Quadrante
Grisbonde
Det kommer som ett brev på posten. Men knappast trådens huvudfokus.Oooo, ska vi ha den diskusionen igen!? =D
Last edited:
Det kommer som ett brev på posten. Men knappast trådens huvudfokus.Oooo, ska vi ha den diskusionen igen!? =D
Väldigt bra video, och oerhört mycket av det han tar upp gäller ju även i allra högsta grad generativ AI även för bilder.Inte bilder, men ändå intressant:
Kul! Killen som pratar ligger bakom applikationen IReal, en sorts kompmodell för musiker kan vara intressant att kolla in!Inte bilder, men ändå intressant:
Det tycker jag är en väldigt bra beskrivning av dem; de har ett så märkligt utseende. De är både för detaljerade och samtidigt smetiga på något sätt. De känns också mer som avbildningar än ett försök att faktiskt skapa något; som någon försökt återskapa ett fotografi än att måla (värt att nämna är också att jag tycker fotorealistisk konst är ett jävla sömnpiller).Ok – som sagt, smak är olika och min är inte mer rätt än din – men dessa bilder gör absolut inget för mig, och en del i det är sannolikt att de har den där svårtdefinierade texturen som all AI-konst verkar ha (än i alla fall); som att bilderna är någon sorts kompromiss där man försökt sminka över skarvarna. Min smak upplever jag ofta också skilja sig från många andra i hobbyn, så jag tror mig inte va någon sorts representant för normen heller, ska sägas.
Dessutom:Uppenbara för dig. Det är lätt för oss nördar som konsumerar sjukt mycket media att sitta och himla med ögonen över hur lättlurade folk är.
Så två hypetrådar och en stängd tråd för kritik?* Denna tråd, som inte fokuserar på det negativa,
* Samt en dedikerad tråd för att dela med sig av och uppskatta AI bilder:
"AI kommer aldrig att kunna göra [specifik sak]" är ett område med väldigt dåligt track record för förutsägelserna.Inte bilder, men ändå intressant:
Fast att ”alla gör det redan, men i smyg” är inte att argument varken för eller mot ai, även om retoriken ofta används för att normalisera omoraliska handlingar. Det får mig att tänka på SD:s typiska ”vi säger bara vad alla andra tänker” vilket dels är en lögn som är omöjlig att motbevisa, och dels är till för att normalisera åsikter som generellt ses som moraliskt … tvivelaktiga.“There are tons of people who are using AI, but they can’t admit it publicly because you still need artists for a lot of work and they’re going to turn against you,” says David Stripinis, a VFX industry veteran who has worked on Avatar, Man of Steel and Marvel titles. “Right now, it’s a PR problem more than a tech problem.”
“Producers, writers, everyone is using AI, but they are scared to admit it publicly,” agrees David Defendi, a French screenwriter and founder of Genario, a bespoke AI software system designed for film and television writers. “But it’s being used because it is a tool that gives an advantage. If you don’t use it, you’ll be at a disadvantage to those who are using AI.”
Hollywood at a Crossroads: “Everyone Is Using AI, But They Are Scared to Admit It”
Despite the recent labor actions to combat it, Hollywood has already started using artificial intelligence, presenting the industry with the existential threat that many predicted.www.hollywoodreporter.com
Det är som jag förstod redan när jag provade skapa mina första AI bilder för två år sedan -
AI är här för att stanna. Det enda steget som återstår att ta, är att användningen av AI går från att vara kontroversiell till helt självklar och inte längre värt att diskutera.
Och då är vi ändå bara i begynnelsen av AI revolutionen. Så sent som denna vecka släppte OpenAI ChatGPT version 4o som beskrivs i termer av "nu är Spike Jonze's film Her, med Scarlett Johansson i den relevanta rollen, inte längre science fiction"
Tror aldrig det har sagts att denna tråden ska fokusera på positiva sidor. Det är både ris och rosor.Så två hypetrådar och en stängd tråd för kritik?
Lite trist att det är utfallet, men får väl ha förståelse för att moderatorerna gör den bedömningen.
Tråden låstes inte för att den innehöll kritik av AI-bilder, utan för att folk inte klarade av att hålla sig till ämnet. I den här tråden är det fritt fram att diskutera bra saker med AI-bilder och dåliga saker med AI-bilder. Men håll er till AI-bilder. Om ni börjar diskutera något helt annat, som modellbranchen eller forskningskvalitet, är det risk att den här tråden också blir låst.Så två hypetrådar och en stängd tråd för kritik?
Lite trist att det är utfallet, men får väl ha förståelse för att moderatorerna gör den bedömningen.
Det finns en märklig besatthet av tidsbesparing hos många ai-människor.Det här var för övrigt rätt deprimerande, och sammanfattar ungefär min uppfattning om folk som använder ai.
View attachment 18039
View attachment 18040
Säger så extremt mycket om stora delar av "AI art-bro" miljön.Det här var för övrigt rätt deprimerande, och sammanfattar ungefär min uppfattning om folk som använder ai.
View attachment 18039
View attachment 18040
Ge det lite tid så kommer någon ha tränat en ai-modell speciellt för att skapa dungeonkartror, och dessa kommer inte ha några av de brister du lyfter. Blir det ok då?Säger så extremt mycket om stora delar av "AI art-bro" miljön.
Den nedre AI-genererade bilden är rent objektivt sämre än din karta, för den har genererats av något som inte har en aning om vad den håller på med. Det är massa algoritmer som den lärt sig att betraktare uppskattar vid en hastig blick (exempelvis vad som funkar bra om det skrollar förbi i ett flöde), men så fort man börjar titta på bilden utifrån ett syfte så faller den samman. Det är som de här paketen med "10 000 battlemaps for TTRPGs" som går att köpa, med totalt dysfunktionella rollspelskartor.
En dungeon som inte förstår seperationen mellan rum och väggar, inte förstår hur nivåskillnader fungerar i två dimensioner, korridorer och trappor som leder från ingenting till ingenting osv. Något som vilken människa som helst kan förstå bättre, och göra mer funktionellt, men där lite filter skapar illusionen av någonting "estetiskt" (som den också misslyckas med, den här typen av AI-estetik är gräslig).
Det är också en av de grundläggande problemen med generativ AI, som den nuvarande tekniken inte ens är i närheten av att lösa, nämligen det att AIn inte har en aning om vad det är den gör. Den har lärt sig att generera det den får feedback på, övat på imitation, men det finns ingen faktiskt innebörd i uttrycken. Det är bland annat därför AI forfarande spottar ur sig bilder på människor med 8 fingrar, och chatbotarna som GPT ljuger och hallucinerar hejdlöst.