Givet den pinsamma mängden fel som finns i alla böcker som ingår i boxen så ser jag två scenarion -
1) Riot skiter i sitt rykte och goodwill och lämnar ambitionen att göra produkter med kvalitet, struntar i att delar av fan-basen är besvikna, förbannade, uppgivna eller ledsna, och kör på sitt race.
2) Eller så tar man sitt ansvar, lyssnar empatiskt på de som är besvikna, förbannade, uppgivna eller ledsna och försöker möta dem i deras känslor på riktigt (inga jävla PDF:er - vi köpte fysiska produkter och förväntar oss fysiska produkter!). Men det har väl aldrig hänt, så...
Jag tänker främst på backers som känner sig lurade då det inte är det utlovade "DoD 87+" utan Riots egna fantasyrollspel med DoD-loggan - något som inte kommunicerades under Kickstartern - och där inte ens de seriösa samlarnas insatser respekteras (genom att stryka innehåll i erbjudandet - samlar-certifikatet ersattes av ett nummer på boxen, vid streckkoden! Riot skapade verkligen massiv samlar-goodwill av den egenmäktiga försämringen...).
En idé hade varit att göra omtryck till de backers som känner sig svikna -
Upplägget hade kunnat vara "Hej, vi beklagar att vi inte kan kvalitetskontroll, vi är ledsna över de negativa känslor vår arrogans har orsakat, och vill ge dig en möjlighet till att få en produkt med kvalitet, till slut. Om du var backer, fyll i ditt backernummer och adress fram till siste Januari så fixar vi tryckta uppdaterade böcker hem till dig."
Säg att 300 backers nappar, det skulle ge en kostnad i tryck på ca 50,000 kr. Det mesta av den summan kan Riot ta från rabatten de får "på nästa produkt" (vilket hån det är mot backers och fans orkar jag inte ens ta upp). Misstänker att de får 3-5% av tryckkostnad i rabatt baserat på DDR-trycket och att de har detta som en pott (så vida inte de bara har gått med på en ren procent i rabatt på nästa trycktillfälle, men vi får hoppas att de inte är sådana amatörer efter alla år i branschen). Så kostnaden att hantera uppdateringsböcker blir marginell i sammanhanget, speciellt som Kickstartern var framgångsrik och att spelet lär sälja i butik.
Gör man Kickstarters riktade till fans så får man fan leverera det som utlovas, till vettig kvalitet. Annars är man på gränsen till bedräglig. Det är inte okay att agera sig så här nonchalant. Andra har gjort jämförelsen till andra produkter - skulle det accepteras i så fall? Om din spelkonsol var så buggig som DDR och bolaget bakom sedan skickar ut en bild på hur en rättad version skulle se ut. (Jmf, fysiska böcker med digital PDF). Löjeväckande, tycker jag.
För i grund och botten har den produkt som har levererats misslyckats med att uppnå produktspecifikation, innehåll och grundläggande kvalitetskontroll. Och detta lider nu fans och backers av. Ansvaret ligger hos leverantören.