Re: dod och d&d
Oavsett vilket specialintresse man väljer så är den stora massan av "vanligt folk" okunniga om det. Det hindrar en inte från att bygga upp ett varumärke inom den lilla del av befolkningen som är intresserade av området.
Naturligtvis, men när sådana översättningar sker, blir det tydligt att namnvalet ställer till en förvirring.
Mycket, gissar jag, på grund av att det _var_ så mycket populärare än Dungeons & Dragons... i.a.f. inom den yngre generationen.
Det var lättillgängligare eftersom det var på svenska och fanns att köpa på betydligt fler ställen. Jag tänker inte diskutera spelens kvalitéer (speciellt inte på DoD-forumet), men DoD kom 4 år innan DnD kom (på svenska) och fick en betydligt större spridning. De som fick tag på det spelade det säkert med samma iver som andra rollspel.
Mjo, men min invändning gällde Oldtimers påpekande om "20 år senare funkar det fortfarande". 20 år senare är nog det stora influxet av spelare som dras av namnet gamla DoD-spelare snarare än folk som letar efter D&D.
Eftersom tråden startades av en person som uppenbarligen förleddes av likheten i namn, tycker jag inte att mitt påpekande var så konstigt. Det var inte meningen att starta ett religionskrig runt rätten till en förkortning... /images/icons/wink.gif
/Mikael - gillar inte religionskrig