krank said:
jag gillar att de är hycklare, men gillar nog mest att de är det för att det är vad vem som helst skulle bli med tillgång till samma magi/teknologi/makt. Som vem som helst faktiskt är, helt utan sådan tillgång.
Jag tror vi kan diskutera det här ganska länge, då alla kan göra det utifrån sin egen tolkning. Jag, som främst identifierar Star Wars som episod 4-6, och tog till mig episod 1-3 som en parantes, och som aldrig läste EU, har aldrig upplevt jedi som hycklare eller as.
Obi-Wan och Yoda förmedlar en ganska nyanserad bild av känslor som något både kraftfullt och potentiellt riskabelt.
"Your insight serves you well. Bury your feelings deep down, Luke. They do you credit, but they could be made to serve the Emperor."
"Your eyes can deceive you. Don't trust them. Stretch out with your feelings!" (Träningen i Millenium Falcon)
"Trust your feelings" (Rännan i dödsstjärnan)
Det verkar som det finns en koppling mellan kraften och känslor här. Bägge är mäktiga krafter som vi behöver för att lyckas, men som kan bli farliga om man använder dem fel.
Jag tycker det här är en ganska bra och träffande beskrivning av hur känslor kan upplevas som både viktiga/nyttiga och otäcka, även om det går att problematisera lite mer hur känslor fungerar.* Jag antar att Lucas lät sig inspireras av hur han själv tänkte om och upplevde känslornas roll i sitt liv under slutet på sjuttiotalet.
* Känslor är
i sig aldrig farliga, men de kan vara ihopkopplade med ångest, och sättet vi hanterar denna ångest på kan bli problematiskt eller leda till lidande.