Nekromanti Ditt första rollspelande

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Feel free att låsa den här tråden om nu det ghär tagits upp örtio gånger men jag tänkte eg spinna viare på Ditt första rollspelsmak tråden.

Vilket spel var det?

När spelade du ditt första rollspel?

Hur gammal var du?

Vad minns du av det?

Hur påverkade det dig? (as in jag blev rollspelsmakare, jag tyckte det var sjukt, jag tyckte det var skitkul eller nån helt annan referens)

Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vilket spel var det? Drakar eller Mutant men troligen Mutant. Hösten 84 eller 83.

När spelade du ditt första rollspel? Se ovan.

Hur gammal var du? 10

Vad minns du av det? Jisses vad fan, vad ÄR det här? jag hade gjort brädspel i några år (Artelleritaktik, tänk er en nioåring som skriver avancerade tortyrregler, BUP någon?), Drakdödaren med en spelplan på 1 kvadratmeter, minst 80 kort, 10 T6 och 20 sidor regler (finns kvar på mitt land och ränderna verkar aldrig gå ur mig ifråga om mastodont i spelfrågor. Men i rollspel fanss det ju regler som behandlade om spelaren svimmade vid spelbordet (trodde jag men det handlade om rollpersonen), regler på 68 sidor, och massa colla FORMULÄR!!!!

Hur påverkade det dig? (as in jag blev rollspelsmakare, jag tyckte det var sjukt, jag tyckte det var skitkul eller nån helt annan referens) Ja inte fan dög rollspelen på marknaden och Star Wars hade ju kommit så det måste ju finnas ett spacespel på marknaden så jag skulle sätta ihop ett och fan så mkt större än de som fanns. Att jag inte gett upp än är ju en gåta.

Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det? Samma sommar på landet 83/84 Drakar och Demoner. Jag blev så jävla fascinerad och ville vara med först som spelare och sen som spelledare men fick inte.

Till och med en del tjejer i min klass spelade rollspel nån gång de åren. Men nu ska vi inte bli nostalgiska.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Vilket spel var det?

Drakar och Demoner 3.0.

1990.

Hur gammal var du?

12 år.

Vad minns du av det?

Väldigt mycket. Jag spelade en jägare och vi spelade på platsen där Skönheten och Odjuret utspelade sig (även om vi inte spelade äventyret). Vi blev tillfångatagna av lagmännen och dömdes till döden. Vi försökte ta oss ur cellen, men misslyckades. Till slut kom vi ut för att avrättas och där lyckades vi att fly.

Hur påverkade det dig?

Jag hade fått Drakar och Demoner 3.0 tidigare, men inte förstod att ha använt det. Efter att spelat det med min kusin och bror på semestern blev jag kär. Brände hela semesterkassa på DoD Expert och Enhörningshornet.

Då jag återvände hem så fick andra klasskamrater höra talas om det. Dessa hade jag inte umgåtts mycket med, men de kom att bli mina bästa vänner och vi spelade många långa år tillsammans.

Jag hade alltid gillat att skapa berättelser och det här gav mig en utmärkt möjlighet till det. Jag blev helt besatt av mediumet - och är det än idag.

Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?

Jag tror det var -87, men kan varit året efteråt. Det var Drakar och Demoner 3.0 som sagt var. Fick det i födelsedagspresent för jag önskat mig det eftersom boxen såg så häftig ut. Förstod inte ett smack hur det skulle användas dock. Först tre år senare föll polletten ned.

Ram

Skev
Vilket spel var det?
Drakar och demoner, den blå boxen.

1983

Hur gammal var du?
11

Vad minns du av det?
Det handlade inte om någonting, det var bara en stig genom skogen. Jag envisades med att hela tiden ta den andra vägen gentemot vad min medspelare gjorde, jag hade inte alls hajjat det där med samarbete. Vi slogs mot vargar och blev ihjälslagna av ett troll i en hemlig gång under ett hus i en by.

Hur påverkade det dig?
Jag gick omedelbart hem och slaktade familjen Yatzy och gjorde mitt eget spel. Åsså blev jag nörd förstås...

Chronopia förstod jag mig aldrig på. Men jag vet inte om det var först... Mutant RYMD och Kult var också med bland dem som jag aldrig köpte.

Fienden

Hero
Zhoria, när jag var 11 år gammal. Detta var även första gången jag ens hört talas om rollspel. Gissar att året var 2003 eller 2002... Minns inte om jag fyllt år eller inte när det hände.

Det började som en solosession där jag spelade magiker, tror att brodern min spelade introäventyret till Zhoria. Andra sessionen tog jag med mig två vänner (två år äldre än mig), och dessa fick göra karaktärer. Tillsammans gick vi till Alby, gick vilse i skogen och efter det blev det inga fler spelmöten. Kommer ihåg mycket väl när en av oss fumlade på växtkunskap och min bror beskriver "Enorma blåbärsbuskage".

Det i stort sätt formade mitt liv, och fick mig att VÄLDIGT fort tacka ja när min tyskalärare erbjöd sig spelleda mig och några vänner i Drakar & Demoner 3, vilket i sig fick mig att helt och hållet ägna mig åt enorma nördigheter såsom TCGs, miniatyrspel och komplexa brädspel.

Jag hatar min bror och allt vidrigt han gjort mot mig och min familj, men man måste ändå vara tacksam för att han spelade Zhoria med mig, om än bara två sessioner.

//Kraetyz

Doctor_Hell

Veteran
Vilket spel var det?

Drakar och Demoner ett hopkok av böcker från olika utgåvor

tidigt 90-tal .

Hur gammal var du?

11 år.

Vad minns du av det?

Vi spelade hemma hos en klasskompis som hette Bosse elr ja han heter nog det nu med =).. Vi spelade ett äventyr som byggde på nått david eddings hopkok och jag var en nyissisk eunuck som hade en orm i en kruka och ått massa örter och bär med olika lustiga effekter och lönnmördade mina fiender med en förgiftad dolk

Hur påverkade det dig?

It was love at first sight , där och då påbörjades min lisvlånga romans med rollspel , när jag tänker efter är det nog det längsta förhållande jag haft :gremwink:

Jag tror det var 80-talet nångång , såg drakar och demoner i vår lokala leksaksaffär det var boxen med elric på men då hade jag inte en aning om vad det var för nått och det skulle dröja ytterliggare några år innan jag fastande för hobbyn men oboy då fastnade jag rejält =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
<br style="font-weight: bold;">Vilket spel var det? Mutant Chronicles
<br style="font-weight: bold;">När spelade du ditt första rollspel? I efterhand har jag genom att snacka med folk jag kände då kommit fram till att det var antingen våren jag gick i åttan eller hösten i nian, vilket borde placera oss i 1996.

Hur gammal var du? Förutsatt att det var innan min födelsedag så var jag 14 år gammal 1996. Kan ha hunnit fylla 15.

Vad minns du av det? Just första spelmötet minns jag väldigt, väldigt vagt. Jag var imponerad av alla böcker, och vi spelade nånstans ute i nån skog eftersom en av spelarnas föräldrar var kristen och såg rollspel som satans verk... Det påghick under åtminstone nåt år, att vi smög med vad vi höll på med. Lånade utrymmen i tvättstugor och annat. Även min mor var orolig över rollspelandet, men inte alls lika bestämt fördomsfull...

Hur
påverkade det dig?
På massor av sätt, såklart. Det var den första gemenskap jag varit en del av, den första där jag var någorlunda accepterad eller åtminstone fick vara med. Jag var nog hyfsat utmobbad även i den spelgruppen, men jag var med ändå - jag fick ju, och det var roligt även om det ganska ofta blev så att mina rollpersoner förlöjligades eller helt enkelt blev sämre än alla andras.

I längden har MC format mig i mina åsikter om hur rollspel "bör" vara; som mitt första blir det ju nåtslags måttsatock. Idéerna om att "Modda regler" kom tidigt, och jag har väl ingen nostalgi för dem direkt. Däremot är det få spelvärldar jag tycker är bättre beskrivna än MC's, framför allt med tanke på när det släpptes.

Som person... Tja, rollspel var som att hitta hem. Jag bodde redan i min fantasi mer än jag bodde i "verkligheten"; jag var en bokslukare och en drömmare av stora mått. Att nu få möjlighet att bygga världar och berättelser... DÅ handlade det nog mycket om att fly en verklighet jag hatade; ganska snart in på gymnasiet började det istället handla om att bearbeta verkligheten (nutida skräck etc).

Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det? Menar du innan jag började spela? Det vete farao. Jag var vagt medveten om Drakar och Demoner-omslagen och så har jag för mig, men minnet är mycket luddigt. För mig börjar min rollspelsbana med att spela Kampen om Citadellet, och sedan introduceras till Mutant Chronicles.

tull

Hero
När Persson miste oskulden

Vilket spel var det?
EON

Vet inte när det var. Påsken 2001?
Det var en sverokförening som arrangerat ett lajv jag besökt tidigare. De anordnade även ett LAN i Bollnäs där man fick möjligheten att prova på och spela rollspel.

Hur gammal var du?
Jag befann mig i gränslandet mellan högstadiet och gymnasiet.

Vad minns du av det?
Det var jag och en kompis där som provade. Vi satt uppe på bygdegårdens vind. Jag fick spela en Kraggbarbar med tvåhandssvärd och kompisen spelade en Heneáalv (alven var typ naken iaf) med pilbåge. Tillsammans reste vi runt i någon skog, minns ej varför. Vi fick i alla fall döda en massa vargmän. OB-tärningarna skapade mycket fniss och skratt. Särskilt när vi fumlade och slog perfekta slag. Vi peppade varandra som en utrasgrupp på en fotbollsarena när skadetärningarna skulle slås.

Hur påverkade det dig?
Ja jag hade roligt som fan så klart. Köpte en EON-regelbok efter det.

Dungeons & Dragons, vet ej om det var 3.5 eller 3.0. Det var en massa forgotten realmsböcker vid samma hylla i alla fall. Var sugen på att köpa böckerna eftersom jag spelat datorspel som utspelade sig i den världen och med det regelsystemet. Det här var något år innan jag provade på rollspel i Bollnäs. Köpte inte böckerna eftersom jag inte hade någon att spela med.

Vimes

Sillkung
Vilket spel var det? - Någon av åttiotals-DoD-utgåvorna. Antagligen den med Elric, men jag är inte hundra.

När spelade du ditt första rollspel? - 1989, kanske.

Hur gammal var du? - 6

Vad minns du av det? - Inte så värst mycket av uppenbara orsaker. Min fyra år äldre bror var SL och jag spelade en kentaur, har jag för mig.

Hur påverkade det dig? - Jag tyckte det var skittråkigt och fjantigt och bestämde mig för att aldrig någonsin spela rollspel eller hålla på med något annat än bilar, brudar och hockey. Jag började bränna böcker och slå folk som hade glasögon.

Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det? - Inget alls.

sakara

Veteran
Vilket spel var det?

DnD 3.5

2003 skulle jag tro

Hur gammal var du?

15-16

Vad minns du av det?

Var ett dungencrawl med ett gäng andra. Kommer ihågrelativt mycket om själva spelet. var jäkligt kul. Hittade en underjordisk drowstad bland annat. Tyvärr ran allt ut i sanden efter några spelmöten

Hur påverkade det dig? (as in jag blev rollspelsmakare, jag tyckte det var sjukt, jag tyckte det var skitkul eller nån helt annan referens)

Var skitkul. Ledde i slutändan till attjag blev SL för min nuvarande grupp. Samt att man började skapa egna världar mm.

Mutant..den där lila boxen

Xyas

Swashbuckler
Vilket spel var det?
Ingen aning, nån sort cyberpunk.

Førsta halvan av 90-talet.

Hur gammal var du?
Knappt tonåring.

Vad minns du av det?
En kompis kompis spelførening ville rekrytera fler spelare, eller det var vad de påstod. Gick nyfiken dit tillsammans med kompis 1 och blev ihopklumpad med en bunt andra nybørjare till en ointresserad, oførbered spelledare som tvingade oss igenom en førnedrande episod dær vi ble uppspøade av ett biker-gæng som vi inte kunde skjuta på før "de har ju hjælmar". Nær vi førsøkte fly ramlade vi øver tunnor som exploderade før att "ni frågade ju inte om det var något i vægen". Den sista øverlevande spelaren børjade då fråga om tunnornas exakta placering och fick veta att han stod i en cirkel av tunnor som sakta rørde sig nærmare. Han ville hoppa øver dem men fick beskedet att "det ær omøjligt", sen sløt sig tunn-cirkeln.

Hela episoden var som tur var inte så lång (kanske 30 minuter), men spelledaren tog varje chans han fick att skratta elakt, snæsa åt oss och svænga sig med diverse smædesord.

Jag har en tendens att, om jag inte tænker på det, reflexmæssigt anta att rollspelsnørdar ær små, osækra mænniskor med ett behov av att hævda sig på andras bekostnad. wrnu bidrog faktiskt i tidernas begynnelse mycket till att nyansera min bild av rollspelare då mina førsta konventsbesøk tyværr hade en hel del episoder liknande den ovan.

Vilket var det första spel du kom i kontakt med som du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?
Call of Cthulu.

Arfert

Facit
Vilket spel var det?

D&D, lådan med draken och MUn med struthatt.

1978

Hur gammal var du?

17

Vad minns du av det?

Ganska mycket, det var en stor händelse för en tonåring i DDR-Sverige.

Jag blev livslång rollspelare.

1979-80, RQ och Tunnels & Trolls med flera på Tradition.

Möller

Hubert Hortlax
När spelade du ditt första rollspel? Antagligen 2003.

Hur gammal var du? 12 år ska jag ha varit då.

Vilket spel var det?Drakar och Demoner 6 Reviderad utgåva.

Vad minns du av det?Hm. Bästa kompisen hade fått en häftig bok i födelsedagspresent av sina föräldrar, som inte hade nån aning om vad de get honom. Vi läste igenom den, och sen så lekte vi nån form av berättarlek utifrån det.

Sen så skaffade jag nog mitt eget ex av DoD6:R. Tidigt spelledde jag ett äventyr som gick ut på att rollpersonerna skulle eskortera en handelsman. Längs en väg. Ja, de blev anfallna av både skogstroll och en jätte.

Hur påverkade det dig? Ja, jag fortsatte mina osäkra steg som spelledare. Visst var jag vanlig spelare också, men inte mycket.

Det var nog ganska bra för mig. Jag var inte direkt mobbad, men lite ensam eller åtminstone osynlig var jag. Rollspelandet var att vara med kompisar, och det är det fortfarande.

Kanske Eon. Eller Mutant:UA. Möjligtvis D&D. Dethär var på den tiden rollspel inte fanns i butiker, och om de fanns så tittade jag inte på andra än DoD-böckerna.

Jag hade en spelare som lirade Eon med sin brorsa och nån till dock. Han hade lustiga historier, jag blev inte direkt avundsjuk. Tydligen hade han slagit fram sin rollpersons styrka, och sedan slagit fram att han hade en yxa. Grejen var att yxan var för tung för att användas av honom. Jag vet inte, det var märkligt...

Jag blev medlem på Riotminds forum våren 2005. Har fortfarande fler inlägg där än här. Fanboyismen var hög, men både Mutant:UA och D&D nämndes ibland. Minns att jag surfade in på Järnringens hemsida och konstaterade att M:UA, det var inget för mig.

Johan K

Gammal & dryg
Jag var runt 9 år & hade läst lite fantasy, då hittade mina polare Sagan om Ringen rollspelet. Det var det första vi körde. Minns att vi hade en kampanj som pågick LÄNGE & av det var mysspel hela tiden av det.

Hur det påverkat mig, tjaa bra fråga.. Vet inte riktigt faktiskt. Dock har jag hållt liv i rollspelandet sedan -86

Botulf

Hero
Vilket spel var det?
Drakar och Demoner 91

Sommaren 1996

Hur gammal var du?
Nio

Vad minns du av det?
Mest rollformulären och blev fyllda av SLP:er,jag var ensam spelare, och figurerna som blev ritade på dom. Minns även rutnätet för strid som vi fyllde med små pluppar från något brädspel eller något. Minns inget av historien utom att det borde ha varit introduktionsäventyret då varken jag eller SL(min storebror) hade spelat rollspel tidigare. Tror faktiskt vi hajade direkt vad grejen med rollspel gick ut på.

Hur påverkade det dig?
Ett livslångt intresse för rollspel.

Mutant Chronicles. Min bror ägde grundboken men vi spelade det aldrig. Jag vet inte när det kom in i bilden. Det är möjligt att han ägde det innan Drakar och Demoner då vi spelade Kampan om Citadellet och han ägde andra MC prylar såsom Domedagens Hjältar, kortspelet och några nummer av affisch-Sinkadus tror jag. Vi spelade aldrig MC dock.

Hjalle

Swashbuckler
Vilket spel?
Eon! Eon II, närmare bestämt.

När?
Det måste ha varit typ.. 2002. Sommaren. Tror jag.

Hur gammal?
Jag var elva år, späd och fantasifull. Spelade mycket fotboll och kunde allt om Sagan om Ringen +Silmarillion och all kringskit.

Vad minns du av det
Det var flera månader efter att jag introducerats till rollspel och gått och köpt Eon med storasyrran och nördat ner mig riktigt rejält. Frågan om spelande hade hängt i luften länge, till slut tog jag på mig att försöka vara spelledare. Det var jag, storasyrran och hennes kompis. Ingen av oss hade spelat tidigare och vi visste inte riktigt hur det skulle göras. Tror de spelade en (kvinnlig) riddare och dennes (manlige) väpnare, som var halt och hette typ... Ygge. De skulle ta sig in i en borg och stjäla något, tror jag.
På vägen mötte de en tjock liten riddare i helrustning som var lite teatralisk och hade läst för många riddarromaner och tvunget skulle provocera fram en förolämpning så att han kunde utmana riddaren på en duell. Han åkte på pisk, tror jag. Sen drog de vidare och klättrade över muren, slog ihjäl några vakter och... Sen kommer jag inte ihåg mer.

Hur påverkade det dig?
Jag hade byggt upp väldigt stora förväntningar och blev besviken och nästan lite ledsen för att jag tyckte att jag hade varit en dålig spelledare och det inte hade gått så bra som jag hade velat.

Det påverkade öht inte så mycket - jag var redan såld på hela konceptet och på Eon och visste att det egentligen var mkt bättre än det blivit. Man kan kanske säga att det sporrade mig att hitta en riktig spelgrupp, eftersom storasyrran och hennes kompis inte var lika entusiastiska utan var mer inne på lajvande (vilket jag var - också).

Vilket var det första spelet jag kom i kontakt med?
Det var Eon, några månader tidigare. Syrran hade på olika vägar tagit reda på att det fanns något som hette lajv som verkade awesome, jag var också på vill jag minnas. Av en slump visade det sig att dottern i huset tvärs över gatan var en lajvare, och vi uppmuntrades att gå dit och knacka på och be henne berätta lite mer om det. Hon var 17-18 tror jag. Rätt fantastiskt egentligen, för hon inte bara berättade utan fixade så att vi kunde åka med henne, planerade, bjöd in oss på syjuntor och allt möjligt. Vi var där ganska ofta och hängde. Nån gång plockade hon fram Eon och berättade om rollspel och lät oss rulla gubbar och bläddra i häftiga böcker med bilder på vapen och allt möjligt. Tror inte att hon hade spelat så mycket alls eller hade så mycket koll hon heller, men jag tyckte det var stenballt och jag och syrran åkte så småningom in till Gamla stan och köpte ett eget exemplar. Sen dröjde det rätt länge innan jag kom i kontakt med något annat spel över huvud taget, även om jag så klart visste att Eon inte var det enda spelet.

/Hjalle, kommer plötsligt ihåg en massa härliga minnen av tidigt lajvande med mera... Ja hujedamig.

Übereil

Swashbuckler
Vilket spel var det?

Buffyrollspelet

När spelade du ditt första rollspel/hur gammal var du?

Ja du, vad kan jag ha varit? 17, kanske. Robert, help me out here (Robert var SL - första gången jag träffade honom, för övrigt)!

Vad minns du av det?

Jag spelade en jock, som inte hade någon som helst personlighet (visade det sig i spel...). Det var vampyrer med, min bror spelade en professor som gick på antidepp, Jimmy och Lindberg spelade datanördar, i efterhand undrar jag varför min sadistiska jock ens hängde med dom.

Hur påverkade det dig?

Ja du, inte mycket alls, tyvärr. Efter äventyret så spelade jag inte på något år, och äventyret i sig var jag på tok för blyg för att få ut särskilt mycket av.

Inte den blekaste. D&D 2nd Ed vet jag ligger på min brors rum, så det kanske.

Übereil

Caligo

Swashbuckler
Vilket spel var det?
MD&D - en mod/variant på AD&D till stora delar skapad av Mikael Börjesson (en av de första som arrangerade Gothcon mm) (spelet är fortfarande populärt på en spelförening i Gbg).

Hösten 1981 tror jag det var.

Hur gammal var du?
Borde varit 10 år då.

Vad minns du av det?
Jag minns det mycket väl. Det var ett seglarläger på hösten och det blåste alldeles för mycket för att segla så då skulle det spelas "rollspel". Jag slog fram en magiker. Vi hade hört talas om en elak adelsman som terroriserade trakten kring hans borg. Kommer inte ihåg alla detaljer men vi skulle tydligen gå in i en liten stuga som låg i närheten av borgen. Det blev en liten strid mot några i stugan och det första min karaktär gjorde var att kasta en "charm person" på en nyckelkaraktär i äventyret med roliga förvecklingar som följd.

Påverkade hela mitt liv kan man lugnt säga - alla mina kompisar, alla mina intressen och mitt jobb beror på rollspel. Speltillfället påverkade nog också mitt sätt att spela rollspel och skriva äventyr.

Måste varit AD&D - har nog bara spelat AD&D ett par gånger.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ubereil said:
Ja du, vad kan jag ha varit? 17, kanske. Robert, help me out here (Robert var SL - första gången jag träffade honom, för övrigt)!
Innan Angel kommit ut tror jag, så mellan 2002-2003 var det. Jag fick intrycket av att du inte alls hade roligt då, men nu inser jag ju att du bara var blyg då. Idag är du bättre att ta för dig!

BTW, Jimmys karaktär var egentligen en robot men det blev aldrig avslöjat. Och gruppdynamiken, tja... Någon sådan fanns inte uttalad på den tiden. Det skulle bara "hända" i spelet då.

Major Boothroyd

Veteran
MD&D

1987-88

21

Hade vågat mig in på föreningen Yggdrasil i Göteborg. Blev tillfrågad att slå fram en karaktär vilket jag gärna gjorde. Skapade en krigare med slägga vars Int var ett lägre än paladinens häst. Skulle ta oss in på ett ställe genom en hopkjedjad port. SL säger att det är runor på kedjan. Jag klipper till kedjan och magikern och prästen dyker i skydd. Några tärningar senare mår jag fortfarande bra och får en avhyvling av di lärde av att inte röra saker i onödan. Tack och lov hade han genomsnittlig Vil så han lärde sig. Spelade karaktären sist på Gothcon XVI.

Jag är här...
Jag spelar...
Jag spelleder...
Jag skriver rollspelsäventyr...
Jag hjälper folk med rollspel...
Min fru säger att jag aldrig firar påsk med familjen...

Mutant
1984