Dnalor said:
Det jag ifrågasätter är huruvida du kan spela som du beskriver det.
Problemet är att djupimmersionism är just det du ifrågasätter - rollspelande utan metatänkande. Medan man håller på har man ganska ofta inte alls kul. Jag tycker inte heller att djupimmersionism är kul. Jag tycker, före och efter spel, att djupimmersionism är
givande, vilket jag tycker är en annan sak.
Dnalor said:
Om vi ska kunna ha en meningsfull diskussion om djupimmersionism, måste vi även ha en rättvisande teoretisk beskrivning av fenomenet. Om denna beskrivning har brister, är det lämpligt att modifiera den.
Om den behöver modifieras så som du förteslår, så upphör den att vara djupimmersionism.
Dnalor said:
Låt oss ge det syllogistisk form:
Premiss 1: Krank gillar djupimmersionism.
Premiss 2: Om djupimmersionism inte tillåter någon "metapersonlighet", så är inte krank i stånd att uppskatta djupimmersionism.
Slutsats: Djupimmersionism tillåter "metapersonlighet".
Jag trodde jag hade ett vattentätt case.
Det var också väldigt uppenbart att du trodde det. Och det finns såvitt jag begriper bara tre möjligheter till varför du kunde tro det:
1) du har inte läst något om djupimmersionism.
2) du har inte förstått det du läst
eller
3) du har förstått, men inte trott på det du läst.
Då det du skriver är grejer som att du "inte kan köpa" premissen att det inte finns någon metapersonlighet. Det tyder på att du har LÄST och till åtminstone viss del FÖRSTÅTT det du läst. Det finns finns kvar för mig är möjligheten att du helt enkelt inte tror på det du läst.
För tro mig, jag spelar, eller försöker spela, på det sätt jag beskriver. Målet med mitt rollspelande är att uppnå ett stadium där jag blir ett med rollpersonen eller kanske mer exakt där jag "blir" rollpersonen och inte alls Krank, där det inte finns någon Krank som kan tänka, tycka eller känna saker utan bara rollpersonens tankar, känslor och så vidare.
Så egentligen, jag skiter i vad du köper eller vad du ifrågasätter. Jag vet vad jag upplever, och om du inte tänker tro på mig när jag säger vad jag upplever tycker jag verkligen inte att du har någon talan.
Dnalor said:
Men jag kan för mitt liv inte se varför. Premiss 1 stämmer uppenbarligen -- annars hade du inte startat den här tråden -- och premiss 2, tja, den använde du själv mot mig i mitt citat ovan, när du sa att frånvaron av "metapersonlighet" som karaktäriserar djupimmersionism inte tillät avnjutandet av kickar. Ändå förnekar du slutsatsen.
Jag förnekar slutsatsen, eftersom den utgår från felaktiga premisser. Det går att uppskatta något i efterhand. Under själva spelandet upplever jag, om jag har
tur, under vissa perioder ingenting, eftersom jag under dessa perioder uppgått i min rollperson. Vanligen i starka emotionella ögonblick och efter medveten ansträngning. Jag har aldrig sagt att jag är bra på att djupimmergera. Jag har bara sagt att jag uppskattar det. Jag har aldrig sagt att jag uppskattar det medan jag utför/upplever det.
Dnalor said:
Så du ser, jag vill inte avfärda din grej som nonsens. Jag försöker bara klargöra saker och ting på en helt och hållet konceptuell nivå. Jag tycker att det verkar som att en av dina premisser leder till en logisk motsägelse. Och jag är väl ändå ingen Ron Edwards bara för att jag inte är beredd att godta en logisk motsägelse?
Motsägelsen finns bara i ditt huvud.