäng som avgör hur bra de är på att göra olika saker, och den psykolog som ber en patient rulla en karaktär slösar sin patients tid och pengar: "Nu kommer vi till utrustningslistan"
Jag tror att det kan hjälpa en psykolog att förstå en patient genom att be patienten beskriva vem i Nalle Puh eller Harry Potter han eller hon tycker sig vara mest lik förutsatt att patienten har någorlunda koll på vilka karaktärerna är. Det säger en del om patientens tankar om sig själv. Hur långt det räcker i att diagnostisera patienten låter jag vara osagt.
Jag tror nämligen det säger någonting om en människa om personen drömmer om att vara barnläkare och rädda små oskyldiga barns liv eller om personen drömmer om att vara yrkesmördare som skjuter personer som inte har gjort honom/henne ett dugg i huvudet för en bunt sedlar. Så om du ser dig själv som Skalman, Vargen, Krösus Sork eller Bamse tror jag säger mer än dig än du själv kanske tror.
På tal om Bamse. En av killarna som spelade karaktärer med mentala förmågor i mitt ursprungliga inlägg här i tråden gillade för övrigt Skalman i Bamse när han var barn. I dag arbetar han som programmerare. Jag tror den vi föreställer oss vara avslöjar mer om oss som människor än vi själva kanske förstår. Det är vad jag tror och det är orsaken till trådstarten. Men jag tror ingen här har något svar så vi får nöja oss med vad var och en tror i frågan. Jag hade hoppats på mer fakta men det var nog att hoppas på för mycket. Rollspelsforskningen är som sagt eftersatt.