God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,517
Ja, men alla seras scenarion är rälsade.SJ har onlinetjänster för DnD?!?
Übereil
Ja, men alla seras scenarion är rälsade.SJ har onlinetjänster för DnD?!?
Übereil
Så går det när man samarbetar med Wizards …Ja, men alla seras scenarion är rälsade.
Jag fick dem från mitt tangentbord, faktiskt. 3 och 6 är ju ungefär samma.Vart fick du dom siffrorna från? $6,4 miljarder i marknadsvärde och skulder på $6,1 miljarder från balansräkningen dom visade i videon.
Dessutom har dom tillgångar på $8,3 miljarder, varav $3,2 miljarder är goodwill. Någon som har bättre koll än jag på vad som brukar räknas som goodwill i ekonomisammanhang? Det låter ju helt bissart.
Goodwill ÄR ganska bissart:Dessutom har dom tillgångar på $8,3 miljarder, varav $3,2 miljarder är goodwill. Någon som har bättre koll än jag på vad som brukar räknas som goodwill i ekonomisammanhang? Det låter ju helt bissart.
Båda grejerna du hittade är i grunden rätt.Goodwill ÄR ganska bissart:
"Goodwill refers to the value a company gets from its brand, customer base and reputation associated with its intellectual property. Goodwill is a long-term assets that generates value for a company over a number of years."
Det där är från en slumpmässigt vald sida som försökte förklara ämnet. Flera andra sidor beskrev det istället som 'skillnaden mellan säljpriset på ett företag, och summan av alla tillgångar minus skulder" typ.
Det är i samma sak som Trump klamrar sig fast vid när han säger att han egentligen är värld femhundra fantasilioner istället för hur många miljoner han nu har kvar.
Bortsett från att Trump har inte "köpt" någon goodwill, eller köpt sig själv. Man kan inte bara hitta på goodwill. Det blir goodwill när man faktiskt betalar mer för något, än det är värt på pappret.Det är i samma sak som Trump klamrar sig fast vid när han säger att han egentligen är värld femhundra fantasilioner istället för hur många miljoner han nu har kvar.
Och det alldeles mest vanliga är ju att balansräkningen är lågt räknad. När ett bolag lägger ut pengar på något så skrivs kostnaden av direkt, på 3 år, på 5 år, ibland längre. Och när det är avskrivet så är det värdelöst, enligt balansräkningen. Så det kan ju finnas massa inventarier som är bokförda till 0 värde, men som har ett betydande värde för att driva verksamheten, eller på andrahandsmarknaden. Man kan ju ha lagt tid och pengar på utkast till spel, prototyper, illustrationer som är av betydande värde utan att de syns i bokföringen.Skulle någon köpa Fria Ligan skulle den nog betala mer än värdet i bolagets balansräkning.
Det framstår ju dock fortfarande som en högst osäker tillgångspost eftersom det inte går att särskilja bokföring av "verkligt" värde på bolag från förvärv av luftslott.Så det är ju inte så att goodwill bara är hitte-på (som exemplet med Trump ovan lite skämtsamt antydde), utan mer en konsekvens av att balansräkningen (nästan) alltid underskattar ett bolags värde, på grund av bokföringslagarna, och det är rätt och rimligt att det är så.
Nja. Bolag måste löpande bedöma tillgångars värde för nedskrivningsbehov. Men i praktiken skulle jag säga att det finns en eftersläpning, d.v.s. att tillgångarnas värde skrivs ned senare än när man borde ha kunnat bedöma att de tappar i värde. Kruxet med goodwill är att man aldrig kan reversera en nedskrivning redovisningsmässigt. Tror man att den har tappat i värde en gång och gör en nedskrivning går det aldrig att ångra (detta skiljer sig från t.ex. fastigheter). Men generellt sett skulle jag säga att det är vanligare att goodwill undervärderas än övervärderas i bolags balansräkningar.Det framstår ju dock fortfarande som en högst osäker tillgångspost eftersom det inte går att särskilja bokföring av "verkligt" värde på bolag från förvärv av luftslott.
Lite ironiskt efternamn på en snubbe som verkar var lite av en rövhattDet är väl ingen nyhet att Hasbro/WOTC börjat kolla på AI, men om det här uttalandet stämmer* kommer jag nog inte plocka upp något nytt D&D-relaterat även om de nu släpper SRD:erna för gammel-editionerna trots att jag inte är någon jättestor AI-motståndare.
*Som vanligt av mig overifierade källor
Länk till tweet (Tweet ej från Chris Cocks)
Äventyrsgenerering är min misstanke också. Och eftersom det är Hasbro förutsätter jag att det inte bara är någon slags gratis onlineverktyg de tänker sig heller (det hade jag nog varit okej med, tror jag), utan ett sätt att producera köpeäventyr på för dem billigaste sätt.Hmm... thousands of adventures, tens of millions of words. Det är inte särskilt mycket i AI-sammanhang. Jag antar att de vill kunna generera äventyr utifrån prompter (för de har knappast särskilt mycket material för att träna upp ett nätverk på att vara SL).
Vad man antagligen siktar på är att licensiera en existerande LLM och sedan ge den sitt D&D-material och rikta den mot spel. Håller med om att man inte får något språkresultat på den mängden.Hmm... thousands of adventures, tens of millions of words. Det är inte särskilt mycket i AI-sammanhang. Jag antar att de vill kunna generera äventyr utifrån prompter (för de har knappast särskilt mycket material för att träna upp ett nätverk på att vara SL).
Och det är du inte ensam om att tro.Däremot är jag helt övertygad att de kommer göra allt för att göra D&D till ett "dataspel" ...
Där har D&D fördelen att dungeoncrawls är så oerhört mycket enklare att spelleda än annat. Vi lär få en dungeoncrawl-SL-AI långt innan vi får en generell-SL-AI.Sen tror jag AI på sikt kommer att lösa problemet med att många vill spela, men få vill spelleda också. Eller att det är en slags quest för DnDs chefer i alla fall, att få bort flaskhalsen spelledare.