Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Helt klart ett bra koncept för ett scenario!Något för NeoTech kanske
Helt klart ett bra koncept för ett scenario!Något för NeoTech kanske
Night Shade är det andra försöket att förgifta AI:n. Det första fungerade inte, av samma anledingar som gör det svårt för den här att lyckas. Det kallas "adversial training" och går helt enkelt ut på på att man genererar ett antal bilder med "giftet", och lär AI:n att känna igen dem. Det är just vad AI modellerna att byggda för, vilket gör det svårt för giftmakarna att vinna mer än högst tillfälligt. Det finns andra hinder.Det har hänt en del på AI-området sen vi tjafsade om AI senast. USA har presenterat regleringar, som bland annat kräver märkning av AI-genererat material och att myndigheter får insyn i AI-företagens data och deras riskanalyser. Ersättning till de som bidrar med träningsdata lyfts också. Man reglerar helt enkelt ett nytt område som har potentiell destruktiv effekt på samhället. EU jobbar med liknande lagar.
Ett annat spår är att skapare kan skydda sina verk med en digital vattenstämpel. Night Shade är en intressant twist, som inte bara gör materialet oanvändbart för en AI, utan förgiftar datan. Den besmittade datan sprider sig tydligen snabbt genom hela träningssystemet och korrumperar all utdata. Efterhand så ger till exempel prompten ”hund” en bild på en katt.
Så en motreaktion är på väg. Men också insikten att vi bara har sett början på vad AI kan göra. Här är en ny intervju med Open AI:s forskningschef:
https://www.technologyreview.com/20...-on-his-hopes-and-fears-for-the-future-of-ai/
Kan en större eller lägre andel av mänskligheten försörja sig på musik nu jämfört med innan?Musiken överlevde. Folk fortsatte att lära sig att spela och sjunga. Radion, spela in på kassett från radion, DJ:s och strömmad musik på internet har inte heller förintat musiken, trots domedagsprofetior varje gång.
Och det kan bara ses som något positivt om man betraktar musik och konst som något som i första hand är till för att passivt konsumeras, snarare än något som skapar välmående och har positiva effekter i övrigt när de utövas.Även de som inte lagt ner sitt liv på att lära sig rita, eller har pengar för att betala en konstnär, kommer att kunna få bilder på vad de vill. Precis som även de som inte kunde spela, eller betala en musiker, plöstligen kunde lyssna på musik när de vill, för ett sekel sen ungerfär.
sure, men det innebär fortfarande i förlängningen att färre människor kan göra samma mängd arbete, vilket gör att några måste avskedas. När jag jobbade på Paradox bad jag hela tiden min producent att skaffa oss AI-verktyg för att skippa det astråkiga dokumentationsarbetet, men upptäckte sedan att mina design-kollegor i Stockholm försökte verka för att facket skulle kräva ett förbud mot AI. Och de hade en bra poäng...för nu har jag ju själv fått sparken, och hade in hindsight inte haft något emot att göra lite mer tråkig dokumentation om det gjort att jag kunnat behålla mitt roliga designer-jobb.Ett avsnitt av Corridor Crew belyste vad jag anser är styrkan i AI - att snabbare kunna jobba igenom det repetitiva i ens arbete. Jag vet själv hur meningslöst det är att sitta och kladda med kod som bara ska finnas där, istället för att gör den givande programmeringen där man faktiskt fokuserar på funktionaliteten.
Det är ungefär 3 minuter av avsnittet som jag tänker på, till och med 15:30.
Lite tycker jag att parallellen haltar; det är snarare så att läget vi befinner oss i är att de som inte kan spela, eller betala en kompositör, nu kan generera ett musikstycke. Grammofonskivan var inte som AI, den var som en tavla: Man kunde nu 1) avnjuta konstverket utan att skaparen var där, och 2) duplicera skaparens verk. Men något nytt kunde man inte skapa.Även de som inte lagt ner sitt liv på att lära sig rita, eller har pengar för att betala en konstnär, kommer att kunna få bilder på vad de vill. Precis som även de som inte kunde spela, eller betala en musiker, plöstligen kunde lyssna på musik när de vill, för ett sekel sen ungerfär.
Kanske, kanske inte. Men en stor skillnad nu från tiden innan kassetten (och senare mp3 osv) är att makten till viss del har flyttats från ett fåtal jättestora företag till flera mindre ( även om stora musikbolag fortfarande har mycket makt såklart). När kassetten kom kunde folk enkelt spela in musik hemma och själva distribuera den, tidigare hade de varit beroende av en musikproducent. CD försäljning genererade mer pengar, men pengarna gick i fösta hand till skivbolagen och till ett fåtal jätterika artister. Att inte ha ett skivkontrakt betydde att ingen fick höra din musik.Kan en större eller lägre andel av mänskligheten försörja sig på musik nu jämfört med innan?
Jag tycker inte att AI går att använda överhuvudtaget för professionellt bruk (även bortsett de etiska och legala problemen). Det är för dåligt helt enkelt. Man kan med viss ansträngning få till något som ser typ ut som det man tänkte sig, men inte exakt. Och nästan alltid är det viktigt att det är just exakt, i professionella sammanhang. Och nu kanske någon säger att "vänta bara, generatorerna kommer att bli bättre och snart kommer du kunna få exakt rätt". Men jag funderar på om det stämmer, tekniken bygger på att skapa ett randomiserat brus och sedan förädla bruset gradvis till en bild. Och jag tror att just det randomiserade bruset är ett problem som är svårt att gå runt utan att helt tänka om hela tekniken från grunden.Dussinteckneriet är ju i stort sett redan ersatt om man inte vill ha 1) en väldigt specifik stil, 2) ett väldigt specifikt motiv och 3) många bilder som ser ungefär likadana ut.
Bara om vi utgår ifrån att 40-timmarsveckan är huggen i sten. Vi kan, i teorin, dela på arbetet om vi vill också. Det är nog en diskussion som är ofrånkomlig i längden, allt eftersom att mer och mer jobb automatiseras bort.sure, men det innebär fortfarande i förlängningen att färre människor kan göra samma mängd arbete, vilket gör att några måste avskedas.
Det här tror jag inte alls på. Det är inte så att det finns en fix mängd jobb som behöver göras och som vi behöver dela på - det är ett av de skadligaste ekonomiska argument som alls existerar. Tvärtom skapas mer behov av fler jobb om många jobbar (av mer än ett skäl), och det är bristen på kompetent arbetskraft som begränsar, inte att det inte ”finns mer jobb”.Bara om vi utgår ifrån att 40-timmarsveckan är huggen i sten. Vi kan, i teorin, dela på arbetet om vi vill också. Det är nog en diskussion som är ofrånkomlig i längden, allt eftersom att mer och mer jobb automatiseras bort.
Det stämmer förstås helt. Men i många fall kanske det handlar om "jag vill ha en bild ungefär typ såhär, typ kanske", och i de lägena fungerar ju AI-genererade bilder helt OK. Jag har dock fortfarande problem med att få en AI att generera den sortens bilder som jag skulle vilja ha till ett möjligen tänkt rollspel, men det är ju just för att jag har en mycket specifik sak jag vill uppnå (och kanske för att jag inte har rätt verktyg)Jag tycker inte att AI går att använda överhuvudtaget för professionellt bruk (även bortsett de etiska och legala problemen). Det är för dåligt helt enkelt. Man kan med viss ansträngning få till något som ser typ ut som det man tänkte sig, men inte exakt. Och nästan alltid är det viktigt att det är just exakt, i professionella sammanhang.
I mångt och mycket håller jag med, men vi har samtidigt sett att den kan vinna konst- och fototävlingar, att bara lätt manuellt bearbetade AI-bilder används till professionella bokomslag till bestseller-böcker, och så vidare.Jag tycker inte att AI går att använda överhuvudtaget för professionellt bruk (även bortsett de etiska och legala problemen).
Detta vad konst är för något är så invecklat och fullt av personliga preferenser att jag tycker det kan vara svårt att diskutera. För mig personligen är det nog inte jämförbart även om jag helt och fullt förstår att jämförelsen görs. Man kan säkert hitta undantagsfall där en konstnär jobbat under premisser där paralleller till en person som gör AI-bilder görs. Å andra sidan skulle jag nog kunna hitta gemensamma nämnare mellan en lagerhållare och en konstnär inom någon viss inriktning också. Vill understryka att detta inte är menat som en diss mot folk som gör AI-bilder. Jag hade ju en, från min sida, intressant diskussion med bland annat @Magnus Seter om att en bättre liknelse är en slags art director. Och det är ju också en trevlig titelDet finns både bildkonst och ordkonst som skapas med hjälp av slump. Resultaten lika väl som konstnärens utväljande av de bra resultaten bedömts ha verkshöjd. Att processen varit algoritmisk har inte påverkat.
Borde inte AI vara jämförbart?
Tonvikten inom upphovsrätt är väl ändå verkshöjden på resultatet, mer än på hur svårt det var att göra? Även om dessa två är sammanlänkade.Detta vad konst är för något är så invecklat och fullt av personliga preferenser att jag tycker det kan vara svårt att diskutera.
Det rimliga känns som att man kommer fram till att man inte behöver några specialregler kring AI och copyright, utan bara kör med verkshöjdsbegreppet här med.Tonvikten inom upphovsrätt är väl ändå verkshöjden på resultatet, mer än på hur svårt det var att göra? Även om dessa två är sammanlänkade.
Förlåt, jag missuppfattade dig. Jag trodde att du pratade om konst i form av vad som ur sociokulturell syn borde räknas som konst. Vad gäller upphovsrätt och juridik vet jag alldeles för lite och törs inte gissaTonvikten inom upphovsrätt är väl ändå verkshöjden på resultatet, mer än på hur svårt det var att göra? Även om dessa två är sammanlänkade.