Jag har testat Dall E och Midjourney ett tag nu och de är riktigt, riktigt bra! Dall E drar mer åt det fotografiska hållet, medan Midjourney har matats med konst och illustrationer, vilket gör att den hanterar fantastik bättre.
Dall E ser bättre ut vid första (och ofta andra) anblicken. Men Midjourney uppgraderar sin generator oftare och v3, som släpptes för några dagar sedan, är betydligt bättre på korrekt anatomi till exempel.
Intressant nog verkar många illustratörer mer positiva till AI idag än för, säg, två år sedan. Anledningen tror jag är att många har upptäckt att AI:n funkar för snabba skisser, för research och som idégenerator. Även om AI-bilden i sig aldrig används, så kan illustratören snabbt få fram alternativa kompositioner och ljussättningar till exempel.
Dessutom har både Midjourney och Dall E börjat ta betalt per bild. Att göra en halvbra bild är inte så dyrt, men en professionell illustration kan kosta en del att få fram. Inte så mycket som en ”riktig” illustration, men ändå tillräckligt för att de flesta icke-konstnärer antagligen bara testar några gånger på kul. AI:n blir i första hand ett verktyg för proffs. För tillfället iallafall.
Här är ett porträtt till Odd Soot (helt utan bearbetning, direkt från Dall E) och en rymdscen från Midjourney (som jag jobbat vidare på i Photoshop).
View attachment 9317
View attachment 9318