Fridigern
Swordsman
- Joined
- 23 Sep 2014
- Messages
- 404
Nu har jag kollat igenom DoD Retro… och jag gillar det!
(SPOILER nu då, för alla som inte vill glutta i reglerna innan julafton…)
Iallafall! BRP-Mekaniken har fått sig ett par förändringar som faktiskt är väldigt intressanta. Det jag gillar mest:
-Att man endast får anfalla eller parera. Inget feppel med extra handlingar av sköldar och två vapen och sånt, en handling!
-Bonusundvikningen man kan få av obeväpnad strid
-Deklareringsfasen för stancer för att därefter få initiativ. I och med att man endast får en handling så blir det taktiskt väldigt intressant - ofta verkar det absolut bäst att agera sist i rundan! Dessutom blir det två gånger per runda som spelaren måste bestämma sig för ett viktigt beslut. Bra!
Det jag inte tycker passar mig så bra är dubbleringen av KP (det kan bli långa strider), och att man endast blir medvetslös på exakt 0 KP eller KRAFT (på 1 är man prima, på -1 dör man). Men det går ju lätt att husregla! De bra grejorna är så bra att man faktiskt verkligen kan göra något med dem!
Så det jag tänker göra i mitt DoD Retro blir:
-Halvera antalet KP igen. Alltså (STY+FYS)/2. Monster blir av med sin storleksmodifikation också, de får en eller två extra RV istället. Det är kul att döda stora monster!
-Vapenskador blir (istället för 1T6, 2T6, 3T6, 3T6+2): 1T6, 1T8, 1T10, 1T12. Bibehållen extra tärning om man slår maxvärdet. För större bestars vapenskador kör jag nog multipler på uppskalning med 2T8, 2T10, 2T12, 3T8 osv.
-Feppla lite mer med den där obeväpnad strid-undvikningen. Defensiv stance verkar redan tillräckligt bra eftersom man ofta får agera sist i rundan. Jag tänker tillåta undvikningen oavsett stance.
Men man får fulla rustningens GE-Krav som negativ modifikation, och även negativ modifikation från sköld eller två vapens GE-Krav, till sitt Undvika. Detta för att ge en bonus till de som väljer att fäktas med endast ett enhandsvapen i lätt rustning. De tyngre rustade får sin braighet när de slåss mot flera motståndare och RV ofrånkomligt kommer att behövas.
-Man dör på sin halva FYS eller hela PSY i negativ KP/KRAFT.
-Pendragon-slag. Jag gillar dem egentligen inte utan föredrar att räkna diff, men det är för krångligt med T100. I det här systemet, med stancernas + och - 20%, och samtidigt få tärningsslag med mycket val ifall man alls skall rulla, så tror jag det blir perfekt. Alltså: Försvarets tärningsslag måste vara högre än anfallets för att lyckas, men samtidigt under CL. Och man får vänta med att säga om man parerar tills man faktiskt sett tärningarna. Kanske är det bättre läge för motattack?
Korta strider med brutal utgång - den spelare/spelledare som valt bäst taktik och sparat sin handling till rätt tillfälle kan vinna på en runda!
(SPOILER nu då, för alla som inte vill glutta i reglerna innan julafton…)
Iallafall! BRP-Mekaniken har fått sig ett par förändringar som faktiskt är väldigt intressanta. Det jag gillar mest:
-Att man endast får anfalla eller parera. Inget feppel med extra handlingar av sköldar och två vapen och sånt, en handling!
-Bonusundvikningen man kan få av obeväpnad strid
-Deklareringsfasen för stancer för att därefter få initiativ. I och med att man endast får en handling så blir det taktiskt väldigt intressant - ofta verkar det absolut bäst att agera sist i rundan! Dessutom blir det två gånger per runda som spelaren måste bestämma sig för ett viktigt beslut. Bra!
Det jag inte tycker passar mig så bra är dubbleringen av KP (det kan bli långa strider), och att man endast blir medvetslös på exakt 0 KP eller KRAFT (på 1 är man prima, på -1 dör man). Men det går ju lätt att husregla! De bra grejorna är så bra att man faktiskt verkligen kan göra något med dem!
Så det jag tänker göra i mitt DoD Retro blir:
-Halvera antalet KP igen. Alltså (STY+FYS)/2. Monster blir av med sin storleksmodifikation också, de får en eller två extra RV istället. Det är kul att döda stora monster!
-Vapenskador blir (istället för 1T6, 2T6, 3T6, 3T6+2): 1T6, 1T8, 1T10, 1T12. Bibehållen extra tärning om man slår maxvärdet. För större bestars vapenskador kör jag nog multipler på uppskalning med 2T8, 2T10, 2T12, 3T8 osv.
-Feppla lite mer med den där obeväpnad strid-undvikningen. Defensiv stance verkar redan tillräckligt bra eftersom man ofta får agera sist i rundan. Jag tänker tillåta undvikningen oavsett stance.
Men man får fulla rustningens GE-Krav som negativ modifikation, och även negativ modifikation från sköld eller två vapens GE-Krav, till sitt Undvika. Detta för att ge en bonus till de som väljer att fäktas med endast ett enhandsvapen i lätt rustning. De tyngre rustade får sin braighet när de slåss mot flera motståndare och RV ofrånkomligt kommer att behövas.
-Man dör på sin halva FYS eller hela PSY i negativ KP/KRAFT.
-Pendragon-slag. Jag gillar dem egentligen inte utan föredrar att räkna diff, men det är för krångligt med T100. I det här systemet, med stancernas + och - 20%, och samtidigt få tärningsslag med mycket val ifall man alls skall rulla, så tror jag det blir perfekt. Alltså: Försvarets tärningsslag måste vara högre än anfallets för att lyckas, men samtidigt under CL. Och man får vänta med att säga om man parerar tills man faktiskt sett tärningarna. Kanske är det bättre läge för motattack?
Korta strider med brutal utgång - den spelare/spelledare som valt bäst taktik och sparat sin handling till rätt tillfälle kan vinna på en runda!