Nekromanti DoD1, DoD2, DoD3, DoD4, D&D5 eller DoD6?

LOBO

Veteran
Joined
19 May 2001
Messages
29
Location
Umeå
Re: Så, eftersom Ereb sålde så dåligt...

Nej, jag hade inte hellre sett att DoD lagts ner. Men det hindrar mig inte från att vara övertygad om att man
hade kunnat få DoD att leva vidare utan att i ett svep döda i princip all den DoD-känsla som byggts upp under åren,
dåliga försäljningssiffror eller ej. Det är väl inget som säger att just Chronopia iden i sig är orsaken till att det sålde
mer än Ereb? Det hade helt säkert kunnat gå att få upp försäljningsiffrorna genom en helrevidering av Altor, där
man tex valt att beskriva en ny värld i _liknande anda_ som Ereb. Kanske göra en revidering i stil med den som
D&D gör nu, dom förstår vikten i att ta vara på gamla fans, det gjorde inte Chronopia teamet.
Summa sumarium kan man säga at jag självklart tycker det är kul att de rollspel Sverige har kan leva vidare,
speciellt en gammal räv som DoD. Men om det hade stannat vid Chronopia ist för gått vidare till DoD6
(som känns betydiligt mer "DoD" även om stilen även här skiljer) som det är nu, hade jag nästan hellre sett DoD
dö efter Ereb. Men det är ju en högst personligt färgad (med stor pensel) syn.
Fast egentligen, so what. Nog hade Chronopia för min skull fått leva i all evighet bara det finns ngn som har kul
med eländet - det är väl huvudsaken. Synd bara att dessa människors nöje var på bekostnad av mycken glädje från
DoD-freaks med samma smak som mig. =)

//LOBO

<> Insanity isn't that bad, as long as you have someone to share it with <>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag är hämndlysten ;)

Någon måste lida för den besvikelse jag kände när jag slog upp mitt exemplar av den nya utgåva av mutant och fann att alla de bra delarna hade försvunnit och ersatts av mystiskt skräp. /images/icons/wink.gif

...tydligt att du gärna vill att Chronopia och Chronicles orsakade den stora smällen för Target. ;-)

Jag tycker det verkar rimligt... Att alienera stora delar av en redan smal marknad kan inte vara särskilt bra.
Sedan skulle det naturligtvis glädja mig om jag har rätt. Det skulle kännas rättvist och bra om det på något sätt straffade sig att bete sig dumt på det vis Target gjorde med nya Mutant och därefter med DoD5. Kanske kan ett sådant exempel kan avskräcka andra spelföretag från liknande dumheter i framtiden /images/icons/smile.gif

Visst, FASA, Chaosium, SJG och andra överlevde (fast FASA blev uppköpt så småningom) eftersom deas personalstyrka låg på runt tre - fem personer, max. Target hade såvitt jag vet kanske minst ett tjugotal, kanske fler (dataspelsnissarna har jag ingen aning om hur många de var, och inte heller hur många som satt i Edinborough). Kontor i tre länder (Sverige, USA och England) hjälpte inte heller till så mycket när det började blåsa snålt.

Tja, jag ser det inte som separata storheter. Visst missgynnades Target och TSR av att de var stora mastodonter vid en tid så marknaden inte riktigt stödde dylika. Jag kan dock inte tro att det var en slump att Target var en stor mastodont när Chaosium med minst lika stor marknadsandel (eller?) inte var det. Jag tycker snarare det tyder på en skillnad i grundfilosofi. Kanske samma skillnad som fick Target att många gånger bara dumpa alla sina fans och helt byta stil inom en produktlinje när Chaosium snarare utvecklas kontinuerligt och gradvis.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Det är väl ganska...

Vad jag vet blev FASA aldrig uppköpta. De sålde FASA Interactive till Microsoft, men FASA Interactive var bara datorspelsbiten. Det var snack om att Decipher skulle köpa FASA, men det var när Decipher försökte sno åt sig rättigheterna till Star Wars-rollspelet. När WOTC slutligen lade vantarna på dessa blev det ingen affär mellan FASA och Decipher.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Jag är hämndlysten ;)

Notera att Chaosium numera inte alls är lika stort som de en gång var. De enda spelen som *Chaosium* fortfarande ger ut saker till är Call of Cthulhu och Elric/Stormbringer (inklusive d20-varianten). Pendragon har de sålt till ett annat företag (Green Knight, om jag minns rätt), och Glorantha tror jag aldrig de har ägt rättigheterna till - det gör Greg Stafford personligen, och han ger ut Glorantha-rollspelet Hero Wars på sitt eget företag Issaries.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Det är väl ganska...

I sanningens namn ska dock sägas att omständigheterna kring köpen var rätt olika. När WOTC köpte TSR så fiskade de upp ett företag från ruinens brant. När Hasbro köpte WOTC var det för att WOTCs aktieägare ville ha pengar för sina investeringar. Detta kunde lösas på tre sätt: ge aktieägarna massa aktieutdelningar (vilket kostar företaget massvis med pengar), börsintroducera företaget så de kan sälja sina aktier själva, eller sälj sig till ett större företag.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jag är hämndlysten ;)

Det må så vara, men företaget lever, spelen lever och de ger ut bra produkter. Hur många kan man säga det om?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,641
Location
Stockholm
En sak att tänka på...

...är att det inte var olika team/människor/spelare som ligger bakom olika versioner av Drakar och Demoner, förrens RiotMinds tog över. Nils Gulliksson och Fred Malmberg var de som drev utvecklingen (även om frilansare skrev texterna, så la Nisse och Fred ut riktningen) och kämpade hårt för att göra spel som de tyckte om.

Att sitta nu och peka på Chronopia och säga att det borde gått att göra som med D&D3e är i min mening ganska poänglöst.

DoD Chronopia gavs ut för, vad är det, sex eller sju år sedan (?), med en helt annan marknad, helt andra rådande trender, tycken och smaker. Det Target hade att gå på då var vad folk tyckte om Ereb då, och eftersom få köpte böckerna, är det ganska uppenbart för mig att man inte tyckte att detta var ett bra underlag att göra mer Ereb-material.

Tänkt meningsutbyte:

"Du, Nisse! Våra Ereb-prylar går med förlust! Ingen köper böckerna! Vi får inte in nya spelare för att de tycker att världen är tråkig! Vad ska vi göra?"

"Jodu, Fred, jag har en bra idé! Vi satsar ÄNNU mer på Ereb-material."

Jag har svårt att tänka mig att någon skulle resonera så.

Dessutom måste man komma ihåg att D&D har helt andra förutsättningar att göra den revision som nu görs. Den spelarbas som D&D har, har aldrig uppnåtts av DoD. Tvärtom, efter boomen som gjorde det möjligt att ge ut så mycket Ereb-material, så växte de flesta spelarna ifrån rollspel, och de yngre spelarna tyckte det var för trist att börja.

Det krävdes en entry-level produkt, helt enkelt, nått som tog tag i kidsen och fick in dem i hobbyn.

Sen är det väl ändå så att Target inte återkallade alla Ereb-moduler och brände dessa. Du har väl fortfarande kvar alla böcker, en hel del gavs ut till Ereb vill jag minnas. Och det är väl bara att fortsätta spela med de reglerna man gillar bäst (för mig DoD2) och med den värld man gillar bäst (min egen, så som det alltid varit och alltid kommer att vara).

Men, på det hela taget har du ju förstås rätt. Man hade kunnat göra annorlunda. Men det är ju lätt att sitta och spekulera i det så här sex, sju år efteråt.

Så till slut håller jag bara med om att så länge man har kul, så är det huvudsaken.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: En sak att tänka på...

Det krävdes en entry-level produkt, helt enkelt, nått som tog tag i kidsen och fick in dem i hobbyn.

Så, varför inte göra en entry-level produkt då, men under ett nytt produktnamn för att reflektera att det faktiskt var en ny produkt?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,641
Location
Stockholm
Targets rollspelsdel...

...var försvinnande liten jämfört med det de drog in på brädspel och sällskapsspel. Target slutade vara ett renodlat rollspelsföretag nån gång direkt efter att DoD1 släpptes.

I stort sett kan man se rollspelssatsningen som en ekvation som kostade pengar och drog in lite mindre än det kostade.

Så de småsummor vi rollspelare bidrog med skulle nog inte räddat Target om ens rollspelen sålt fem gånger så bra som de gjorde. Vi vill gärna tro att Target stod och föll med oss rollspelare, men så var det inte. Det var andra faktorer som spelade in där.

Räkna på det:

En modul på 64 sidor sålde runt 1000 exemplar. Vad kostade de, runt hundralappen? Det drar in cirka 100000. Räkna bort tryckkostnader, frilansarvode, del till distributörer, butikens marginal, vad blir kvar kanske 30 eller 40 tusen. Detta ska sedan användas till att täcka allas löner, lokaler och så vidare. Det blir inga pengar kvar till slut.

Säg sen att Target behövde omsätta cirka en miljon per anställd för att vara ett hälsosamt företag. Det skulle innebära att de kanske behövde omsätta 30 - 40 miljoner per år, eller om man säger så, ge ut 350 rollspelsmoduler, nästan en om dan. Om nu de modulerna skulle sålt, det vill säga. En omöjlig ekvation.

Det skulle kännas rättvist och bra om det på något sätt straffade sig att bete sig dumt på det vis Target gjorde med nya Mutant och därefter med DoD5. Kanske kan ett sådant exempel kan avskräcka andra spelföretag från liknande dumheter i framtiden

Straffade sig? Tja, MC är det mest internationellt spridda svenska rollspelet som gjorts, det finns många som tycker att det är ett riktigt bra spel (så bra tt det slåde slut och man gjorde en andra upplaga), Target fick ett hollywoodkontrakt (som pga Judge Dredd gick åt skogen), de byggde två prisbelönta produktlinjer på MC och Chronopia med figurer och figurspel, Chronopia drog in nytt blod i hobbyn, och så vidare, och så vidare. Ett skrämmande exempel så gott som något... ;-)

MVH

Magnus



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Targets rollspelsdel...

I stort sett kan man se rollspelssatsningen som en ekvation som kostade pengar och drog in lite mindre än det kostade.

Påstår du på fullt allvar att Target från början alltid gick litet med förlust på sina rollspel? Att de expanderade och utvidgade denna del av sitt företag för att förlora ännu mer pengar? Det verkar högst orimligt.

En omöjlig ekvation.

Likväl har renodlade rollspelsföretag från den tiden överlevt. Drivs de alla av galna millionärer som vill bli av med så mycket pengar som möjligt?

Straffade sig? Tja, MC är det mest internationellt spridda svenska rollspelet som gjorts, det finns många som tycker att det är ett riktigt bra spel (så bra tt det slåde slut och man gjorde en andra upplaga), Target fick ett hollywoodkontrakt (som pga Judge Dredd gick åt skogen), de byggde två prisbelönta produktlinjer på MC och Chronopia med figurer och figurspel, Chronopia drog in nytt blod i hobbyn, och så vidare, och så vidare. Ett skrämmande exempel så gott som något... ;-)

Likväl gick de under. Hur kommer det sig om nu DoD5 och MC var ett sådant genidrag?

(Har du förresten hårda siffror på att dessa var mer lönsamma än sina tidigare inkarnationer eller gör du som jag och gissar? :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ja, men...

det var ett varumärke som du själv hävdar inte intresserade "kidsen".

Ett varumärke drar folk som redan gillar varan man brukar ge ut med det. Om man ändrar varan kapitalt, till något den existerande kundbasen inte gillar har man enbart skadad sitt varumärke, inte vunnit ytterligare kunder.

Titta på Coca Cola t.ex. de har väl ett av världens mest inarbetade varumärken. Trots det gick det åt helvete när de försökte byta vara under märket (till det som numera kallas Cherry Coke). Jag tror att de också leddes av någon missriktad önskan att göra varan åtkomligare för "kidsen"...
 

LOBO

Veteran
Joined
19 May 2001
Messages
29
Location
Umeå
Re: En sak att tänka på...

>...är att det inte var olika team/människor/spelare som ligger bakom olika versioner av Drakar och Demoner,

...vilket endast leder till att göra mig alltmer förbryllad över att det gick som det gick, men, men... som du säger
så är det ju längesen och lätt att spekulera nu.

>"Du, Nisse! Våra Ereb-prylar går med förlust! Ingen köper böckerna! Vi får inte in nya spelare för att de tycker att
> världen är tråkig! Vad ska vi göra?"
> "Jodu, Fred, jag har en bra idé! Vi satsar ÄNNU mer på Ereb-material."
>Jag har svårt att tänka mig att någon skulle resonera så.

Japp, och så resonerade jag ju inte heller i mitt sissta inlägg utan menade en revidering av Altor i allmänhet - och reglerna - där de ger ut en ny landsdel (jmfr dragonlance - forgotten realms) som behåller hjärtat från det gamla
men ändå förnyar rejält så att nya spekulanter blir intresserade. Så gjorde dom ju på sätt och vis, med skillnaden
att de valde att köra hjärtat genom köttkvarnen.

Annars håller jag med dig, framförallt det att det är lätt för mig att sitta och vara Besserwisser 6-7 år efteråt. =)

Expert forever!

//LOBO

<> Insanity isn't that bad, as long as you have someone to share it with <>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: En sak att tänka på...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Japp, och så resonerade jag ju inte heller i mitt sissta inlägg utan menade en revidering av Altor i allmänhet - och reglerna - där de ger ut en ny landsdel (jmfr dragonlance - forgotten realms) <p><hr></blockquote><p>
Dragonlance och Forgotten Realms är på intet sätt relaterade, om man inte räknar via "metavärldar" såsom Spelljammer och Planescape. De befinner sig på olika planeter (Krynn respektive Al-Toril, eller Abeir-Toril som de dumma nordlingarna kallar den), och planeterna i sin tur befinner sig i olika kristallsfärer (enligt Spelljammer-kosmologin). Världarna är inte heller särskilt lika, då Dragonlance mest är en skådeplats för Dragonlance-romanerna och inte erbjuder så stor variation medan Forgotten Realms är en av de mest varierande spelvärldar som sett dagens ljus (vissa kallar detta "lapptäcke", men jag gillar det i alla fall).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

LOBO

Veteran
Joined
19 May 2001
Messages
29
Location
Umeå
Re: En sak att tänka på...

Jo, jag vet att de inte hör till samma värld, men tänkte mer på andan.
Ok, kanske en dålig jämförelse, men har själv fått för mig (bara spelat just Dragonlance genom Champions of
Krynn spelen för länge sen) att just dragonlance - forgotten realms båda är exempel på världar i samma
spelsystem som hade rätt stora skillnader, men ändå lyckas vara heroisk fantasy i samma anda.
Ngt man inte kan säga om Ereb jmfrt med Chronopia.
Ska skaka fram ett bättre exempel till nästa gång, men poängen gick nog fram iaf. =)


<> Insanity isn't that bad, as long as you have someone to share it with <>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,641
Location
Stockholm


Grejen är den att varumöärket inte bara är riktat till rollspelarna. Den är i lika stor grad, om inte större, riktat till press och distributörer.

Det hade varit omöjligt att ge ut ett nytt spel som inte hette Drakar och Demoner, för då hade butikerna inte velat ha det, eftersom markanden såg ut som den gjorde ville man inte satsa på ett nytt varumärke.

Alltså ladddade man om innehållet för att tilltala kidsen, behöll varumärket för att dra nytta av att Drakar och Demoner är ett varumärke som nästan hela sverige vet vad det är och butikerna tyckte var "safe" nog att satsa vidare på, och vips... en nysatsning.

Sorry att jag stavar så dåligt, men jag kom justr hem från krogne.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,641
Location
Stockholm
OTOTOTOTOTOT (OT)

Nä, jag påstod aldrig att Target alltid gått med förlust. Jag trodde att det var tydligt att vi talade om tiden då Chronopia skapades, men tydligen hade jag fel.

Att ett företag (tex Chaosium) överlever är inget bevis för att ett annat skulle överlevt på samma marknad. Tänk också på att den amerikanska marknaden och volymerna där ser helt annorlunda ut än den svenska. Att sälja 5000 ex i Sverige är succé. Att sälja 5000 ex i USA är att gå under.

Ok, jag har inga som helst siffror att stödja mig på. Det enda jag har är uppgifter inhämtade från de Target-medarbetare som nu8mera är mina kollegor, de Target-medarbetare som jag ibland träffar på olika tillställningar, och de siffror om försäljning som jag efeter att ha jobbat i över tio år som frilans (då jag bland annat skrev MC) har tillskansat mig.

Sen har jag väl aldrig påstått att MC och Chronopia skulle vart lönsammare än någon annan inkarnation? De lyckades med en del grejer, men de tjänade nog aldrig så mycket pengar som Drakar och Demoner 2 och 3 gjorde. Under den tiden verkade alla spela rollspel, och då rakade nog Target in pengarna.

Men jag erkänner villigt att jag gissar. Fast jag vill även hävda att mina gissningar baserar sig på en djup insikt i vad som verkligen hände bakom kulisserna under tiden för MC och Chronopias tillkomst, eftersom jag var med bakom sagda kulisser.

Min poäng är att det inte är MC eller Chronopia som vände trenden, utan snanare att MC och Chronopia är SVAR på en vikande trend, ett försök att hålla kvar "businessen" ett tag till. Vilket jag tror lyckades.

Ok, såvitt jag vet gick Target under för att de inte skötte det administrativa. De fick en oväntad skatteskuld på x antal miljoner i USA på grund av att de inte riktigt visste hur man deklarerade eller nått sånt.

Och en sån grej kan knäcka även de bästa företag.

Men nu har vi kommit så OT att jag tror att de andra tröttnar på oss. Kan vi inte ta det här på ett konvent istället?

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,641
Location
Stockholm
Oooh, och en annan sak (våldsamt OT)

Påstår du på fullt allvar att Target från början alltid gick litet med förlust på sina rollspel? Att de expanderade och utvidgade denna del av sitt företag för att förlora ännu mer pengar? Det verkar högst orimligt.

Du jobbar inte i webbranschen va? En bransch som byggde miljardföretag på grundvalen av att göra mångmiljonförluster och med dessa förluster som garanti tokexpandera och göra ännu större förluster och sedan expander ännu mer?

Den branschen jobbar jag i. Och det är inte så kul alla gånger. ;-)

Men visst är det orimligt i rollspelsbranschen. Men så var det här ett våldsamt OT inlägg.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Nä

Grejen är den att varumöärket inte bara är riktat till rollspelarna. Den är i lika stor grad, om inte större, riktat till press och distributörer.

aha... tänkte inte på det :)
 
Top