Diskussion om AI-genererade bilder

Status
Not open for further replies.

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,751
Location
Göteborg
Okej, jag blev nyss visad något askoolt av en av de professionella illustratörerna på mitt jobb:

Han har börjat använda AI-art för att skapa en perspektiv-, komposition- och färg-bas för sina bilder, och sedan ritar han ovanpå den för att förbättra saker, i synnerhet människor, som AIn failat med.
Det är så jag använder det mest också. Innan gjorde jag en skiss i ett 3d program, men detta är så sjukt mycket snabbare.
Det arbetssättet kommer nog att bli väldigt vanligt.
 

Faravid

Veteran
Joined
6 Sep 2022
Messages
31
Som (till viss del) illustratör kan jag inte låta bli att känna en smula vemod över vilket hårt slag det här är mot frilansande illustratörer. Någonstans har ju också AIn utgått från mänsklig konst för att skapa sina bilder, så vad vi får är egentligen ett sofistikerat sätt att mixa och matcha existerande bilder och få en produkt utan copyrightskydd.

Samtidigt tycker jag det finns något tilltalande i att vem som helst nu kan få fantastiska bilder till sin produkt utan att betala pengar eller ha någon talang. Det gäller ju att se det positiva i teknikens framsteg.


Cerevalis.png
Den här bilden kunde jag få skapad åt mig med bara några ledord i en kommandoprompt, och sedan några iterationer där jag valde den bästa bilden och fick lite versioner. Jag slås av hur välgjord den är vad gäller komposition och färgsammansättning.

För mer exakta applikationer (som datorspel) krävs så klart väldigt mycket manuellt arbete efteråt, men om man bara vill ha lite generella stämningsbilder till exempelvis en rollspelsbok är ju detta oslagbart.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Jag har bara följt tråden slarvigt...

Om man ska prova... vilket program ska man installera, och ska man köra på Linux eller Wintendo (jag har ingen Mac den prestandan)?
 

Faravid

Veteran
Joined
6 Sep 2022
Messages
31
Så gör även människor, så att det är att kringgå upphovsrättslagar är mest filosofiskt spekulerande.
Ja, vad är detta om inte filosofiskt spekulerande?

En människa kan inte i en handvändning generera en bild. Alla konstnärer samlar referenser och inspireras av andra, men det krävs fortfarande ett hantverk. Genom AI har vi ett sätt att kombinera all framgångsrik konst och bli serverade ett perfekt, upphovsrättsfritt, hopkok med en knapptryckning. Det känns som sagt bara en aning vemodigt att vi - snart - har gjort den mänskliga konstnären överflödig.

Jag har bara följt tråden slarvigt...

Om man ska prova... vilket program ska man installera, och ska man köra på Linux eller Wintendo (jag har ingen Mac den prestandan)?
För Midjourney är det bara att gå med i discord-gruppen och börja skriva prompts, väldigt enkelt
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
En människa kan inte i en handvändning generera en bild. Alla konstnärer samlar referenser och inspireras av andra, men det krävs fortfarande ett hantverk. Genom AI har vi ett sätt att kombinera all framgångsrik konst och bli serverade ett perfekt, upphovsrättsfritt, hopkok med en knapptryckning. Det känns som sagt bara en aning vemodigt att vi - snart - har gjort den mänskliga konstnären överflödig.
Tja, det tyckte säkert isbärarna, sumprunkarna och en massa andra yrken också. Men, till skillnad från dem så har konstnären inte blivit överflödig, han har bara fått ett bättre verktyg, ungefär som snickarna när de fick CNC-fräsar och laserskärare. I slutänden så krävs fortfarande ett proffs för att se vad som är bra.

Det är ju inte som att formgivare försvann när Word kom, eller presentationsteknik blev oviktigt när Powerpoint kom.

Verktyg är verktyg, inte mer.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Väldigt intressant video om att skapa film med AI. Den talar om olika delar av filmskapandet och vilka AI som finns i dagsläget som skulle kunna fylla den nischen. Vi är en bra bit ifrån det ännu, men byggklossarna existerar och det går ju fort i den här branschen.

Videon är på spanska, men i slutet gör han ett litet försök, med resultat på engelska, med att få GPT3 att generera en berättelse och sedan låta Stable Diffusion skapa bilder till den, och en annan AI att läsa upp den, och skapar ett program som när det körs genererar en film. Han säger inget om musiken, men tidigare har han talat om musikskapande AI, så eventuellt är den också AI-skapad.

Om man inte vill lyssna på förklaringarna (på spanska, då) så kommer filmen vid 13:30.

 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Tja, det tyckte säkert isbärarna, sumprunkarna och en massa andra yrken också. Men, till skillnad från dem så har konstnären inte blivit överflödig, han har bara fått ett bättre verktyg, ungefär som snickarna när de fick CNC-fräsar och laserskärare. I slutänden så krävs fortfarande ett proffs för att se vad som är bra.

Det är ju inte som att formgivare försvann när Word kom, eller presentationsteknik blev oviktigt när Powerpoint kom.

Verktyg är verktyg, inte mer.
Att se vad som är bra tror jag (tyvärr?) också är en algoritmisk fråga. Jag föreställer mig att en mjukvara ganska enkelt kan lära sig ungefär vilken smak varje användare har (kanske utifrån webbhistorik) och att man utöver det även kan ange saker, till exempel om man är ute efter något särskilt.

Jag är förvånad över att något motsvarande inte (?) finns för musik. Att datorer har komponerat musik för ganska längesedan vet jag, men jag har inte sett något Music Journey eller liknande ännu. Lär inte vara långt bort i tiden. Inte heller att kombinera AI-musik med AI-bilder (även rörliga).
 

Faravid

Veteran
Joined
6 Sep 2022
Messages
31
Tja, det tyckte säkert isbärarna, sumprunkarna och en massa andra yrken också. Men, till skillnad från dem så har konstnären inte blivit överflödig, han har bara fått ett bättre verktyg, ungefär som snickarna när de fick CNC-fräsar och laserskärare. I slutänden så krävs fortfarande ett proffs för att se vad som är bra.

Det är ju inte som att formgivare försvann när Word kom, eller presentationsteknik blev oviktigt när Powerpoint kom.

Verktyg är verktyg, inte mer.
Jo, det finns gradskillnader av verktyg. Verktygen du nämner kräver fortfarande en tränad handhavare, och är dyra investeringar. Att skriva några ord i en kommandoprompt och få en bild man är nöjd med kräver på sin höjd att ett tränat öga efteråt okejar den bilden.

Jag är inte teknikfientlig, och som jag skrev tycker jag i första hand att detta är fascinerande, och på ett sätt demokratiskt (att alla får tillgång till bilder till sina produkter). Jag konstaterar bara att AI-genererad konst väldigt plötsligt innebär en radikal skillnad för yrkesverksamma illustratörer.

Jag ser framför mig att hela fältet med digitalt måleri (med communities som deviantart, artstation etc) kommer uppleva en gamechanger när gallerierna fylls av bilder från användare som efter en smula träning blivit duktiga prompt-smiths, jämfört med tidigare då man behövde tusentals timmar av träning inom färglära, komposition, anatomi, perspektiv, etc.

Jag reflekterar över detta i egenskap av (bla) illustratör - sumprunkare och isbärare får ha egna intressegrupper som talar för deras sak.

PS:
Om någon är intresserad av min egen tidigare produktion så skapade jag i princip all grafik för den här titeln.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
En till, bara för att visa att AIn är rätt träffsäker. Återigen, inget urval, det här är rakt av vad den genererade på "Lovecraftian monster in dark forest, thunderstorm, fantasy art" och "Lovecraftian monster in dark forest, thunderstorm, old photo, black and white". Lägre kvalitetsinställningar för att öka hastigheten, ungefär 1 minut per bild. Allt i StableDiffusion.

Återigen, känns som om alla skulle kunna användas, utom möjligen den där den hade ett osynligt monster (fast den skulle lätt kunna användas i ett annat sammanhang).


StableDiffusion1 (2).jpg

Sure, en professionell illustratör hade antagligen kunnat göra bättre, men antagligen (och förhoppningsvis) inte en bild i minuten, dygnet runt, gratis. De fyller olika nischer.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
En till, bara för att visa att AIn är rätt träffsäker. Återigen, inget urval, det här är rakt av vad den genererade på "Lovecraftian monster in dark forest, thunderstorm, fantasy art" och "Lovecraftian monster in dark forest, thunderstorm, old photo, black and white". Lägre kvalitetsinställningar för att öka hastigheten, ungefär 1 minut per bild. Allt i StableDiffusion.

Återigen, känns som om alla skulle kunna användas, utom möjligen den där den hade ett osynligt monster (fast den skulle lätt kunna användas i ett annat sammanhang).


View attachment 9826

Sure, en professionell illustratör hade antagligen kunnat göra bättre, men antagligen (och förhoppningsvis) inte en bild i minuten, dygnet runt, gratis. De fyller olika nischer.
Lovecraftska monster bör ju funka väldigt bra för AI-illustrationer. Att det ser ”fel” ut blir bara en bonus!
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Lovecraftska monster bör ju funka väldigt bra för AI-illustrationer. Att det ser ”fel” ut blir bara en bonus!
En skicklig eller möjligen tursam promptmakare kan säkert göra intressanta Lovecraft-monster. Men samtidigt är AI-flödena fulla av rätt stereotypa och ointressanta skapelser. Det är väldigt mycket Lovecraft-tentakler, stela androider och oljekluttiga landskapsvyer. Mycket fantasilös fantastik. Många verkar använda prompts där exempelvis Lovecraft och Giger ingår. De är påfallande vanliga. Det går ju att vara mer kreativ än så - även för den som gör varelser till just den sedan länge mycket väl genomtröskade Cthulhu-mythosen...
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
En skicklig eller möjligen tursam promptmakare kan säkert göra intressanta Lovecraft-monster. Men samtidigt är AI-flödena fulla av rätt stereotypa och ointressanta skapelser. Det är väldigt mycket Lovecraft-tentakler, stela androider och oljekluttiga landskapsvyer. Mycket fantasilös fantastik. Många verkar använda prompts där exempelvis Lovecraft och Giger ingår. De är påfallande vanliga. Det går ju att vara mer kreativ än så - även för den som gör varelser till just den sedan länge mycket väl genomtröskade Cthulhu-mythosen...
Jag har medvetet hållit promptsen öppna, för att se vad AIn hittar på. När jag hittar något intressant så fortsätter jag på samma seed, men ändra prompten lite för att få det jag vill ha.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,751
Location
Göteborg
Att se vad som är bra tror jag (tyvärr?) också är en algoritmisk fråga. Jag föreställer mig att en mjukvara ganska enkelt kan lära sig ungefär vilken smak varje användare har (kanske utifrån webbhistorik) och att man utöver det även kan ange saker, till exempel om man är ute efter något särskilt.

Jag är förvånad över att något motsvarande inte (?) finns för musik. Att datorer har komponerat musik för ganska längesedan vet jag, men jag har inte sett något Music Journey eller liknande ännu. Lär inte vara långt bort i tiden. Inte heller att kombinera AI-musik med AI-bilder (även rörliga).
Det finns en webbtjänst som heter Aiva sedan ett par år, som skapar låtar med en knapptryckning. Man kan välja musikstil, instrumentering, tempo och låtlängd. Sedan spottar den snabbt ut en färdig låt, med tillhörande ”piano roll” som går att lyfta in i valfritt musikprogram.

Den är långt ifrån att vara någon Dall E för musik, utan påminner mer om Artbreeder - som ett lotteri där 1 av 100 blir hyggligt bra. Men det är minst lika roligt och vanebildande som en bildgenerator : )
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Återigen, känns som om alla skulle kunna användas, utom möjligen den där den hade ett osynligt monster (fast den skulle lätt kunna användas i ett annat sammanhang).
The Dunwich Horror? :)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
PS:
Om någon är intresserad av min egen tidigare produktion så skapade jag i princip all grafik för den här titeln.
Extremt coolt! Jag började spela det spelet som del av min spelklubb, och det ligger definitivt bra till när det gäller spel jag vill återvända till. Jag har använt det nån gång som exempel på inhemsk bra spelproduktion i icke-AAA-segmentet till mina elever (speldesignfördjupning på TE-program på gymnasiet).
 
Status
Not open for further replies.
Top