Beror inte det mycket på just ditt eget avtal med Target Games? Jag menar, en illustratör kan väl välja vad han vill sälja - dvs hur bilderna får hanteras osv?Arfert said:..hur är det egentligen? Vilket material har Riotminds upphovsrätt till? Skulle de till exempel sälja mina illustrationer i Monsterboxen? Eller är det som jag hört, att de enbart har rätt till varumärket?
Och om man är konsult, räknas man inte som "anställd" under just den tiden man gjorde jobbet? Så funkar det väl i IT-branschen mycket?Arfert said:Undantaget är om man var anställd på företaget som gav ut spelet, då äger företaget automatiskt allt man gör "på jobbet".
Då blir ju svaret på din fråga "det beror på vad de individuella personerna som levererade till Target avtalat".Arfert said:Om det är avtalat, ja.
Om inte, nej.
Det är min gissning ochså. Och att Ereb Altor skrevs och ritades till stor del av frilansare.Magnus Seter said:Min gissning är att endast ett fåtal av oss hade avtal.
/M
Ett stort problem i det här är väl just att det finns massor av material, flera byten/försäljningar av varumärken, licenser och jota, med ytterst lite pengar. Med andra ord så vill folk ha materialet, ingen vet riktigt vem som egentligen äger vad och vad som gäller och ingen har pengarna för att kunna/vilja betala då materialet återanvänds, dyker upp igen, ska publiceras på nytt av andra osv.Arfert said:Det är min gissning ochså. Och att Ereb Altor skrevs och ritades till stor del av frilansare.Magnus Seter said:Min gissning är att endast ett fåtal av oss hade avtal.
/M
Man hade rätt dålig koll på vad som gällde. När jag påpekade att mina bilder till kult hamnat i en amerikansk upplaga utan min vetskap så blev svaret "Hoppsan. Vi trodde du skulle bli glad".. jovisst, men inte gratis.
Man kan inte göra annat än att hålla med. =)Magnus Seter said:Jag tänkte lite på detta. Och här kommer en reflektion som kanske inte är så populär:
Jag tycker att det bästa skulle vara att Riot faktiskt ägde allt till Drakar. På så sätt finns en (1) part som kan se till att något händer med det gamla materialet, istället för 1000 olika parter som inte ser till att nått händer alls.
Så för min del kommer jag inte att bråka med Riot, eller någon annan, som har betalt för varumärket Drakar och Demoner, och som anser att allt det andra hängde med på köpet.
Jag har full respekt för dem som inte tycker som ovan.
Det är bara det att det inte finns pengar för mig i det material jag skrivit, och knappt pengar för Riot, så då kan de lika gärna använda det.
/M
Dvs endast Nisse, Henrik, Anders, Olle.Arfert said:Undantaget är om man var anställd på företaget som gav ut spelet, då äger företaget automatiskt allt man gör "på jobbet".
Låter underligt. Kunde han visa upp ett sådant avtal, med din underskrift på? Spontant känns det som en sån sak där det är han som sitter med bevisbördan, inte du.Bergting said:Men då dök Nisse Gulliksson upp och sa att jag inte fick ta med dem, för Target hade köpt alla rättigheter inklusive rättigheterna till originalen utifall just något sånt här skulle hända. Lite snopet och jag kunde inte påminna mig om att jag skrivit på ett sånt avtal.