Nekromanti dod och dod

urza

Veteran
är Drakar och Demoner samma sak som Dungeins and Dragons (fast på olika språk)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Nej, men Äventyrsspel (som gav ut Drakar&Demoner från början) ville gärna att alla skulle uppfatta det så. Det smakar ju inte fel att bli förväxlad med världens populäraste rollspel. /images/icons/grin.gif

/Mikael

Äventyr

Världsbyggare
hm. dungeons & dragons betyder ju inte ens drakar och demoner på svenska...

/daniel

Oldtimer

Slava Ukraini!
hm. dungeons & dragons betyder ju inte ens drakar och demoner på svenska...

Så? Idén var att förkortningen "D&D" var densamma, vilket också fick massor av människor att tro att det var samma spel. Tjugo år senare fungerar det tydligen fortfarande.

/Mikael - som var med då och vet hur tonerna gick

Legioth

Swordsman
Benämningar

OK, som det redan konstaterats så är Drakar och Demoner inte samma spel som Dungeons and Dragons.

För att hålla skillnad melland de två olika spelen så förkortar man Drakar och Demoner med DoD och Dungeons and Dragons benämns med D&D, så nu vet du det...

Äventyr

Världsbyggare
visserligen. alliteration är dock något som d&d inte har uppfunnit. det faller väl i munnen. men visst kan de ha tänkt på att namnet ska klinga dungeon.

/daniel

Oldtimer

Slava Ukraini!
Tro mig, jag kände både Lars-Åke Thor och Fredrik Malmberg mycket väl på den tiden. Jag vet hur namnet kom till.

/Mikael

Äventyr

Världsbyggare
okej. jag böjer mig. :)

de gjorde ungefär som med mutant då med andra ord; lev på någon annans vedermödor? namnet på dod från ett håll och systemet från ett annat...

/daniel

Vindhand

Myrmidon
Re: dod och d&d

Tjugo år senare fungerar det tydligen fortfarande.

Jag misstänker att DoD byggt upp sitt eget varumärke i mellantiden. Att det fortsätter heta DoD har nog mer att göra med att det har varit (och kanske är) sveriges populäraste spel än att något obskyrt spel på utrikiska råkar heta det. /images/icons/tonguea.gif

Rosen

Myrmidon

Jag misstänker att DoD byggt upp sitt eget varumärke i mellantiden.

Bland svenska rollspelare - bland vanligt folk är, som Krille ofta påpekat, D*D samma sak. Pratar någon om "Dungeons & Dragons" i en amerikansk TV-serie så står det "Drakar och Demoner" i textremsan, och de flesta vet inte att det finns någon skillnad mellan dem.

Men även bland gamers är det också först på de senaste åren som man har börjat bemöda sig om att göra åtskillnad - tidigare var det sgs standard att se folk skriva "D&D" när de pratade om Drakar.

Att det fortsätter heta DoD har nog mer att göra med att det har varit (och kanske är) sveriges populäraste spel än att något obskyrt spel på utrikiska råkar heta det.

Post-Ereb-DoD, alltså?
Naturligtvis, men diskussionen gällde som sagt varför det fick namnet från början - och när DoD1 gavs ut var D&D rollspelet Rollspelet, även i Sverige. Obskyr var man om man lirade nåt annat än det.

--
Åke

Eksem

Champion
Drakar och Demoner hade väl snott Dungens And Dragons system också om det inte vore för att BRP var billigare (gratis?) om jag förstått det hela rätt.

Vindhand

Myrmidon

Bland svenska rollspelare - bland vanligt folk är, som Krille ofta påpekat, D*D samma sak. Pratar någon om "Dungeons & Dragons" i en amerikansk TV-serie så står det "Drakar och Demoner" i textremsan, och de flesta vet inte att det finns någon skillnad mellan dem.

Oavsett vilket specialintresse man väljer så är den stora massan av "vanligt folk" okunniga om det. Det hindrar en inte från att bygga upp ett varumärke inom den lilla del av befolkningen som är intresserade av området.

"Vanligt folk" tror nog mest att rollspel är något man gör på dator, eller kanske ute i skogen med spetsiga öron :)

Men även bland gamers är det också först på de senaste åren som man har börjat bemöda sig om att göra åtskillnad - tidigare var det sgs standard att se folk skriva "D&D" när de pratade om Drakar.

Mycket, gissar jag, på grund av att det _var_ så mycket populärare än Dungeons & Dragons... i.a.f. inom den yngre generationen. Det fans inget behov av att göra en distiktion. Jag spelade nog i 5 år innan jag hörde talas om D&D och då trodde jag det var något ganska nytt (även om de konstiga reglerna förvirrade mig mer än SRR "save v. dragonbreath för att inte falla ned i gropen?!"). /images/icons/crazy.gif

Naturligtvis, men diskussionen gällde som sagt varför det fick namnet från början - och när DoD1 gavs ut var D&D rollspelet Rollspelet, även i Sverige. Obskyr var man om man lirade nåt annat än det.

Mjo, men min invändning gällde Oldtimers påpekande om "20 år senare funkar det fortfarande". 20 år senare är nog det stora influxet av spelare som dras av namnet gamla DoD-spelare snarare än folk som letar efter D&D.

Vindhand

Myrmidon
Drakar och Demoner hade väl snott Dungens And Dragons system också om det inte vore för att BRP var billigare (gratis?) om jag förstått det hela rätt.

Hemska tanke...

Oldtimer

Slava Ukraini!

Att det fortsätter heta DoD har nog mer att göra med att...

Jag ifrågasatte givetvis inte varför det fortfarande heter Drakar och Demoner. Jag bara konstaterade att namnvalet fortfarande förvirrar.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!

Oavsett vilket specialintresse man väljer så är den stora massan av "vanligt folk" okunniga om det. Det hindrar en inte från att bygga upp ett varumärke inom den lilla del av befolkningen som är intresserade av området.

Naturligtvis, men när sådana översättningar sker, blir det tydligt att namnvalet ställer till en förvirring.

Mycket, gissar jag, på grund av att det _var_ så mycket populärare än Dungeons & Dragons... i.a.f. inom den yngre generationen.

Det var lättillgängligare eftersom det var på svenska och fanns att köpa på betydligt fler ställen. Jag tänker inte diskutera spelens kvalitéer (speciellt inte på DoD-forumet), men DoD kom 4 år innan DnD kom (på svenska) och fick en betydligt större spridning. De som fick tag på det spelade det säkert med samma iver som andra rollspel.

Mjo, men min invändning gällde Oldtimers påpekande om "20 år senare funkar det fortfarande". 20 år senare är nog det stora influxet av spelare som dras av namnet gamla DoD-spelare snarare än folk som letar efter D&D.

Eftersom tråden startades av en person som uppenbarligen förleddes av likheten i namn, tycker jag inte att mitt påpekande var så konstigt. Det var inte meningen att starta ett religionskrig runt rätten till en förkortning... /images/icons/wink.gif

/Mikael - gillar inte religionskrig

Zizop

Swordsman
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tro mig, jag kände både Lars-Åke Thor och Fredrik Malmberg mycket väl på den tiden. Jag vet hur namnet kom till.

<hr></blockquote>

Hmn... Hur mycket alkohol var iblandat - egentligen?/images/icons/laugh.gif