De här är mer än bara "ta inspiration från". Det ligger snarare någonstans mellan "ta inspiration från" och att göra ett kollage. Och det finns ganska rejäla begränsningar på hur man får bygga kollage.
Jag tror inte du riktigt greppar hur det funkar. Kollage innebär att man plockar bitar, och det är inte vad den gör. Den tar något slags "det här bruset kan modifieras så att det påminner aningen mer om drag av de miljontals bilder jag sett", och sedan upprepar man det många gånger.
Jag ser det snarare som snobberi från illustratörer, en "carbon supremacist"-attityd.
Artister tenderar också att ha en helt annan attityd till vad de gör, det går typ 1000 (siffra plockat totalt ur röven, men som känns rimlig) utvecklare som gör open source-stuff på varje artist som släpper sitt stuff öppet. Har program lägre värde? Nej, de har ett eget värde, men de som sysslar med det har en annan attityd. De hymlar inte med att deras arbete bygger på andras. Feck, om alla utvecklare byggde allt från grunden så skulle vi inte ens haft Notepad idag. Bland artister, däremot, så är det värsta som kan hända att någon påstår att de byggt på vad någon annan gjort. En helt annan attityd.
Håller inte alls meed - i så fall borde vi redan ha straffbeskattat alla andra konstnärer för att låta sig ta inspiration från befintlig konst.
Dels det, dels så finns det ingen anledning att subventionera yrken som blivit ersatta av teknik. Isutkörare, sumprunkare, industrimåleri, typsättare osv. Det är yrkesskicklighet där också, men maskiner gör det bättre, billigare och snabbare. Vi kommer att se det här med fler och fler yrken, och lösningen är inte att försöka stoppa tekniken, det är att se över hur samhället funkar och skapa utrymme för att folk kan leva även om de bara har det som hobby.