Specialverktyg (så just kort, specialtärningar... jag vill ju kunna använda _mina_ grejer)
Volym (jag hatar tjocka böcker. I synnerhet om de saknar bra sammanfattningar).
"I det här spelet skriver vi han, men..." (och varianter som "vi kallar spelledaren hon och spelarna för han...". Om du inte bryr dig, försök inte ursäkta dig! Om du bryr dig finns det ypperliga sätt att skriva runt det här problemet utan att försöka tvinga könsbestämda pronomen att slå kullerbyttor. Och "hen" är bara ett av dem!).
Prålig sidolayout (vissa böcker är så over the top att jag inte kan läsa dem för att alla border och grejer distraherar blicken så jag inte kan fokusera på texten. Detta även om texten i sig inte är skymd av artworken. Lite prydnad är okej, men hål det smakfullt och diskret för fasen!)
Röriga bilder (Jag älskar bilder i rollspel, och de behöver inte ens vara jättebra gjorda, men de behöver ha ett visst fokus. Varje bild bör ha ett tydligt tema för vad just den bilden handlar om, och gärna passa ihop med texten runt omkring, även om det är mindre viktigt).
Avsaknad av sammanfattningar och punktlistor (anknyter till volym-biten ovan, men appliceras även kortfattade spel. En del är alldeles för kåta på att skriva flödande text, när en punktlista hade varit mycket mer överskådlig. Och de skiter i att skriva sammanfattningar, både i äventyr, världsbeskrivningar och regler. Varje bok borde börja med en kort sammanfattning om vad man hittar däri, och varje kapitel borde börja med en kort sammanfattning som förklarar vad det handlar om).
Världar utan utrymme för egna grejer (Och då menar jag rejält med utrymme på alla nivåer. Jag tror att en riktlinje för vad jag gillar är om ungefär hälften är beskrivet: beskriv hälften av länderna i världen, hälften av städerna i de länderna, hälften av invånarna i de städer... jag chansar lite på proportionerna här, det kanske borde vara mer 70% beskrivet, 30% fritt eller tvärt om. Eller så kanske det borde skilja sig åt på de olika nivåerna. Hur som helst: jag vill ha gott om utrymme att hitta på egna saker, men tillräckligt mycket färdigt för att inte _behöva_ hitta på saker).
Jisses... jag har många pet peeves. Det här är bara de som poppade upp på rak arm =D