Något jag tycker är charmigt med BRP är att själva systemet inte är optat. Det går att välja färdigheter och vägar som är mer "färg" än nytta och på det viset skapa en väldigt personlig rollperson. Visst att hen bara får användning för sin höga Heraldik-färdighet en gång var tionde äventyr, men är ändå Heraldikern med stort H. Det är kul att planera för-, skapa- och utveckla unika rollpersoner. Men i spelgruppen hade vi även spelare som inte var särskilt intresserade av det, utan som enbart satsade på färdigheter som de hade nytta av i det dagliga äventyrandet. Min känsla är att nya DoD främst passar de spelarna. Det finns i stort sett inget "onödigt/fluff"
..
Jag säger inte att nya DoD inte kan vara en andlig arvtagare till EDD, men i så fall är det definitivt en min-maxad arvtagare.
Prexis, roligt att göra rollpersoner. Förbaskat roligt. Jag gillar ett system som låter mig börja som ung gruvarbetare och under spelets gång kan utvecklas åt vilket håll som helst.
Kräver ett erf system som inte bara baseras på att du ska lyckas med precis den färdigheten
Det är ingen rak BRP, utan mer av en kusin, men
Eon bygger på en mer spelvärldssimulationistisk grunddesign, där allt i spelvärlden delar samma metaregler (SLPer har samma stats som RP, etc), och där världen hänger samman med djup historia. Och iom
Eon 4 så är även spelet modernt och betydligt mer lättspelat än tidigare. Just sayin'.
Spelvärlden jag aldrig har fått spela i :-( , står o gråter i hyllan. (Ja, jag gillar genomtänkta världsbyggen...och skulle säkrt gilla culturegaming, om jag visste vad det va
)
Realism är ett knepigt ord att använda om fantasyrollspel. Jag tror inte ens de som "vill ha ett mera realistiskt spel" egentligen menar exakt det. Det är väl mer troligt att vad man är ute efter är antingen mer "jordnära" fantasy med färre och mindre kraftfulla fantastiska inslag eller ett spel som känns lättare att sätta sig in i för att det är konsekvent med vad man, baserat på verklighetens naturlagar, skulle förvänta sig om man accepterar inslagen av fantastik. Alla har ju dessutom olika gränser för vad man finner acceptabelt gällande fantastik kontra logik vilket gör det till en svår diskussion.
..
Det är rätt tydligt att definitionen av "realistiskt" BRP (eller annat system) skiljer sig. Sedan uppfattar jag att det ibland finns en raljerande ton mot de som vill ha ett mer simulationistiskt/realistiskt fantasyspel.
Jag kan väl börja med vad jag ser som hörnpelare i ett sådant spel.
Karaktärsskapande:
Du kan ge din karaktär en individuell touch. En krigare är allt ifrån en vaktsoldat, infanterist, kavallerist, skytt osv (och bygga rollpersonen kring det)
När du kommit i spel så finns det inga begränsningar, för att säga som det stod i Mutant, tidigare sysselsättning..
Kan du börja spelet som dräng med drömmar om världsherravälde (eller i alla fall att få tillräckligt med deg för att våga fria till Griselda)
Rollpersonen kan bli skicklig och mäktig, men fortfarande baserat på rimlighet enligt systemet
Färdigheter och egenskaper:
Inga yrkesförmågor/specialförmågor. Det är ett färdighetsbaserat system.
(om det dyker upp sådana senare så här det till specialfall och ingent som är en grundbult i systemet)
Strid:
Någon form av logik som följer vad man kan förvänta sig.
Ett stridssystem med handlingsbudget och möjligheter till konfliktlösning utan att ha ihjäl någon. Du ska kunna slå någon medvetslös eller tvinga dom att avbryta striden. Upplevd rimlighet (dvs elefanten tål lite mer stryk än halvlängdsmannen på 40 kg)
Miljö.
För min del så ska det gå att spela väldigt lågmagiskt,
Spelet ska följa sina "naturlagar", se koppling till färdigheter kontra specialfärmågor
Sisådärja
C