Ja, jag ville inte skriva ett långt utredande inlägg om alla de olika dimensioner vi redan avhandlat i flera trådar =)Det är ju moraliskt komplext på fler sätt än det. Det kommer ju ta jobb från mänskliga artister tex.
Ja, jag ville inte skriva ett långt utredande inlägg om alla de olika dimensioner vi redan avhandlat i flera trådar =)Det är ju moraliskt komplext på fler sätt än det. Det kommer ju ta jobb från mänskliga artister tex.
Absolut det är det. Men det hade det om jag ritade det själv också. Eller tog egna bilder med en kamera.Det är ju moraliskt komplext på fler sätt än det. Det kommer ju ta jobb från mänskliga artister tex.
Fullt förståligt!Ja, jag ville inte skriva ett långt utredande inlägg om alla de olika dimensioner vi redan avhandlat i flera trådar =)
Det kan bli väldigt aggressivt emellanåt - både här på forumet och i diverse grupper på Facebook. Helt i onödan! Hur det hela utvecklar sig lär avgöras av juridiken, kunderna och de stora tech-jättarna i USA. Det investeras redan miljardbelopp i de nya AI-tjänsterna och på olika plattformar går det redan att köpa både AI-genererade bilder och prompter för att själv göra bilder.Fullt förståligt!
Har inte förens nu de senaste dagarna börjat intressera mig för detta och har därför inte följt alla dessa trådar.
Å andra sidan är det väl ingen som har publicerat AI-skapade bilder som har hamnat inför domstol för det ännu.Det är ytterligare ett steg bort från det som i juridisk mening är plagiat. Men jag tror inte att det behövs. Vad jag vet har ingen som har publicerat AI-skapade bilder hittills fällts för plagiat.
Menar du att stilhärmande i juridisk mening skulle vara plagiat? I så fall är mycket analogt skapad konst också plagiat. Jag tror att det här är väldigt svårt att komma åt med juridiska medel. Härmande har alltid funnits, men AI-verktygen har gjort härmandet snabbare och tillgängligt för fler. De som kan förändra hur detta hanteras är, som sagt, rimligen tech-jättarna själva eller möjligen deras kunder.Å andra sidan är det väl ingen som har publicerat AI-skapade bilder som har hamnat inför domstol för det ännu.
Det är helt enkelt inte ordentligt prövat i domstol ännu, så rättsläget är i högsta grad oklart.
Jag har funderat på något liknande ett tag. Just det här med att ha AIn som första steg i processen, men att inte använda bilderna direkt i produkten utan mer att man använder dem för att bygga mood boards och visa för illustratörer vilken känsla/stämning/stil man är ute efter. Det känns för mig som ett ganska etiskt sätt att äta kakan och ha den kvar – å ena sidan använda sig av, som du säger, AIns potential att förverkliga märkliga visioner etc, samt att kunna pröva sig fram estetiskt utan att det kostar en massa pegar. Och å andra sidan ändå ge jobbet till en illustratör.Det får mig att undra om det kan vara så, att AIer har stor potential när det kommer till att förverkliga märkliga visioner med otippad potential, som mänskliga konstnärer av någon anledning hittills inte lyckats föreställa sig. Kan det vara så att AIer är fantastiska concept artists, som filmbolag och andra omedelbart borde börja fatta större intresse för, när det kommer till att skapa nya, visuellt unika världar?
Med risk att väcka etikdebatten igen, om det finns ett etiskt problem så är det väl att AI:n ”stulit” mänskliga illustratörers verk? Och oavsett var du använder den så är ju detta detsamma. Om det etiska ligger i att göra något själv som man hade kunnat betala någon annan att göra så blir det ju etiskt problematiskt att klippa sitt eget hår eller laga sin egen mat.Jag har funderat på något liknande ett tag. Just det här med att ha AIn som första steg i processen, men att inte använda bilderna direkt i produkten utan mer att man använder dem för att bygga mood boards och visa för illustratörer vilken känsla/stämning/stil man är ute efter. Det känns för mig som ett ganska etiskt sätt att äta kakan och ha den kvar – å ena sidan använda sig av, som du säger, AIns potential att förverkliga märkliga visioner etc, samt att kunna pröva sig fram estetiskt utan att det kostar en massa pegar. Och å andra sidan ändå ge jobbet till en illustratör.
För mig ligger problemet främst i att använda AI på ett sätt som tar bort jobb från illustratörer. Och det är i hög grad beroende på att illustratörer är en grupp som redan har svårt att få skäligt betalt. Jag ser inga större problem med att använda t.ex. Github Copilot när jag programmerar, dels eftersom det inte är till projekt jag säljer men kanske framför allt för att det finns programmerarbrist – det är ingen som får svårare att sälja sitt arbete på grund av det.Med risk att väcka etikdebatten igen, om det finns ett etiskt problem så är det väl att AI:n ”stulit” mänskliga illustratörers verk? Och oavsett var du använder den så är ju detta detsamma. Om det etiska ligger i att göra något själv som man hade kunnat betala någon annan att göra så blir det ju etiskt problematiskt att klippa sitt eget hår eller laga sin egen mat.
Det här är min uppfattning också. AIn vet inget om hur saker "ska" vara, så den kan utan problem komma på saker som skulle vara krävande för människor att skapa, helt enkelt för att de då måste anstränga sig för att frigöra sig från sina förföreställningar. Samma sak som gör att AI suger på att avbilda normala människor gör att den kan vara jättebra på att leverera det underliga eller omänskliga, där det är en fördel att vi är i The Uncanny Valley.Efter att ha sett både Jim Henson + Hr Giger ovan, och Jodorowsky's "Tron" på facebook, och nu de här otroliga scenerna från Ancient Egypt + Cyberpunk, så slås jag av hur groteskt koola, intresssanta och annorlunda de här tre visuella visionerna är. Jag har aldrig någonsin sett något som liknar dem.
Det får mig att undra om det kan vara så, att AIer har stor potential när det kommer till att förverkliga märkliga visioner med otippad potential, som mänskliga konstnärer av någon anledning hittills inte lyckats föreställa sig. Kan det vara så att AIer är fantastiska concept artists, som filmbolag och andra omedelbart borde börja fatta större intresse för, när det kommer till att skapa nya, visuellt unika världar?
Ja. Det är fortfarande mer av en kuriositet ("[It's] like a dog's walking on his hind legs. It is not done well; but you are surprised to find it done at all!", för att citera Dr. Johnson) än något annat, med obefintlig intern kvalitetskontroll, men om några år torde det vara mer generellt imponerande (just nu måste man välja den sortens saker som AIn är bra på och välja bort eller redigera det de inte kan, som att veta hur många fingrar eller ens armar en människa har).Jävlar vad snabbt AI blir bättre på att skapa bilder :O
Jättestor skillnad bara under detta året ju?
Efter att ha sett både Jim Henson + Hr Giger ovan, och Jodorowsky's "Tron" på facebook, och nu de här otroliga scenerna från Ancient Egypt + Cyberpunk, så slås jag av hur groteskt koola, intresssanta och annorlunda de här tre visuella visionerna är. Jag har aldrig någonsin sett något som liknar dem.
Det bästa är ju att du och jag nu kan skapaGissningsvis kommer det användas just så och man ser proto-nyttjande redan med dessa AI-konstnärer. Det bör bli några som nyttjar detta till att plocka fram nya koncept och testa dem till saker som utvecklas av kreatörer.
Oavsett hur duktiga de blir på att ”skapa själva”.
Vi kommer aldrig ge pengar till en människa när datorn kan göra jobbet hundra gånger snabbare och billigare.Jag har funderat på något liknande ett tag. Just det här med att ha AIn som första steg i processen, men att inte använda bilderna direkt i produkten utan mer att man använder dem för att bygga mood boards och visa för illustratörer vilken känsla/stämning/stil man är ute efter. Det känns för mig som ett ganska etiskt sätt att äta kakan och ha den kvar – å ena sidan använda sig av, som du säger, AIns potential att förverkliga märkliga visioner etc, samt att kunna pröva sig fram estetiskt utan att det kostar en massa pegar. Och å andra sidan ändå ge jobbet till en illustratör.