Re: Sluta trolla
Teobald said:
Jag vet många som ska knöka in ämnet i varje diskussion, oavsett ämne, och som tar de extrema ståndpunkterna.
Jag tror att många som du ser som extrema inte ser sig själva som extrema.
Är det då du eller dem som får bestämma vem som är extrem?
Teobald said:
Var och en får väl bestämma vad som är relevant, men man kan inte räkna med att få åhörare om man inte är resonabel.
Olika människor upplever olika människor som olika resonabla. Jag är säker på att ganska många anser att Per Ström är resonabel. Det betyder inte att jag tycker det.
Problemet här är det här med normer. För en del av oss är det inte "extremt" att vilja använda hen som pronomen, till exempel. Det är bara praktiskt. För andra är ett nytt pronomen en stor katastrof.
För mig är det "extremism" om man skriver ett rollspel där alla bilder som visar aktiva människor föreställer män, eller att alla bilder som visar passiva människor föreställer kvinnor.
Tro inte att taktik är något som inte diskuteras bland feminister: Hur ska man få till stånd en förändring utan att folk slår bakut? Framför allt blir det då problem om den man pratar med inte vill ha någon förändring. Eller för all del vill gå tillbaks till något som (i våra ögon) är ännu sämre.
Teobald said:
Exempel från annan debatt: Det är löjligt att gnälla på Tintin så länge som vi har SD i riksdagen. De som gnäller på Tintin tar bort fokus från de verkliga problemen genom sin hardcore-hållning.
Det underliggande problemet i båda fallen är vardagsrasismen; båda är symptom på samma sak. jag tror definitivt att diskussioner om normaliserad vardagsrasism och rasstereotyper i populärkultur kan hjälpa till att medvetandegöra de som idag röstar på SD.
Det är inte det minsta löjligt eller extremt att påpeka den väldigt uppenbara rasismen i Tintin i Kongo och även en del andra (Tintin i Amerika till exempel). Det är samma diskussion - det är också samma diskussion som att man inte säger negerboll.
Teobald said:
Nej, det är ett hälsotecken.
Nu får du bestämma dig. Antingen är det ett hälsotecken, eller så borde jag vara mer tillmötesgående. Det är nämligen ganska ofta så, att de du menar att jag borde vara mer tillmötesgående mot, är de som har åsikter jag har väldigt svårt att respektera. Oavsett om det rör sig om nån som gillar Per Ström eller någon som gillar Jimmie Åkesson.
Teobald said:
Har du funderat på VARFÖR folk vill lägga locket på diskussionen? Jag tror inte att det (i de flesta fallen) beror på att de finner frågan oviktig.
Jag tror inte att de finner frågan oviktig; jag tror att de tycker att det är väldigt viktigt att den inte diskuteras. Om jag skulle gissa, skulle jag säga att det rör sig om en vilja att bevara nuvarande ordning.