Nekromanti DnD 4E / Essentials i Stockholm

Jarl

Hero
Eksem said:
Har ni börjat komma tillbaka från semestrar och annan ledighet ännu?

Jag har själv börjat skissa på ett kampanjupplägg för Eberron, som i korthet utgår från att rollpersonerna av en eller annan anledning är livvakter åt en prinsessa från Karrnath, och att de alla (mystiskt nog) är outsiders från utanför landet eller åtminstone från utanför den politiska klassen. Hur låter det för er?
Låter bra tycker jag! Måste bara sätta mig in lite i Eberron och hur det fungerar där. Men en gentlemannalönnmördare i hatt måste väl passa in?

krank

Går ondskans ärenden
Eksem said:

Jag har själv börjat skissa på ett kampanjupplägg för Eberron, som i korthet utgår från att rollpersonerna av en eller annan anledning är livvakter åt en prinsessa från Karrnath, och att de alla (mystiskt nog) är outsiders från utanför landet eller åtminstone från utanför den politiska klassen. Hur låter det för er?
Jag har exakt noll koll på Eberron... Skapar vi rollpersoner helt separat eller tillsammans? Om separat så kommer jag nog behöva handledning. Eller ordentliga instruktioner för att använda onlinerollpersonsbyggaren. Eller en färdig gubbe.

Eksem

Champion
Eberron i korthet (jag kan skriva en längre introduktion senare):

1. Det är efter Det stora kriget och fredstillstånd råder. På ytan. I praktiken är det mer av en Kalla kriget-situation.

2. Världspolitiken domineras av De fem nationerna, varav en har förintats under kriget under mystiska omständigheter.

3. Magi kanaliseras i en slags industriell skala. Det finns flygande skepp, magiska tåg, och i den svävande staden Sharn (snarare en höghusmetropol, där en magisk zon möjliggör arkitektur som normalt assoscieras med cyberpunk, eller för den delen Chronopia) har var och varannan en amulett med besvärjelser som skyddar en utifall att man skulle trilla av en bro.

4. Handeln domineras av de stora Husen. Vissa personer manifesterar ett slags magiska tatueringar eller "Märkningar" som ger dem krafter. Dessa tycks vara genetiska och hålls därmed inom familjer eller "Hus". Exempel är Huset Lyrandar som har krafter relaterade till storm. De handhar t.ex. resor till havs och i luften.

5. Kontinenten dominerades tidigare av Goblins, och det finns nationer som helt styrs av "monster".

G

Guest

Guest
Japp, tillbaks i saltgruvan.
Eller ja, till en proppfull mailbox iaf....
Hem, ljuva hem!

Låter som ett bra upplägg i alla fall. Får ta och vässa D20:an och klura på ett par kickass-karaktärer.

Übereil

Swashbuckler
Glöm inte att drakhusen (de familjer som har drakmärken) tenderar att ha monopol på respektive yrken också. Det är t ex hus Kundarak (dvärghus) som driver bankväsendet, medans Sivis (gnomer) har hand om komunikationstransport (post osv).

Übereil

Kyoblifos

Veteran
Eksem said:

Yup, är hemma i cityneonan igen och har läst igenom allt matrial i Starters Set vilket har gjort mig något klokare på rollspelens värld, gjorde även ett character sheet efter riktlinjerna i players book men ser gärna att jag får lite hjälp med att göra en ny karaktär för Eberron, över internet eller på annat vis.

anth

Vetefan
Eksem said:

What took you so long?
Jag har redan hunnit med två spelmöten i år. :gremsmile:

Har ingen blykoll på Eberron, Campaign setting står i bokhyllan, men jag kan inte påstå att jag hunnit läsa dem.

Outsiders? Du menar som vikingarna arbetade som legosoldater nere på kontinenten för drygt 1000 år sedan? (Röde Orm)

Det mest troliga låter i sånt fall som ett helt livvaktsgarde med bara utlänningar, eftersom härskaren är så paranoid att hon inte vågar anställa inhemskt folk (passar väl även bra med "kalla kriget" scenariot).

Eksem

Champion
Jag har inte haft någon julledighet, skyller jag på :gremtongue:

Och ja, jag menar att en av en för er okänd anledning har en uppenbarligen paranoid prinsessa skaffat ett livgarde med bara utlänningar (det är ni).

Ni behöver egentligen inte ha så mycket koll på Eberron, jag kommer att skriva en guide över det ni behöver veta om kampanjen och världen, om ni tycker att det låter som ok idé att köra vidare på.

Eksem

Champion
Vi fixar det på något sätt. Tänk ut en idé (se t.ex. Jarl's idé om en gentlemannalönnmördare med hatt) och så ser vi till att vi gör en sådan figur på lämpligt vis.

Kyoblifos

Veteran
Eksem said:
Vi fixar det på något sätt. Tänk ut en idé (se t.ex. Jarl's idé om en gentlemannalönnmördare med hatt) och så ser vi till att vi gör en sådan figur på lämpligt vis.
Inga problem, smider gärna ihop en karaktär så får ni väl ta och ta en titt på den lite senare.
En fråga bara; Jag har för nuvarande bara koll på vilka raser och klasser som finns i starter set (Alla basics) så om någon skulle kunna skriva ner vilka vi kommer jobba med i denna kampanj så vore det skitbra.

Då alltså bara namnen på raserna och klasserna, resten kan jag komma underfund med själv.

Eksem

Champion
Jag kommer att utgå från Essentials-produktlinjen i hur jag tolkar regler, men jag kommer utan att ifrågasätta något tillåta de här raserna och klasserna:

Human
Half-Elf
Warforged
Dwarf
Halfling
Elf
Gnome
Changeling

Wizard
Invoker
Druid
Psion
Swordmage
Paladin
Fighter
Bard
Artificer
Cleric
Warlord
Shaman
Warlock
Sorcerer
Rogue
Scout
Theif
Slayer
Ranger
Assassin

Jag kan tänka mig att tillåta andra raser och klasser också (jag kan även ha missat något ur listan).

Jarl

Hero
Jag svarar på mitt eget inlägg :gremsmile:

Jag har slängt ihop följande:

Patrice de Fou
Lv 1 Human, Assassin/Rogue
Smidig, charmig men inte så klipsk

Bra på: Smyga, akrobatiska manövrar, dyrka lås
Okej på: klättra, upptäcka saker, bluffa
Dålig på: resten (speciellt det som har med intelligens att göra).

Strid: rörlig, tål relativt lite, gör mycket skada på enstaka mål. Fungerar mycket bra tillsammans med Warlords (har effektiva basic attacks). Få eller inga control-möjligheter.

Special: har tillgång till gifter som kan användas utanför strid

Utrustning: Värja, lätt rustning, dolk, gifter, strypsnara

krank

Går ondskans ärenden
Jag anpassar mig gärna efter vad gruppen behöver, även om jag nog skulle föredra nån build som inte kräver alltför mycket finess.

Spontant känner jag (surprise!) för en Warforged warrior av nåt slag. Ska se om jag kan pilla lite i Character Buildern nästa gång jag är i Windows. För Warforged finns väl med där hoppas jag? Hittade ju iaf en schysst Dragon-artikel med 4e-versionen.

Essentials låter bra, för det är den jag börjat lära mig och spelleder också =)

Eksem

Champion
Warforged finns i Eberron Player's Guide i vilket fall. Jag har den om du behöver låna.

Mvh
/Jonas

Dartagnan

Veteran
Då det känns lite off med en livvaktsprälle funderar jag över att skapa en halv-orc scout hunter, om halv-orc är tillåtet? På så sätt får gruppen även en controller med vildmarksfärdigheter och avståndsvapen.

/Pierre

G

Guest

Guest
Jag är sugen på att spela någon form av skägglös dvärgmagiker, ska kika lite på 4E klasserna och se vad som smakar göttigast.

Eksem

Champion
Om du vill spela präst kan du absolut vara andlig rådgivare istället för livvakt, eller liknande. Half-orc är ok.

krank

Går ondskans ärenden
Eksem said:
Warforged finns i Eberron Player's Guide i vilket fall. Jag har den om du behöver låna.

Mvh
/Jonas
Tja, vad behöver jag som inte finns i character buildern?

Borde kanske egentligen läsa Eberron Player's Guide. Beställde den nyss i ett paket tillsammans med nya Wilderness Tiles för Essentials.