Alltså, jag tycker ju inte det och har försökt förklara det i några trådar nu. Jag kan köpa att det i en fantasivärld finns någon form av magiskt självladdande armborst men då följer ju dessa likväl spelvärldslogiken. Annars blir det ju som att säga att ett tvåvåningshus har tre våningar. Någon form av förklaring vill jag nog åt.
Som sagt, pratar vi medeltida armborst som tack vare specielförmågsn Snabbladdare kan få iväg 2 lod/sekund så har iaf realismtåget gått för mig. Då har man helt andra designmål.
Men ingen förklarar drakar, orcher, odöda, magi, varför enorma guldskatter inte kollapsar ekonomin etc. utan man accepterar att det bara är så eftersom det är fantasy. För vissa är det viktigt att drakars flygförmåga är förklarad på något vis, för någon annan varför armborsten avfyrar så snabbt (men som vanligt gör uselt i skada). Man väljer att dölja detaljerna på en viss nivå, och det leder inte till några problem för att man inte behöver detaljerna i spelet. De flesta kan knappt ens beskriva hur våran värld fungerar på en detaljerad nivå med kvantkromodynamik, fältteori etc. och det är inget problem eftersom man generellt inte behöver de detaljerna.
Jag kanske utgår för mycket från att jag tänker att realism är strävan efter att efterlikna naturen. Alltså t.ex. när en konstnär istället för att försöka förstärka och förbättra sitt motiv istället strävar efter att objektivt avbilda den som den är.
Att realistisk fantasy är en motsägelse och i grunden beskriver en dragkamp mellan realism och fantasy. Drar man realism hela vägen så finns ingen fantasy kvar och drar man fantastiken till max så finns det ingen realism som man kan luta sig på. Det finns ingen gräns som säger att detta är realistisk fantasy, men inte det där. Men det är inget problem för ursprungsinlägget som snarare beskriver en riktning. Mer realistisk fantasy än X.
Men subjektivt så kan man ha en gräns för vad man tycker är nog realistisk fantasy för att vara underhållande. T.ex. så skulle jag personligen föredra om det
inte fanns snabbskjutande armborst, medan jag är okej med drakar.