Varför skulle det inte gå lika bra att göra i DoD23?Det enda du behöver för ett kockrollspel i BRP är att mecka med färdighetslistan, och ha litet extraregler om detaljerna i matlagning.
Varför skulle det inte gå lika bra att göra i DoD23?Det enda du behöver för ett kockrollspel i BRP är att mecka med färdighetslistan, och ha litet extraregler om detaljerna i matlagning.
Alltså visst, så länge du plockar bort eller ignorerar större delen av BRP och hittar på ett gäng egna grejer så "går det jättebra" att spela en kock-kampanj i BRP.
Om ingen har färdigheten så kan det bli tvärtom.
Ingen har Heraldik, Geografi, Zoologi, Kulturkännedom... så alla sådana element försvinner ur spelet eftersom man explicit inte kan lyckas utan färdigheten. Om man däremot hade haft något mer "öppet", slå över 3 med 1d6 för att lyckas, så kan det bli en mer naturlig del av berättelsen.
I DCC och EZd6 finns den typen av "bakgrund" som gör att man kan, eller får någon slags fördel på ett slag, för sådant som kan ha med bakgrunden att göra (kanske matlagning) utan att det finns en färdighet för det.
I EDD däremot - är det vanligt att ingen har den typen av färdigheter alls - oavsett bakgrund, för att det blir för dyrt jämfört med mer "användbara" färdigheter (inte minst när varje vapen är en egen färdighet).
Varför skulle det inte gå lika bra att göra i DoD23?
Helt rätt. Men heraldik försvinner ju inte ur spelvärlden p.g.a det. Det gör bara att RP aldrig vet vilken länsherre som kör dem ur stan![]()
Nej, det gör man inte. Det finns ju även i BRP-spel massvis med egenskaper rollpersonen har som inte står på rollformuläret. Att den är vresig. Att den är intresserad av blommor. Att den blir misstänksam när den får komplimanger.
Det enda som händer om färdigheten inte finns mekaniskt är att du inte måste offra något annat för att bli bra på matlagning under karaktärsskapandet. Allt du behöver göra är att skriva "duktig kock" någonstans.
Finns det inte någon historia om när DoD fick färdigheten "kanot" och folk som tidigare kunde framföra kanot som del i färdigheten "båtar" (eller liknande, minns inte) nu plötsligt inte kunde det? Lite den principen är det jag är ute efter. Att det inte finns en specifik färdighet för något betyder inte att detta något inte finns, bara att man inte räknar matte och rullar plast kring det. Och att det finns en specifik färdighet gör inte att det plötsligt "finns stöd för" att göra det.
Vad är det vi jämför med nu? Färdighetslistan skiljer sig inte jättemycket från DoD 1 eller 2, och det finns gott om hjälteförmågor som hanterar andra saker än strid.För att DoD-23 är mycket mer inherent ett äventyrarspel - det syns på färdighetslistan, hjälteförmågeuppsättningen, och mycket annat. Du kan förstås slänga ut allt det där och göra en renodlat färdighetsspel i stället, men då är du längre bort från originalversionen än om du gjort det med ett mer färdighetsbetonat rollspel.
Fast problemet är då att systemet så explicit säger vad man inte kan.Det gör bara att RP aldrig vet vilken länsherre som kör dem ur stanAtt man inte använder reglerna gör dem ju inte menlösa. Även om inga RP har tvåhandssvärd så är de fortfarande stora och farliga för folk med helrustning.
Vad är det vi jämför med nu? Färdighetslistan skiljer sig inte jättemycket från DoD 1 eller 2, och det finns gott om hjälteförmågor som hanterar andra saker än strid.
Fast problemet är då att systemet så explicit säger vad man inte kan.
En tjuv kan inte lära sig heraldik från början (varför inte?). Och så lever tjuven i ett samhälle under en tid och observerar sin omgivning. Och så blir det äventyrstillfälle, och någon vapensköld dyker upp. Varför är enda sättet i äventyret att råka kunna känna igen den, att man lärde sig heraldik när man gjorde rollfiguren, eller att man mellan äventyren höll på att justera upp färdigheter som heraldik.
Är det inte rimligare - där och då - om det är intressant för berättelsen, att slå en tärning för att se om man plockat upp just den där vapenskölden eller inte?
Fast problemet är då att systemet så explicit säger vad man inte kan.
En tjuv kan inte lära sig heraldik från början (varför inte?). Och så lever tjuven i ett samhälle under en tid och observerar sin omgivning. Och så blir det äventyrstillfälle, och någon vapensköld dyker upp. Varför är enda sättet i äventyret att råka kunna känna igen den, att man lärde sig heraldik när man gjorde rollfiguren, eller att man mellan äventyren höll på att justera upp färdigheter som heraldik.
Är det inte rimligare - där och då - om det är intressant för berättelsen, att slå en tärning för att se om man plockat upp just den där vapenskölden eller inte?
Ska vi ha en färdighet i ett nutidsrollspel för "kollektivtrafikkännedom" - som berättar om chansen att veta vilken linje man ska ta från A till B?
Spelar det någon roll att man kunde tunnelbanekartan i sin hemstad för 10 år sedan?
Färdigheterna skapar en illusion av att de representerar kunskap, när de i själva verket inte modellerar kunskap och lärande särkilt väl.
Jag tycker iden med ett kockspel illustrerar varför färdigheter är en dålig ide.Det känns inte jättekonstruktivt att ha hjälteförmågor som "Sous-chef" eller "Fiskexpert" i ett kock-spel, skulle jag säga. Mycket bättre att luta sig på färdigheterna.
Varför kan inte tjuven lära sig heraldik? Visst, det är osannolikt men knappast omöjligt.
Realistisk/simulationistisk laddning av armborst blir lätt komplicerat: https://archeryheaven.com/how-long-does-it-take-to-reload-a-crossbow/
...och eftersom trådstarten handlade om realism, så hävdar jag att det där är inte ett särskilt realistiskt sätt att beskriva kunskap i en specifik situation på...Grejen är att det är ett annat spel. BRP-spel ställer frågan "kan din rollperson faktiskt det här?"
Eller inte:
It usually takes about 60 seconds to reload a crossbow, while some archers can do it faster in only 15 or 20 seconds. Thus, your crossbow, experience, safety, and strength determine how quickly you can reload.
![]()
Jag tycker iden med ett kockspel illustrerar varför färdigheter är en dålig ide.
Ska vi ha olika färdigheter för:
Svensk mat, fransk mat, italiensk mat? Kan man steka svenska köttbullar om man har FV=20 i fransk mat?
Vegetariskt mat, vegansk mat, kött, och exotiskt viltkött?
Brödbakning? Surdeg och bakelser?
Skära dekorativt med kniv? Kombinera smaker?