Innan jag börjar.
Jag inser att vi spelar DnD på helt olika sätt och av helt olika anledningar.
Jag säger inte att mitt sätt är rätt och ert sätt är fel. Jag anser dock att så länge man har kul när man spelar så spelar man rätt. Men ni verkar inte ha kul när ni spelar med de nuvarande reglerna.
Jag säger fortfarande inte att ni spelar fel. Jag säger vänta på DMG och Conversion Guide som innehåller alternativregler för att göra om DnD5 till ens favorit-DnD. Har ni fortfarande inte kul efter det... då får ni spela något annat än DnD5.
CapnZapp said:
Om det inte går köpa magiska vapen för pengarna, vad kan jag spendera dem på då?
Möller said:
Jag håller helt med CapnZapp här. Jag går inte igång på att fantisera om att vara en person som bränner sina stålar på vin, kvinnor och sång.
Jag har fortfarande svårt att förstå varför ni behöver regler för att använda pengar.
Sånt
rollspelar man. Ni vet, rollspelar; som man gör i rollspel; som vi diskuterar på rollspel.nu...
Har man lite pengar så köper man bara småsaker så man överlever dagen.
Får man mer pengar köper man dyrare saker, som bättre rustningar, fina hästar, dyra kläder, väljer det finaste rummet på värdshuset...
Får man ännu mer pengar börjar man investera: köpa ett hus, köpa in sig i en karavan eller segelfartyg, köpa en armé, börja uppvakta kungens dotter med presenter,...
CapnZapp said:
För närvarande har våra RP i Phandelver tusen guld vardera (tror jag) men det finns ingenting worthwhile att spendera guldet på.
("köp tjugo healing potions" är inte worthwhile, det är astrist)
Detta är inte bara astrist, det är helt oacceptabelt.
Vad då ingenting worthwile? Vad då astrist och oacceptabelt?
Vad
vill era rollpersoner göra?
Varför får jag intrycket att era rollpersoner går runt i lumpkläder och har kvistar i håret för att ni sover i skogen för att ni inte tycker att det är "worthwile" att spendera pengar på ett värdshus och det
enda de kan tänka sig att spendera ens ett kopparmynt på är magiska föremål?
Om ni spelar LMoP antar jag att ni räddat en fattig änka och hennes två barn från fångenskap och slaveri. Vad sägs om att sätta upp en fond på ett par tusen guldmynt så hon slipper svälta/tigga? Vad sägs om att en av er rollspelar att dennes rollperson blir förälskad i änkans giftasvuxna dotter? Vad sägs om att ni börjar bygga upp några de övergivna och förfallna byarna som finns i området? Vad sägs om att ni säkrar vägarna så man kan ta sig till byarna utan att bli överfallen?
Rollspel handlar om att interagera med världen. För mig handlar rollspel inte om att skaffa sig mer + på sina vapen så man slåss bättre, sånt är brädspel för mig. det är däremot rollspel att vara på en quest efter ett legendariskt vapen. För mig handlar inte ens DnD om strid.
Möller said:
Jag skulle pensionera mig. Och i rollspelstermer, om jag var en äventyrare -hur kul är det för fortsatt spel?
Jag håller helt med CapnZapp här. Jag går inte igång på att fantisera om att vara en person som bränner sina stålar på vin, kvinnor och sång.
Ja, de flesta rollspel slutar med att man pensionerar sin rollperson förr eller senare. I DnD brukar det vara runt level 10 +/- några levels. Betyder det att du tycker att alla rollspel är tråkiga för att man förr eller senare avslutar kampanjerna och pensionerar rollpersonera?
Så de enda alternativen att bränna pengar på är alltså:
1. Vin, kvinnor och sång.
2. Magiska föremål.
Vad har hänt med er fantasi???
Möller said:
Ska jag hitta på drivkrafter åt min rollperson - okej. Jag kanske vill bygga upp ett handelsimperium, eller måste kunna betala en lönnmördare för att hämnas min familjs död. Men då borde jag engagera mig åt riskminimering - visst kanske det kräver dungeon-exploring, inget annat har tillräckligt med rikedomar att erbjuda, men en äventyrare som ägnar tid åt att hitta de dungar med max guld jämfört med risken - nej, tack.
Se, du kan ju: bygga handelsimperium och hyra lönnmördare.
Dessutom har DnD5 numera inbyggda drivkrafter med sina Backgrounds.
- din rollperson kanske är föräldralös och har vuxit upp på gatan, och vill därför starta barnhem.
- din rollperson kanske började som slav, och vill därför avskaffa slaveriet.
- din rollperson kanske såg sina syskon föras bort av slavjägare, och vill hitta sina syskon igen.
- din rollperson kanske är en lärd person som letar efter en artefakt som kan förhindra profetsian om jordens undergång.
- din rollperson såg prinsessan en gång och blev blixtförälskad.
Jag kan fortsätta i oändlighet och var och en av dessa räcker för att driva en hel kampanj.
Sedan förstår jag inte alls din åsikt om riskminimering.
För mig är riskminimering:
- köpa en plåtrustning istället för den läderrustning man började med.
- använda en tiofotsstav för att inte ramla ner i falluckor.
- ha en påse kött att kasta bakom sig om man blir förföljd av ett hungrigt monster.
- ha en påse småmynt att sprida bakom sig om man blir förföljd av intelligentare monster.
- hyra följeslagare.
- skaffa silvervapen om man tror att man ska möta varulvar.
Att aktivt leta efter dungeons med mycket guld och lite faror fungerar inte. Man är inte ensam om att äventyra i världen och de bra ställena lär vara plundrade sedan länge.
Möller said:
Om jag spelar D&D gör jag det nog för att vara en äventyrare vars främsta drivkraft är att bli bättre (så fort låglevel-statiet av att försöka försörja sig passerats). Att bli en hjälte, ja tillslut kanske närmast en halv-gud. Vinna kungariket och prinsen på mitt rykte, inte köpa det. Och har jag då inget sätt att omvandla guldet till mitt hjälte-aspierarande, tja, då ser jag inte poängen med att äventyren ska dela ut det.
Jag kan bara säga att vi spelar DnD av helt olika anledningar.
Jag spelar DnD för att uppleva fantastiska äventyr. Jag spelar DnD för den pirrande känslan som uppstår när ens rollperson befinner sig i livsfarliga situationer, men överlever av egen kraft (utan att spelledaren fuskar med tärningarna eller spelarna använder hjältepoäng).
Att ens rollperson blir bättre och får pengar är en bieffekt av att denne överlever.
Att bli hjälte är helt OK, men halvgudanivån brukar normalt vara tråkig, då är det faktiskt dags att pensionera sin rollperson och börja om på level 1.
Att vinna kungarike och prins/sessan är ett gott mål, men vad får dig att tro att det skulle vara gratis? Och jag talar inte om att köpa ett kungarike. Jag talar om att vägen dit kostar pengar. Massor med pengar.
Ja, du kanske tar kungariket med storm och säger
"titta, det kostade inte ett guldmynt!" Nähä, och vem betalar lönen till de tiotusen soldaterna som står bakom dig?
Eller du kanske tar över kungariket genom att infiltrera kungens hov och säger
"titta, det kostade inte ett guldmynt!" Nähä, så ett par års hovintriger och att leva som en adelsman skulle vara gratis?