Glaurung
Q
Jag hoppas alla tar detta på rätt sätt nu och inte väljer att auto-text-mörda mig på avstånd direkt.
Disclaimer: Jag anser att om man har kul när man spelar rollspel så gör man rätt. Om man vill bli regelnörd, lägga 90% på rollspelande, lösa kluriga gåtor eller spendera varje session med att leta fällor så är det 100% korrekt sätt att spela rollspel på om du och dina vänner har skoj. Det är ointressant vad andra tycker.
Min bakgrund är relevant: Jag började spela rollspel som 12 åring 1982 med Advanced Dungeons and Dragons och Gangbusters. Från det har jag gått igenom typ allt som den engelska världen har att erbjuda.
Det har inte på något sätt varit så att jag undvikt svenska rollspel men det har bara inte blivit av.
Nu till frågan: För ett tag sedan spelade jag Drakar och Demoner (den senaste, Fria Ligan uppdateringen) och blev förvånad över hur simpelt systemet var, sen humpade det och slumpade det sig så att jag spelade Dungeons and Dragons och insåg att det är ÄNNU simplare.
Jag är van vid (och kör mycket) Rolemaster (senaste utgåvan) och Shadowrun (5th edition) men har också spelat massor av MERP, Vampire, Harnmaster, Star Wars d6 m.m. och av alla rollspel jag spelat måste jag erkänna att Dungeons and Dragons är det klart sämsta jag spelat någonsin.
Igen - läs ovan, har du skoj gör du rätt så det är inget problem för mig att folk spelar D&D men jag blev rejält överraskad när jag en majdag 2024 läser D&D regler och inser att det är det simplaste, fånigaste och mest banala regelsystem av dem alla.
Men det kanske just är därför som det slagit igenom så hårt? För att det INTE tar 10-15 timmar (Shadowrun) att slå upp sin första karaktär.
Igen, jag kan inte nog understryka detta, har du kul gör du rätt, det är inte så att jag kritiserar någon som spelar det, men håller ni med om att regelsystemet är oerhört förenklat, ned-dummat och simpelt?
Jag vill:
Öka skills individuellt.
Studera spells (öka antalet spells med typ x30 eller så).
Lära ut sina skills till andra spelare.
Lära sig fler skills (alltså typ 300 skills, avsevärt fler än 20 eller vad det nu är D&D har).
Skill kategorier.
Jag vill kunna GÖRA NÅGOT med min karaktär.
Jag försöker verkligen hålla god min och köra på tillsammans med dom andra, men det är helt chockerande för mig att ett så enkelt, simpelt och ointressant system blivit världens största.
Då kan jag också tillägga att jag har kört helt regellöst, med bara rollspel och en beskrivande text om min karaktär. Jag tycker det är roligare än D&D.
Är det bara jag som är insnöad i Rolemasters 200.000.000 tabeller eller Shadowruns djupa komplexitet som tycker så här eller finns det något litet korn av "hur djävla simpelt är inte detta då"-tankar hos er andra också?
(... och ja, jag spelar det, spel-leder till och med. och jag har skoj, visst, detta är bara lite tankar som rumblar runt och som jag behöver lufta).
Disclaimer: Jag anser att om man har kul när man spelar rollspel så gör man rätt. Om man vill bli regelnörd, lägga 90% på rollspelande, lösa kluriga gåtor eller spendera varje session med att leta fällor så är det 100% korrekt sätt att spela rollspel på om du och dina vänner har skoj. Det är ointressant vad andra tycker.
Min bakgrund är relevant: Jag började spela rollspel som 12 åring 1982 med Advanced Dungeons and Dragons och Gangbusters. Från det har jag gått igenom typ allt som den engelska världen har att erbjuda.
Det har inte på något sätt varit så att jag undvikt svenska rollspel men det har bara inte blivit av.
Nu till frågan: För ett tag sedan spelade jag Drakar och Demoner (den senaste, Fria Ligan uppdateringen) och blev förvånad över hur simpelt systemet var, sen humpade det och slumpade det sig så att jag spelade Dungeons and Dragons och insåg att det är ÄNNU simplare.
Jag är van vid (och kör mycket) Rolemaster (senaste utgåvan) och Shadowrun (5th edition) men har också spelat massor av MERP, Vampire, Harnmaster, Star Wars d6 m.m. och av alla rollspel jag spelat måste jag erkänna att Dungeons and Dragons är det klart sämsta jag spelat någonsin.
Igen - läs ovan, har du skoj gör du rätt så det är inget problem för mig att folk spelar D&D men jag blev rejält överraskad när jag en majdag 2024 läser D&D regler och inser att det är det simplaste, fånigaste och mest banala regelsystem av dem alla.
Men det kanske just är därför som det slagit igenom så hårt? För att det INTE tar 10-15 timmar (Shadowrun) att slå upp sin första karaktär.
Igen, jag kan inte nog understryka detta, har du kul gör du rätt, det är inte så att jag kritiserar någon som spelar det, men håller ni med om att regelsystemet är oerhört förenklat, ned-dummat och simpelt?
Jag vill:
Öka skills individuellt.
Studera spells (öka antalet spells med typ x30 eller så).
Lära ut sina skills till andra spelare.
Lära sig fler skills (alltså typ 300 skills, avsevärt fler än 20 eller vad det nu är D&D har).
Skill kategorier.
Jag vill kunna GÖRA NÅGOT med min karaktär.
Jag försöker verkligen hålla god min och köra på tillsammans med dom andra, men det är helt chockerande för mig att ett så enkelt, simpelt och ointressant system blivit världens största.
Då kan jag också tillägga att jag har kört helt regellöst, med bara rollspel och en beskrivande text om min karaktär. Jag tycker det är roligare än D&D.
Är det bara jag som är insnöad i Rolemasters 200.000.000 tabeller eller Shadowruns djupa komplexitet som tycker så här eller finns det något litet korn av "hur djävla simpelt är inte detta då"-tankar hos er andra också?
(... och ja, jag spelar det, spel-leder till och med. och jag har skoj, visst, detta är bara lite tankar som rumblar runt och som jag behöver lufta).