Bim the Female Euphoric Telepathic Changeling
***
Det här är första gången som jag gör en DnD4-rollperson och jag är gammalmodig och gör allt för hand med papper och penna - så ni får gärna hjälpa till och se om ni hittar några fel.
Allt är färdigt till 99 % - jag håller fortfarande på och läser igenom mina DnD4-böcker för första gången så det kan hända att jag hittar någon rolig grej som jag vill lägga till.
Eftersom jag valt ras från Eberron Players Guide och klasser från Players Handbook 3, böcker som inte alla har tillgång till, har jag valt att ge lite extra info.
***
Race Changeling
Changelings beskrivs enklast som half-doppelgangers och brukar beskrivas med egenskaper som anpassningsbara, attraktiva, sluga, beräknande och insiktsfulla.
På grund av sitt släktskap med Doppelgangers betraktas de ofta med misstänksamhet av omgivningen. Det gör att de ofta använder sin förmåga för att likna någon annan ras.
Changelings har gråvit hud och fint ljust hår som gärna går i nyanser av neon, men saknar kroppsbehåring i övrigt. De har små underutvecklade munnar och näsor, men stora vita ögon med mörka ringar runt. De har långsmala lemmar och ser nästan ömtåliga ut, men i övrigt samma kroppsform som människor.
Changeling-namn är ofta korta, enstaviga som Dox, Lam, Toox, ... eller Bim.
Ability Scores: +2 INT, +2 CHA.
Average Height 5'8" and Weight 140#, Medium size, Speed 6, Vision Normal, Languages common, +2 Bluff, +2 Insight, +1 Will.
Racial traits: Changeling Disguise, Changeling Trick.
***
Förenklad sammanfattning av Psionics och Hybrid Classes för de som inte har PHB3:
Psionic Classes
Ardent/Battlemind/Psion Class Powers kallas Disciplines. De får At-Will Disciplines istället för Encounter Disciplines. Som kompensation får de Power Points (som förnyas efter en Short Rest, precis som Encounter Powers) som kan användas för att förbättra deras At-Will Disciplines. Har en rollperson flera Psionic classes (genom multiclass eller hybrid class) får power points användas av båda klasserna.
Ardent
"Känslomänniskor".
Enlightend Ardent är bäst på att läsa av andra varelsers känslor.
Euphoric Ardent är bäst på att påverka andra varelsers känslor.
Ardents har en tendens att överdriva sina känslor: de blir inte glada utan överlyckliga, de blir inte skrämda utan livrädda o.s.v.
Runt en Ardents huvud finns en aura. Auran ändrar färg och styrka beroende på Ardentens humör.
Ardent översatt till svenska blir brinnande, glödande, ivrig.
Psion
Den klassiska bilden av personer med psykiska krafter.
Telekinetic Psion använder kraftfält.
Telepatic Psion påverkar och kontrollerar andras sinnen.
Det märks alltid när en Psion använder sina Discipliner, men alla Psions har olika kännetecken; det kan vara lysande ögon, surrande ljud, en konstig doft o.s.v.
Hybrid Class
välj två klasser när man skapar rollpersonen.
Armor: endast det som är gemensamt för båda klasserna.
Weapons, Implements, Class Skills: allt från båda klasserna.
Trained Skills: 3 st. Om en av klasserna har fler än tre får man välja så många, men endast från den klassens Class Skills.
Bonus to Defense, Hit Points, Healing Surges: ½+½ från de två klasserna, avrundat nedåt.
Class features: man får vissa features från båda klasserna (vilka man får står i boken).
Talent Option: vill man ha en class feature som inte står med kan man få den genom att spendera feats.
Class Powers: välj från båda klasserna, men när man får två powers av samma sort (t.ex. 2 daily powers vid lvl 5) måste man välja minst en power från varje klass.
Fördelen med Hybrid Classes är att man får välja powers från 2 klasser.
En nackdel med Hybrid Classes är att om klasserna har olika roles kan de passa dåligt ihop.
En annan nackdel med Hybrid Classes är att de flesta klasserna har en primary ability (grundegenskap) och en secondary ability. Om inte klasserna passar som handen i handsken krävs det att man måste vara bra i 4 st abilities - vilket ingen är.
I fallet Euphoric Telepathic Changeling passar både klasserna med varandra och med rasen.
***
Hybrid Euphoric Ardent/Telepathic Psion
Psion: key ability INT.
Telepathic Psion: secondary ability CHA.
Psion är en Controller. Disciplinerna använder INT som attack och är Ranged..
Ardent: key ability CHA.
Euphoric Ardent: secondary ability CON.
Ardent är en leader och Europhoric Ardents secondary role är Striker.
Disciplinerna är av typen Attack: CHA vs AC, Hit: 1[W] + CHA.
(det gör "lite" skillnad om man får använda CH 18 i närstrid istället för STR 8 )
Role: Controller, Leader, Striker (i den ordningen).
Power Source: Psionics.
Key Abilities: Intelligence, Charisma, Constitution.
Armor Proficiencies: Cloth.
Weapon Proficiencies: simple melee, military melee, simple ranged.
Implements: orbs, staffs.
Bonus to Defense: +1 Fortitude, +1 Will.
Hit Points at 1st Level: 12 + Constitution score.
Hit Points per Level Gained: 4.
Healing Surges per Day: 6 + Constitution modifier.
Trained Skills: 4 trained skills from Class Skills, all 4 can not be from same class.
Class Skills:
- from both: Arcana (INT), Bluff (CHA), Diplomacy (CHA), Insight (WIS), Intimidate (CHA).
- from Ardent: Athletics (STR), Endurance (CON), Heal (WIS), Streetwise (CHA).
- from Psion: Dungeoneering (WIS), History (INT), Perception (WIS).
Class Features: Ardent Mantle (Hybrid), Ardent Surge (Hybrid), Discipline Focus (Hybrid), Psionic Augmentation.
Hybrid Talent Options (only with feats): Ardent Armor Proficiency, Expanded Discipline Focus, Mantle Power.
***
Ability Scores, nästan som dual specialist: 16, 16, 13, 11, 10, 8
***
Bim the Euphoric Telepathic Changeling, Level 1
Bim är finlemmad, nästan spröd till utseendet, huden är blek, nästan gråvit (porslinshy). Håret är långt, stort, platinablont-vitt (se bilden på Doppelganger i Monster Manual). Munnen och näsan är små och näpna, ögonen är stora med svarta "kajal"-markeringar runt (tänk manga, big eyes small mouth).
Bim klär sig i det klassiska DnD4-modet för tjejer: svart, BDSM och läder (tänk Cenobiterna i Hellraiser). Bims kvinnliga nyckfullhet uttrycks genom att hon brukar ändra hår- och ögonfärg varje dag: favoriter är korpsvart, chockrosa, neonblått, havsgrönt och silvervitt.
Bim är stolt över sitt ursprung och bryr sig inte det minsta om att folk stirrar. Hon nästan njuter av att folk går omvägar för att undvika henne.
Bim är en mycket hetlevrad och känslosam person, som bokstavligen lyser. Hon har en synlig aura runt huvudet som ändrar färg och styrka beroende på humör. Hennes ögon lyser när hon använder sina psykiska krafter.
Att hon använder CHA istället för STR när hon slåss förklaras med att hon är en känslomänniska - hon får helt enkelt en adrenalin-kick av att slå folk på käften.
Stats
Female Medium Natural Humanoid Shapeshanger.
Height 5'6", Weight 110#, Medium Size.
HP: 25, Bloodied 12, Healing Surges 7, Initiative: +3 (+6), Perception +0.
No Armor, AC: 14, Fort: 12, Ref: 14, Will: 16.
Weapon & Implement: Quarterstaff, (proficient +2), 1d8, 4#.
Traits
Mantle of Elation
You and each ally within 5 squares gain +1 (CON) bonus to dmg for opportunity attacks.
Each ally within 5 squares gain +2 bonus to Diplomacy and Intimidate.
2 Power Points to Augment Disciplines, regained after Short Rest.
Standard Actions
Dishearten ¤ At-Will ¤ Augmentable, Implement, Psionic, Psychic
Area: burst 1 within 10 squares.
Target: each creature in burst.
Attack: +4 (INT) vs Will.
Hit: 1d6+4 (INT) Psychic dmg, target has -2 on attack rolls until end of your next turn.
Augment 1:
Hit: 1d6+4 (INT) Psychic dmg, target has -2 on attack rolls & no opportunity attacks until end of your next turn.
Augment 2:
Hit: 2d6+4 (INT) Psychic dmg, target has -4 (your CHA) on attack rolls until end of your next turn.
Energizing Strike ¤ At-Will ¤ Augmentable, Psionic, Weapon
Target: one creature.
Attack: +6 (CHA) vs AC.
Hit: 1[1d8]+4 (CHA), one ally within 5 squares gain temporary 4 hp (½ your lvl + CHA).
Augment 1 (Healing):
Hit: 1[1d8]+4 (CHA), one dying ally within 5 squares gain 4 hp (your CHA).
Augment 2 (Healing):
Hit: 2[1d8]+4 (CHA), you or one ally within 5 squares can spend a healing surge.
Mind Thrust ¤ At-Will ¤ Augmentable, Implement, Psionic, Psychic
Ranged: 10 squares.
Target: one creature.
Attack: +4 (INT) vs Will.
Hit: 1d10+4 (INT) Psychic dmg.
Augment 1:
Hit: 1d10+4 (INT) Psychic dmg, target has -4 (your CHA) on Will until end of your next turn.
Augment 2:
Hit: 2d10+4 (INT) Psychic dmg, target has -4 (your CHA) on all defenses until end of your next turn.
Telepathic Projection* ¤ Daily ¤ Charm, Implement, Psionic, Psychic
Ranged: 10 squares.
Target: one creature.
Attack: +4 (INT) vs Will.
Hit: 3d8+4 (INT) Psychic dmg and under your control (save ends). While under your control during start of your turn, target make melee basic attack as free action against target of your choice.
Miss: ½ dmg and target make melee basic attack against random creature, if attack against your ally then -2 on attack.
Move Actions
Speed 6.
Minor Actions
Ardent Surge ¤ Encounter ¤ Healing, Psionic
Close Burst 5.
Target: you or one ally.
Effect: the target can spend a healing surge and regain 1d6 additional hp.
Changeling Disguise ¤ At-Will ¤ Polymorph
Personal.
Effect: you can change physical form and gain +5 on Bluff when impersonating someone else. New form lasts until next change.
Changeling Trick ¤ Encounter ¤ Melee
Target: one creature.
Effect: you make Bluff vs Insight to gain Combat Advantage until next turn.
Free Actions
Send Thoughts ¤ Encounter ¤ Psionic
Ranged 10.
Target: one creature that shares a language with you.
Effect: you send a mental message of max 25 words, the target can respond in kind as a free action.
Feats
Psionic Initiative*
Prereq: psionic augmentation class feature.
Benefit: gain +3 feat bonus to initiative.
Augment 1: bonus increase to +6.
Skills: Bluff +11, Diplomacy +9, Insight +7, Streetwise +9.
STR 8 (-1), DEX 10 (+0), CON 13 (+1), INT 18 (+4), WIS 11 (+0), CHA 18 (+4).
Alignment: neutral/unaligned. Languages: common.
Equipment: BDSM Leather Clothes, Staff.
*Telepathic Projection and Psionic Initiative from "Psionic Powers".