entomophobiac
Low Prep High Play
Jag hänvisar främst till definitionen av uttrycken, snarare än hur de används. Alla från Gustav Freytag till Joseph Campbell till Georges Polti till Aristoteles till Vladimir Propp har försökt formalisera mytologiskt berättande och/eller drama på olika sätt och tagit fram olika modeller. Men det gör inte att orden får en ny betydelse. Det får de inte av Story Now-resonemanget heller. Jag tolkar mer Story Now-resonemanget som ett formaliserat system för att uppnå vissa (riktigt coola) effekter runt spelbordet. Men det gör inte att berättelsen byter skepnad. Bara att uttrycken används för att förstärka effekten runt spelbordet.Christoffer;n319823 said:Men, inget av det här säger ju att din definition av berättelse är felaktig (eftersom det finns drösvis med författare som ex. inte använder sig av plot alls, så väljer jag att tillskriva dig denna definition, se ex. Att skriva av Stephen King), bara att den inte kan användas när tillsammans med Story now (eller tillhörande story after/before).
Lite som att Moves i AW inte precis är samma sak som Moves i ett fightingspel, men ändå på något plan kan jämföras konceptuellt med varandra.