Helt korrekt. Jag känner mig som backer riktigt besviken pga detta. Personligen naturligtvis men jag tänker också på den mycket skicklige illustratören som lagt ner så mycket tid och kompetens i detta, sedan tycks det knappt ha korrekturläst.Drey;n214249 said:Förhoppningsvis så är RiotMinds redan i diskussioner med tryckeriet. Det känns inte ok att som köpare(som dessutom legat ute med pengarna länge) att få en produkt med så mycket fel och slarvfel i.
Jag blir grymt provocerad av ovanstående - bara för att man var backare och fick mer godis så ska man vara mer accepterande att produkten håller låg kvalitet? Snacka om äpplen och päron... :-(Drey;n214418 said:"Ni backare köpte boxen till ett lägre pris och fick dessutom en Sl-skärm, rollformulärsblock och extra tärnings-set.
Hoppas det väger upp lite!"
Vet du vad Marco. Du har fel, sidan som ersatts i skymningshavet är på grund av ett hanteringsfel hos trycket!Big Marco;n214174 said:Jag tror snarare att det är lättare att skylla på tryckeriet för att det är jobbigt att äga att man är klantig, stressad eller slarvig. Eftersom man numera skickar tryck-manus som PDF:er till typ alla tryckerier och de sedan, dels gör ett digitalt provtryck för kontroll av uppdragsgivaren, dels bara trycker det som finns i PDF:en, rakt upp och ned, så förstår iaf inte jag hur sidor har duplicerats genom alla böcker. Jag säger inte att det är omöjligt men jag har inte hört hända på den detta sätt med moderna tryckpressar.
Alternativet är att någon har ändrat i PDFen. Och varför skulle tryckeriet ändra sidor mellan två olika PDF:er? Och även om det hade hänt så görs som sagt alltid, som minimum, ett digital provtryck, och om man vill ha bättre kvalitetskontroll, ett fysiskt provtryck, som man kollar och gör sign-off på. Givetvis går det att ignorera dessa instanser för att eliminera fel, men då ligger ansvaret helt på uppdragsgivaren.
Det som kallas för tryckfel är oftast andra saker, som att ett knippe papper spegelvänds eller vänds upp och ned, eller att bläcket har flödat på ett sätt som inte var avsikten, eller att en papperskärare har skurit snett - sådana saker är tryckeriets ansvar att rätta till, och det görs som standard genom att uppdragsgivaren får rabatt vid sitt nästa trycktillfälle.
Vill man veta mer om boktryckning finns här en schysst video: https://www.youtube.com/watch?v=nRKsW-oVcHg
Lite trist att du tar ett citat av mig som svarar på varför Sf-bokhandeln fick böckerna samtidigt som backers (pga samarbete med SF där vi lovade dem boxarna så de skulle kunna skickas ut till dem dom beställt dem som julklappar) när du får det att låta som ett svar på varför vi tycker backers ska finna sig med fel..Big Marco;n214423 said:Jag blir grymt provocerad av ovanstående - bara för att man var backare och fick mer godis så ska man vara mer accepterande att produkten håller låg kvalitet? Snacka om äpplen och päron... :-(
Är det fel i Skymningshavets gåtor också?p.Ell.e said:Allt är snyggt runtomkring men jag vill som backer ha en ny Gastarnas ö, Skymningshavets gåtor och regelbok.
Ja tyvärr har förordet av Blixt bytts ut mot första sidan i Gastarnas ö. Men i övrigt är det fint. Mycket fint tom.avatarex;n214441 said:Är det fel i Skymningshavets gåtor också?
Ojdå. Har grundboken klarat sig utan liknande fel?Osbjer said:Ja tyvärr har förordet av Blixt bytts ut mot första sidan i Gastarnas ö. Men i övrigt är det fint. Mycket fint tom.
Jag svarade på varför vi levererade till SF samtidigt som till backeres..Drey;n214444 said:Magnus: Det var jag som saxade in ert inlägg(det är hela inlägget), det är skrivet i en tråd som hela tråden igenom handlar om de fel som finns i böckerna. Jag tolkade ert inlägg på precis samma sätt som Marco när jag läste tråden på er Facebook.
Nu när jag ändå har dig på tråden så undrar jag vart kapitlet som det refereras till i inledningen av regelboken återfinns. Det ska heta "Spelkampanjer", jag kan inte hitta det i boken. Är det samma kapitel som "Äventyr"?
Kvalité, känsla och layout/ bildmaterial är riktigt fint, tråkigt att felen som är i böckerna är så pass relevanta som saknade textstycken. Skönt att höra at ni arbetar mot tryckeriet för en nypressning.
Ja. Där finns bara vanliga typiska grejer som stavfel, felräkningar i exempel och referenser till saker som bytt namn. Men på det hela taget tycker jag regelboken håller bra kvalité.avatarex;n214446 said:Ojdå. Har grundboken klarat sig utan liknande fel?
Sorry för OT, men vill bara kommentera detta. Det stämmer att Coriolis (ett spel på 472 sidor) hade alltför många buggar, som i huvudsak gäller stats för utrustning och moduler/tillval till rymdskepp. Detta beklagar vi verkligen. Dock vill jag hävda att det är en annan nivå än vad denna tråd handlar om (hela sidor och stycken text som saknas).Lightshy;n214165 said:Detta känns som fel som uppstår i rätt många kickstartade spel på senare tid. Senast var det Coriolis som hade en rejäl hög buggar.
Ändå brukar det vid försenade släpp alltid påstås att man hellre lägger lite extra tid och får det rätt än släpper en icke genomarbetad produkt (eller något liknande).
Detta är en oroande trend tycker jag. Jag vet att man chansar genom att backa ett kickstarter projekt och tur är väl det. För hade man inte gjort det skulle inte flera av de färdiga produkterna dyka upp alls.
Funderar bara på hur man ska vända denna dåliga trend? För gör man inte det är väl risken att backers håller i sina surt förvärvade pengar för att avvakta en reviderad upplaga istället för att backa?
Bra att ni uppmärksammar detta.TomasFriaLigan;n214513 said:Sorry för OT, men vill bara kommentera detta. Det stämmer att Coriolis (ett spel på 472 sidor) hade alltför många buggar, som i huvudsak gäller stats för utrustning och moduler/tillval till rymdskepp. Detta beklagar vi verkligen. Dock vill jag hävda att det är en annan nivå än vad denna tråd handlar om (hela sidor och stycken text som saknas).
Överlag är dåligt korr inte något som våra tidigare spel kritiserats särskilt mycket för (Svavelvinter, Morwhayle, Mutant: År Noll, Genlab Alfa, Maskinarium), så någon trend har jag svårt att se här. Och efter problemen med Coriolis har vi skärpt upp rutinerna ytterligare. För alla nya spel har vi har nu som regel ett system med både hängslen och livrem - både en kvalificerad korrläsare och kollektivt backer-korr i olika former. Råtexten till Mutant: Elysium ligger ute för alla backers att se sedan några veckor tillbaka, och vi har nyligen skickat ut en Alpha-PDF på Tales from the Loop RPG till 5600 skarpa ögonpar.
Kort sagt - god korrektur är något som Fria Ligan lägger stor vikt vid, och lägger mycket tid och arbete på.
Joakim Lundström på Facebook said:Känns som att vi som kickstartade borde ha fått böckerna på PDF först så hade vi inte haft alla dom här felen på slutprodukten. Känns supertråkigt att ha en låda hemma med så många fel... Som plus är produkten sjukt snygg men hade hoppats på mer...
Riotminds på Facebook said:Självklart trist med felen..
Angående SF så valde vi att skicka till dem så fort som möjligt eftersom vi haft ett samarbete med dem (förhandsbokningar som skulle kunna nå fram innan jul)
Ni backare köpte boxen till ett lägre pris och fick dessutom en Sl-skärm, rollformulärsblock och extra tärnings-set.
Hoppas det väger upp lite!
Det är inte jättekonstigt om Marco tolkar det på detta vis då Riotminds inlägg är det närmast följande efter Joakims. Det är en viktigt poäng Joakim lyfter fram, som jag vet att vi på Helmgast har haft nytta av - att låta backers vara korrekturläsare. Vi fick för övrigt tipset av Fria Ligan - stort tack för det!Big Marco said:Jag blir grymt provocerad av ovanstående - bara för att man var backare och fick mer godis så ska man vara mer accepterande att produkten håller låg kvalitet? Snacka om äpplen och päron... :-(
Allt annat än ett nytryck vore jättemärkligt om det är tryckeriets fel att det text saknas i böckerna. Stå på er! Sådana fel får inte accepteras. Jag förstår dock att ni inte vill lova något innan tryckeriet gått med på det, men ni borde som sagt ha rätt att få ett nytryck.Magnus Malmberg på forumet said:Och på grund av juletider har vi inte kunnat lova ett nytryck (vilket vi självklart jobbar för) i den händelse att vi inte får igenom det.
Jag tror att layouten på sidan är fel. Därför påverkas inte andra sidor.ChrilleT;n214645 said:Diskuterade detta med en kompis som har lite mer vana från boktryck än jag som menade på att om hela sida 2 är fel så borde rimligtvis sida 1 och 63-64 även blivit fel eftersom de trycks ihop. Eller är han ute och seglar?
Hursomhelst så borde väl tryckeriet om de gjort fel ersätta på något sätt.
ChrilleT;n214645 said:Diskuterade detta med en kompis som har lite mer vana från boktryck än jag som menade på att om hela sida 2 är fel så borde rimligtvis sida 1 och 63-64 även blivit fel eftersom de trycks ihop. Eller är han ute och seglar?
Hursomhelst så borde väl tryckeriet om de gjort fel ersätta på något sätt.