JohanL
Champion
Kan du utveckla? Är det att du inte kan skapa dig en inre bild och därför har glädje av en yttre, AI-genererad bild?Som en person med afantasi, har Midjourney o dyl varit en revolution.
Kan du utveckla? Är det att du inte kan skapa dig en inre bild och därför har glädje av en yttre, AI-genererad bild?Som en person med afantasi, har Midjourney o dyl varit en revolution.
Det här är en rätt oärlig retorisk fråga som ställs kontinuerligt av pro-ai-sidan i debatten. Den är tänkt att tvinga motståndaren att erkänna gränsen är svår eller omöjlig att dra, och att det etiska dilemmat därför är olösbart (och därmed inte längre ett dilemma).
Händer är verkligen det svåraste att teckna! När jag tecknade ett seriealbum på ca. 50 sidor valde jag stil på karaktärerna nästan helt utefter att händerna skulle vara så lätta som möjligt att tecknaHar skissat lite löst på en sådan symbol som jag tänkt använda till mitt eget innehåll. Utkast:
View attachment 15374
Precis som ai-generatorer är jag ironiskt nog rätt dålig på att rita händer.
Exakt. Jag ser inte bilder i mitt huvud. Om någon säger ”en flaska ketchup” ser jag ingen falska, utan får mest en känsla av ”jag vet hur det ser ut”.Kan du utveckla? Är det att du inte kan skapa dig en inre bild och därför har glädje av en yttre, AI-genererad bild?
Superfin!Har skissat lite löst på en sådan symbol som jag tänkt använda till mitt eget innehåll. Utkast:
View attachment 15374
Precis som ai-generatorer är jag ironiskt nog rätt dålig på att rita händer.
Men det är inte sant. Inputen ändras från att vara med penna på ett papper, till att vara en "prompt" och eventuellt för-och-efterarbete. Under alla omständigheter är det en människa som föreställer sig en ... scen ... i huvudet och försöker sätta den på papper (skärm). Nu är det möjligt utan att vara skicklig med penna/pensel.medan ai används för att ersätta den mänskliga inputen i skapandet.
...antagligen bättre än 99% av befolkningen.rätt dålig på att rita händer.
På seriesidan tycker många illa om att teckna fötter, särskilt Rob Liefeld.Händer är verkligen det svåraste att teckna! När jag tecknade ett seriealbum på ca. 50 sidor valde jag stil på karaktärerna nästan helt utefter att händerna skulle vara så lätta som möjligt att teckna
Det beror väl iofs på vad vi menar med ”input”. Jag menade att man använder någon form av kreativ hantverksfärdighet för att åstadkomma det man vill. Och jag erkänner inte promptskrivande som vare sig kreativt eller hantverk.Men det är inte sant. Inputen ändras från att vara med penna på ett papper, till att vara en "prompt" och eventuellt för-och-efterarbete.
Rimligen. Vore märkligt om jag utgick från någon annans definition.Beroende på ens definition av konst, då så klart.
Det tror jag är ett misstag. Det kreativa är att föreställa dig vad du vill skapa (givet att det har någon slags originalitet) och hantverket är att skapa den prompt som får AIn att generera det du vill.Och jag erkänner inte promptskrivande som vare sig kreativt eller hantverk.
Håller med. Och det på skrev jag inte heller.Termerna ai-konst eller ai-konstnär är självmotsägelser, för ai kan inte skapa konst.
Mest för att påpeka att AI mycket väl kan skapa konst =)Rimligen. Vore märkligt om jag utgick från någon annans definition.
Nej, den kan ju inte det. Den kan på sin höjd plagiera.Mest för att påpeka att AI mycket väl kan skapa konst =)
För mig är den tolkningen så generös att orden förlorar sin mening. Det är för mig som att säga att det är kreativt att andas och ett hantverk att beställa en pizza.Det tror jag är ett misstag. Det kreativa är att föreställa dig vad du vill skapa (givet att det har någon slags originalitet) och hantverket är att skapa den prompt som får AIn att generera det du vill.
Det svåraste med att teckna fötter, och ben, tycker jag handlar om att försöka teckna en position som simulerar tyngd, det vill säga få det att se ut som att karaktären väger någonting. Nästan alltid när man står så har man inte spikraka ben och en rak rygg. Se hur figuren till vänster ser lite stel och onaturlig ut medan figuren till höger ser mer ledig ut, står mer som de flesta brukar. Det är det som är lurigt med ben och fötter tycker jag.På seriesidan tycker många illa om att teckna fötter, särskilt Rob Liefeld.
Ah, det var ordet "skapa" du hakade upp dig på? Fine: AI kan producera konst.Nej, den kan ju inte det. Den kan på sin höjd plagiera.
Nej, det var inte främst ”skapa” jag hängde upp mig på, det var ”konst”.Ah, det var ordet "skapa" du hakade upp dig på? Fine: AI kan producera konst.
Kontentan är att ai-konst eller ai-konstnär inte är självmotsägelser.
Jag tycker inte det. AI kan producera bilder.Ah, det var ordet "skapa" du hakade upp dig på? Fine: AI kan producera konst.