Alltså, BRP med mycket färdigheter innebär ju mestadels att man dels har färdigheter som används i regelmekaniken och dels färdigheter som inte används i regelmekaniken. I princip all mekanik är ju stridsfokuserad. Klart man kan skaffa ovanliga färdigheter, men det finns inget egentligt stöd för dem i reglerna och det finns heller inget, i de BRP-spel jag läst iaf, som ger SL några verktyg för att göra något med dem. De blir bara en blindtarm. Allt roligt man haft med sådana färdigheter skulle jag säga är 100% beroende på det arbete spelgruppen gjort.Jag tror att det beror på exakt vad man menar. I ett BRP-spel med mycket färdigheter (som Expert eller RuneQuest men inte DoD-23) kan man spela väldigt skiftande saker inom den simulationistiska ram som spelet ställer upp. Medan t.ex. D&D eller DoD-23 är dedikerade strids- och grottkryparspel (och i DoD-23:s fall, vildmarksresande) och man har fel verktyg om man försöker använda det till annat.
(Senast vi spelade bad jag om ett slag för "Celestial Lore" i RuneQuest för att se att något märkligt hände på himlavalvet, och alla spelarna fick börja leta på rollformuläret för att ens hitta färdigheten.)
Och då kan man ju egentligen lika gärna bara säga att "bra på matlagning? Ja, du är bra på matlagning. kör på, vi behöver inga siffror på det".