Diskussion om AI-genererade bilder

Status
Not open for further replies.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det här är en rätt oärlig retorisk fråga som ställs kontinuerligt av pro-ai-sidan i debatten. Den är tänkt att tvinga motståndaren att erkänna gränsen är svår eller omöjlig att dra, och att det etiska dilemmat därför är olösbart (och därmed inte längre ett dilemma).

MODERERING

Spekulera inte över andras motiv till att posta. Du vet inte vad personen som ställer frågan har tänkt, så uttala dig inte om det så tvärsäkert.

Som vanligt, uttala dig om vad du tycker och tänker, säg inte vad andra tycker och tänker.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Har skissat lite löst på en sådan symbol som jag tänkt använda till mitt eget innehåll. Utkast:

View attachment 15374
Precis som ai-generatorer är jag ironiskt nog rätt dålig på att rita händer.
Händer är verkligen det svåraste att teckna! När jag tecknade ett seriealbum på ca. 50 sidor valde jag stil på karaktärerna nästan helt utefter att händerna skulle vara så lätta som möjligt att teckna 😂

Dilandau

Myrmidon
Kan du utveckla? Är det att du inte kan skapa dig en inre bild och därför har glädje av en yttre, AI-genererad bild?
Exakt. Jag ser inte bilder i mitt huvud. Om någon säger ”en flaska ketchup” ser jag ingen falska, utan får mest en känsla av ”jag vet hur det ser ut”.

I vissa ovanliga undantagsfall kan jag se som ett urblekt gammalt fotografi som snabbt flimrar förbi.

Detta innebär att när någon snackar om ”amazon landsknektar” eller hur det ser ut i en dungeon eller vad det kan vara, så har jag varit helt lost.

Men nu kan jag plötsligt knappa in ”kung Arthur som egyptisk hieroglyf” och se en approximation av vad folk snackar om.

zo0ok

Rollspelsamatör
medan ai används för att ersätta den mänskliga inputen i skapandet.
Men det är inte sant. Inputen ändras från att vara med penna på ett papper, till att vara en "prompt" och eventuellt för-och-efterarbete. Under alla omständigheter är det en människa som föreställer sig en ... scen ... i huvudet och försöker sätta den på papper (skärm). Nu är det möjligt utan att vara skicklig med penna/pensel.

Jag är en ganska usel konstnär, men frågan är om det jag ritar med papper och penna ändå inte är lite bättre än det jag lyckas skapa med stable diffusion.

AI (som det är med stable diffusion - mfl - och bilder) används för att förkorta avståndet från mänsklig idé/input till ett första undermåligt verk.

Du (Vitulv, som ritar riktig bra svart-vitt i rollspelsstil), när du har en specifik originell idé i huvudet (vilket jag tror du ofta har), så kommer det under lång lång tid framöver vara enklare och snabbare för dig att realisera de ideerna med papper och penna, än att försöka beskriva med ord för en AI hur AIn ska rita dem för dig.

zo0ok

Rollspelsamatör
rätt dålig på att rita händer.
...antagligen bättre än 99% av befolkningen.

Jag tycker du ritar bra.

Och om jag hade iden i mitt huvud att rita den där, så tror jag det går snabbare att ta en ritkurs än att kämpa mig fram med Stable Diffusion. Det skulle åtminstone vara mycket mindre frustrerande och mycket mer utvecklande.

JohanL

Champion
Händer är verkligen det svåraste att teckna! När jag tecknade ett seriealbum på ca. 50 sidor valde jag stil på karaktärerna nästan helt utefter att händerna skulle vara så lätta som möjligt att teckna 😂
På seriesidan tycker många illa om att teckna fötter, särskilt Rob Liefeld.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Men det är inte sant. Inputen ändras från att vara med penna på ett papper, till att vara en "prompt" och eventuellt för-och-efterarbete.
Det beror väl iofs på vad vi menar med ”input”. Jag menade att man använder någon form av kreativ hantverksfärdighet för att åstadkomma det man vill. Och jag erkänner inte promptskrivande som vare sig kreativt eller hantverk.

Termerna ai-konst eller ai-konstnär är självmotsägelser, för ai kan inte skapa konst.

zo0ok

Rollspelsamatör
Och jag erkänner inte promptskrivande som vare sig kreativt eller hantverk.
Det tror jag är ett misstag. Det kreativa är att föreställa dig vad du vill skapa (givet att det har någon slags originalitet) och hantverket är att skapa den prompt som får AIn att generera det du vill.

Termerna ai-konst eller ai-konstnär är självmotsägelser, för ai kan inte skapa konst.
Håller med. Och det på skrev jag inte heller.

Men riktig konst upphör ju inte att vara konst så fort en icke-människa involveras i något steg i processen.

Vitulv

Det tror jag är ett misstag. Det kreativa är att föreställa dig vad du vill skapa (givet att det har någon slags originalitet) och hantverket är att skapa den prompt som får AIn att generera det du vill.
För mig är den tolkningen så generös att orden förlorar sin mening. Det är för mig som att säga att det är kreativt att andas och ett hantverk att beställa en pizza.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
På seriesidan tycker många illa om att teckna fötter, särskilt Rob Liefeld.
Det svåraste med att teckna fötter, och ben, tycker jag handlar om att försöka teckna en position som simulerar tyngd, det vill säga få det att se ut som att karaktären väger någonting. Nästan alltid när man står så har man inte spikraka ben och en rak rygg. Se hur figuren till vänster ser lite stel och onaturlig ut medan figuren till höger ser mer ledig ut, står mer som de flesta brukar. Det är det som är lurigt med ben och fötter tycker jag.

IMG_1063.jpeg

Vitulv

Ah, det var ordet "skapa" du hakade upp dig på? Fine: AI kan producera konst.

Kontentan är att ai-konst eller ai-konstnär inte är självmotsägelser.
Nej, det var inte främst ”skapa” jag hängde upp mig på, det var ”konst”.

Ai kan generera/producera illustrationer, men produkten är just illustrationer - inte konst. Och människan som ber ai:n generera illustrationen har inte skapat någonting.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ah, det var ordet "skapa" du hakade upp dig på? Fine: AI kan producera konst.
Jag tycker inte det. AI kan producera bilder.

Konst är inte slutprodukten. Att det blir en slutprodukt som sedan säger något till andra betraktare är bara ena halvan av det som gör det till konst.

Skulle vi någon dag få en AGI, en AI med riktigt självmedvetande, så kanske man skulle kunna säga att den AIn producerar, eller skapar, konst.

Men utan att en människa är inblandad blir det inte, i mina ögon, en konstnärlig process. Konsten är utförandet; det går inte att separera konst från att ha en konstnär.

Som jag ser det.

Målet för mig är ju inte att vi ska få så många fina bilder som möjligt i världen, utan att det ska skapas så mycket konst som möjligt.

Status
Not open for further replies.